اربعین‌ازشلمچه‌تابین‌الحرمین/۵۰۰۰۰کرمانی‌پیاده‌به‌دیداریارمی‌روند

با نزدیک شدن ایام محرم و صفر، عشق حسینی نهفته در دل های شیفتگان آن حضرت رنگ و بویی متفاوت می گیرد و بسیاری پای پیاده راهی دیار یار می شوند و اینگونه می شود که سیل عظیم عشاق حسینی شکل می گیرد و گویی رودخانه ای عظیم از عشق و ارادات به سمت کربلا جاری می شود.

هر یک از زائران در دل با اباعبدالله نجوا می کند که به سویت می آیم تا «این دیده را ز خاک درت توتیا کنم» و در طول مسیر بارها بغض به گلو می آید که من سر تا پا گناه کجا و زیارت آن امام همام کجا؟ سفری که توشه راهت اشک های ناباورانه و افتخاری است که خداوند نصیبت کرده که به دیدار بهترین های عالم بروی و هنوز به پایان سفر نرسیده دلهره اتمام آن را داری که چگونه دل از این دیار برگرفته و بازگردم.

زائران در طول مسیر در موکب هایی که تحت نظارت حج و زیارات راه اندازی شده غبار خستگی از تن بر گرفته و دوباره ادامه مسیر می دهند؛ امسال عاشقان حسینی استان کرمان از مرز شلمچه راهی سرزمین عراق می شوند؛ منطقه ای که کربلای ایران نام داشته و مثنوی بلند ایثار و شهادت است و واژه واژه اش با خون های شهدای والامقام نگاشته شده است.

موکب ها با همراهی افراد خیر راه اندازی می شود و در ایام اربعین خدمت رسانی به زائران کربلا افتخاری است و مردم برای این امر از یکدیگر سبقت می گیرند. از استان کرمان سه موکب در عراق راه اندازی می شود و موکب هایی در داخل کشور هم تا مرز برای ارائه خدمات به زائران ایجاد می شود.

به منظور صدور روادید، سامانه سماح طی سال های اخیر ایجاد شده و تمام افراد متقاضی با ثبت نام در این سامانه در گروه های پنج تا ۵۰ نفر عضو می شوند

برای بررسی اقدامات صورت گرفته در این خصوص با مدیر حج و زیارت استان کرمان به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید.

حجت‌الاسلام روح‌الله صاحبی در این خصوص گفت: موضوع اربعین از اهمیت ویژه ای در عملکرد سازمان حج برخوردار است چرا که در این ایام بزرگترین پیاده روی جهان اسلام شکل می گیرد.

وی از سیر سعودی آمار زائران اربعین خبر داد و افزود: سازمان حج و زیارات در این زمینه  در چندین محور خدمت رسانی می کند.

حجت الاسلام صاحبی ایجاد تسهیلات برای ورود و خروج زائران را از جمله رسالت های حج و زیارت دانست و گفت: به منظور صدور روادید سامانه سماح طی سال های اخیر ایجاد شده است و تمام افراد متقاضی با ثبت نام در این سامانه در گروه های پنج تا ۵۰ نفر عضو می شوند.

با اشاره به ثبت نام ۱۷۰ هزار نفر برای پیاده روی در کل کشور از طریق سامانه سماح گفت: تاکنون سامانه مبلغی را نسبت به صدور روادید، بیمه و امنیت تعیین نکرده بود و دریافت نمی کرد چرا که باید کنسولگری عراق نرخ را برای اربعین مشخص می کرد.

حجت الاسلام صاحبی با اشاره به اینکه امسال برای ثبت نام نیازی به دلار نیست، گفت: همه ساله افراد بعد از ثبت نام برای صدور ویزا حتما باید دلار تهیه می کرد.

نرخ روادید اربعین ۴۰ دلار و بیمه زائران ۲۵ دلار است

وی نرخ روادید اربعین را ۴۰ دلار عنوان کرد و ادامه داد: امسال افراد متقاضی باید این مبلغ را براساس نرخ روز تعیین شده از سوی بانک مرکزی با کارت عابر و به صوت ریالی پرداخت کنند.

