کلنگ کارخانه فرآوری گردو رابر کلنگی شد

آب و هوای سرد و کوهستانی  و خاک حاصلخیز منطقه کوهستانی شهرستان رابر را به یکی از قطب های تولید گردو در استان و حتی کشور  تبدیل کرده است؛ کیفیت این طلای سبز رابر شهرت جهانی دارد.

wpid-screenshot_2015-09-17-17-53-40

دهه دوم  شهریورماه  فصل برداشت این محصول است که تا اواخر مهر ماه ادامه دارد. گردو اهمیت ویژه ای  در زندگی مردم این منطقه دارد بطوری که اکثر ساکنان این منطقه  ازطریق گردو  امر معاش می کند، نقش مهم این تولید در اقتصاد و معیشت مردم، ضرورت برنامه ریزی دقیق و بهره مندی حداکثری از این ظرفیت ارزشمند اقتصادی را ایجاب می کند تاکنون شیوه های کاشت ، داشت و برداشت این محصول با روشهای سنتی با حداقل بهره وری و هدررفت بخشهای مهمی از تولید گردو همراه است بطوریکه از کل تولید میوه گردو فقط مغز آن از کشاورزان خریداری شده است و امروزه هم خود کشاورزان به صورت سنتی از سایر قسمتهای محصول گردو نظیر پوست سبز، پوسته چوبی مورداستفاده قراردادند.

یکی از نعمتهای بی بدلیل خداوند مهربان به مردم مؤمن، نجیب و سخت کوش مناطق رابر درخت ارزشمند و اقتصادی گردو است. پیوند مردم با درخت گردو سابقه ای چند هزار ساله دارد و وجود درختان بیش از هزار ساله در شهرستان رابر بویژه در منطقه گردو دره کار و سایر مناطق گردوخیز شهرستانهای رابر نشان از این واقعیت است تا جائیکه یکی از عوامل استعداد و تیزهوشی و ذکاوت فرزندان تحصیل کرده این دیار را از فسفر مغز گردو می دانند، گردو شاهرگ حیات اقتصادی بخش کثیری از مردم این مناطق است لیکن بهره مندی مطلوب از این موهبت و نعمت بی بدلیل الهی صورت نمی گیرد .

 

گردو یکی از مهمترین محصولات شهرستان سردسیر و کوهستانی رابر و یکی از سرمایه های  مهم این شهرستان در جهت اقتصاد مقاومتی به شمار می رود . بنابه فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد اصلی‌ترین اولویت کشور است، اما طرح جامع فرآوری گردو در شهرستان رابر از شهریور ماه سال۹۱ ، مؤسسه بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای تأسیس کارخانه جامع فرآوری گردو کلنگ زنی شد اما  با گذشت ۵ سال از آن فقط تابلویی به یادگار ماندو حال کلنگ زده شده  افتتاح آن هم  کلنگی شده است.

۱۴۵۲۷۱

با توجه به اینکه گردوی شهرستان رابر در مقایسه با گردوی دیگرشهرهای دیگر استان از نظر چربی ، طعم و مزه بی نظیر است.انتظار این نهاد غیر دولتی این است که در جهت بالندگی وپویایی این نهاد با بهره گرفتن از توان کارشناسان جوان وتحصیل کرده کاری کنند که انجمن گردوی شهرستان با برنامه ها وخدمات بهتری در جهت رشد وتوسعه گام بردارد.

محصولی که علاوه بر اهمیت اقتصادی و کشاورزی در صورت برداشت و عرضه صحیح می تواند رونق بخش اقتصاد کشاورزان و باغداران این شهرستان باشد.

جای سؤال است چرا هر ساله جشنواره  گردو در شهرستان بافت برگزار می شود  و تنها یکسال در این شهرستان جشنواره گردو برگزار شد؟

با اینکه باغداران وکشاورزان هر ساله دل امید به جشنواره گردو می بندند تا با معرفی محصولاتشان رونقی در بازار گردو ایجاد شوداما این بار  هم می توان گفت:دست گردوکاران رابری در پوست گردو ماند.

photo_2016-09-19_21-25-56

با توجه به اهمیت فوق العاده  جشنواره و پروژه کارخانه فرآوری گردو  و نقش مسئولین در راه اندازی این کار مهم اقتصادی سرمایه ها و حمایت های ویژه ای می طلبد . امیدواریم امسال که به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل  نامگذاری شده است با همت مسئولین استانی و شهرستانی ، اقتصاد مقاومتی را  در این منطقه محروم  شاهد باشیم .