"مارز" جنوبی‌ترین نقطه کرمان فاقد آب آشامیدنی سالم

مارز یکی از مناطق محروم در جنوبی‌ترین منطقه استان کرمان از توابع شهرستان قلعه‌گنج است که این منطقه صعب‌العبور در مرز سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان واقع شده است.

دهستان مارز با 40 روستا و جمعیت بالغ بر 2 هزار و 500 نفر به عنوان یکی از نقاط محروم قلعه‌گنج از نبود راه ارتباطی، آب آشامیدنی سالم، قطع مکرر برق، نبود آمبولانس، عدم پوشش شبکه‌های تلویزیونی رنج می‌برد.

اگر چه در زمینه بهداشت و درمان و در قالب طرح تحول سلامت، پزشک خانواده در مرکز این دهستان مستقر شده بود اما پراکندگی روستاها، فقر فرهنگی و عدم آب آشامیدنی سالم سبب شیوع بسیاری از بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارشی و ژنتیکی شده‌ است.

علی شهسواری پزشک مستقر در منطقه مارز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: از حدود 2.5 سال پیش به عنوان نخستین پزشک این منطقه در اینجا ساکن هستم.

شهسواری با اشاره به اینکه این منطقه محروم و دورافتاده مشکلات زیادی مخصوصاً در حوزه بهداشت دارد، گفت: از بزرگترین مشکلات این منطقه می‌توان به نبود آب آشامیدنی سالم و مناسب اشاره کرد.

وی به وجود بیماری‌های متعدد از جمله وبا در این منطقه اشاره کرد و افزود: وبا و بیماری‌هایی از این دست که منشاء آن آب آلوده است در این منطقه زیاد است.

شهسواری نبود راه ارتباطی مناسب با سایر نقاط استان را از دیگر مشکلات این منطقه دانست و تصریح کرد: 30 تا 40 کیلومتر از راه ارتباطی این منطقه خاکی است و برای اعزام بیمار مشکلات زیادی داریم و نبود آمبولانس و قطع مکرر برق نیز از دیگر مشکلات ما در این منطقه است.

وی با تاکید برعدم امکان تماس و ارتباط با مرکز را در زمان قطع برق گفت: در زمان قطع برق آنتن‌دهی دکل‌های مخابرات انجام نشده و جهت اعزام بیمار با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی فقر موجود در منطقه را عامل بروز سوء تغذیه دانست و گفت: عمده بیماران ما سوء تغذیه دارند و وجود فقر فرهنگی باعث ایجاد بیماری‌های روحی و روانی نیز شده است.

شهسواری نبود آب آشامیدنی سالم را سبب بروز وبا و شیوع اسهال و استفراغ‌های فصلی برشمرد و گفت: نبود آب لوله‌کشی سبب می‌شود که افراد بهداشت و نظافت را کمتر رعایت کرده و برای مثال شست‌وشوی دست‌ها کمتر انجام شده و انتقال بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی و بیماری‌های دستگاه گوارشی بین جمعیت و مردم شیوع بیشتری داشته و با سرعت بیشتری انتقال پیدا می‌کند.

وی با اشاره به رشد خوب و مناسب جمعیت در طول دو سال گذشته در مارز گفت: مادران باردار برای زایمان باید به جای دیگری منتقل شوند که به‌دلیل نبود آمبولانس برای اعزام بیماران از ماشین مزدا مرکز و توسط راننده مرکز صورت می‌گیرد.

شهسواری از نبود مرکز بهداشت و اورژانس در این منطقه تا چند سال پیش خبر داد و گفت: به همت یک گروه خیر از تهران اورژانس 115 برای نخستین بار در اینجا ساخته شد که تا دو سال هم پزشک نداشت که با استقرار بنده در اینجا از حدود 2.5 سال پیش مرکز بهداشت این منطقه که بیشترین هزینه‌های آن نیز توسط خیرین پرداخت شده ساخته شد.

وی بیان کرد: این مرکز بهداشت کمترین میزان جمعیت تحت پوشش را در استان دارد و به همین دلیل با وجود مشکلات متعدد، دور افتاده بودن، نبود امکانات و بیماری‌های زیاد حداقل حقوق را دریافت می‌کنم و  در ماه 20 روز را در مارز ساکن بوده و 10 روز برای مرخصی به کرمان می روم و در طول این 10 روز مرکز بهداشت فاقد پزشک است.

ماندگاری پزشک خانواده در مناطق محروم کم است

رئیس اداره بیمه سلامت شهرستان کهنوج نیز با اشاره به اینکه به دلیل منطقه محروم ماندگاری پزشک خانواده کم است و پزشکان به محض اتمام طرح از منطقه می‌روند، گفت: باید با اقداماتی نظیر پرداخت به موقع و سایر امتیازات انگیزشی ماندگاری پزشکان در این مناطق را بیشتر کرد و واقعا هم حق پزشکان این منطقه است که در این شرایط سخت آب و هوایی به دور از امکانات به مردم خدمت می‌کنند از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شوند.

کرامت رئیسی با بیان اینکه بیماری‌های وراثتی در این منطقه مشهود است، افزود: هنوز پیشگیری از بعضی بیماری‌ها جا نیفتاده و مثلا در بحث تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی جمعیت زیادی داریم که بیشتر مربوط به شهرستان‌های رودبار و قلعه‌گنج است و متاسفانه آزمایشات قبل از ازدواج را انجام نمی‌دهند و ازدواج آنها در محل روستاها و به صورت فامیلی است.

نبود آمبولانس برای انتقال سریع باعث فوت بیماران می‌شود

عضو شورای روستا نیز با اشاره به اینکه مردم این منطقه مشکلات زیادی دارند عدم دسترسی به راه، آب آشامیدنی و نبود آمبولانس را از مهمترین نیازهای مردم منطقه عنوان کرد و گفت: مردم این منطقه درآمد ندارند، راه ارتباطی مخابراتی ما هم به دلیل قطع مکرر برق قطع می‌شود، پست بانک هم نداریم و برای تمدید دفاتر بیمه سلامت هم باید یک مسیر طولانی را برویم که اگر اینجا اینترنت بود همین جا امکان صدور وجود داشت.

فاطمه شهدوست با بیان اینکه 2 هزار و 500 نفر از مردم این منطقه تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: مردم اینجا حتی سرویس بهداشتی و حمام ندارند و زنان باردار از سوء‌تغذیه رنج می‌برند و آب آشامیدنی ناسالم سبب بیماری‌های زیادی در بین مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود آمبولانس و اعزام سریع بیماران تاکنون چندین فوتی داشتیم، افزود: زنان باردار هنگام زایمان باید به بیمارستان منتقل شوند که هیچ امکان انتقالی نیست و با وانت منتقل می‌شوند.