حجت الاسلام صاحبی رقم تعیین شده برای بیمه و خدمات پزشکی را ۲۵ هزار تومان عنوان و تصریح کرد: زائران داخل مرز عراق بیمه می شوند و خدمات پزشکی هم رایگان خواهد بود.

مدیر حج و زیارت استان کرمان مبلغ کارگزاری دفتر زیارتی را ۱۰ هزار تومان بیان کرد و افزود: افراد متقاضی باید گذرنامه معتبر به همراه دو قطعه عکس خود را به دفتر زیارتی مدنظر ارائه دهند، بعد از آن مدارک افراد به کنسولگری مستقر در استان ارسال می شود و کارگزار بعد از دریافت ویزا آن را تحویل متقاضی می دهد.

وی با اشاره به اینکه زائران اربعین برای ثبت نام باید از طریق سامانه سماح اقدام کنند، گفت: این امر اطمینان خاطر جدی برای افراد ایجاد می کند که برای ورود و خروج به مشکل بر نمی خورند.

وصال کرمانی ها از شلمچه تا کربلا

حجت الاسلام صاحبی با اشاره به اینکه در سال های گذشته تراکم مرزی بی رویه و غیرمتوازن بود، عنوان کرد: در برخی مرزها جمعیت فراوان زائران و در برخی دیگر تراکم پایین افراد را شاهد بودیم.

مدیر حج و زیارت استان کرمان از تقسیم بندی مرزها متناسب با استان ها طی سال جاری خبر داد و گفت: مرز شلمچه برای زائرانی که از استان کرمان راهی عراق می شوند تعیین شده است. این امر باعث می شود که زائران استان ها وارد یک مرز که گنجایش تسهیلات لازم برای جمعیت فراوان را نداشته باشد، نشوند.

وی با تاکید به اینکه موکب ها همه ساله مطابق با سنت و عرف مردم خیر، هیئت ها، موسسات و افراد خیر به طور خودجوش و مشتاق ایجاد می شود، گفت: سازمان حج و زیارت این حرکت را هدایت و برنامه ریزی می کند تا خدمات در یک منطقه متمرکز نشود و منطقه ای دیگر فاقد خدمات کافی باشد.

راه اندازی سه موکب به نام استان کرمان در عراق

وی از برنامه ریزی برای ایجاد موکب هایی به نام استان کرمان در حوزه عراق خبر داد و افزود: سه موکب از مسیر نجف تا کربلا در نظر گرفته شده است که ستاد بازسازی عتبات عالیات متولی بخشی از موکب هاست.

حجت الاسلام صاحبی با اشاره به اینکه در مسیر راه زائران تا شلمچه هم موکب هایی ایجاد می شود، افزود: در حال حاضر فراخوان در این خصوص برای جذب خیران هیئات داده شده است؛ همه ساله از تقاضای بالای موکب ها برخوردار بودیم و پیش بینی می شود این روند امسال هم ادامه داشته باشد.

مدیر حج و زیارت استان کرمان از برگزاری جلساتی در خصوص اربعین در استانداری کرمان خبر داد و یادآور شد: نظارت بر برگزاری پیاده روی اربعین به وزارت کشور واگذار شده اما متولی اجرای کار سازمان حج و زیارت است.

وی با اشاره به اینکه حضور نماینده کنسولگری عراق در کرمان در سال گذشته باعث صدور سریع تر و راحت تر ویزا شد، عنوان کرد: امسال هم پی گیر تحقق این امر هستیم و کرمان برای ارائه تسهیلات صدور ویزا استان های همجوار سیستان و بلوچستان و هرمزگان را پوشش می دهد.

حجت الاسلام صاحبی از صدور ۳۸ هزار ویزا طی سال گذشته در استان کرمان خبر داد و یادآور شد: پیش بینی می شود امسال این آمار به حدود ۵۰ هزار مورد برسد.

وی شمار افرادی که تاکنون از استان کرمان در سامانه ثبت نام کره اند را حدود ۱۲ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته رشد داشته و هر ساله شاهد سیر صعودی آمار افراد متقاضی برای شرکت در پیاده روی اربعین هستیم.