۵۹۰ قلم شی تاریخی در کرمان کشف شد

محمود وفایی پیش از ظهر یکشنبه در بازدید از ستاد فرماندهی یگان حفاظت با اشاره به لزوم حفاظت و حراست از مواریث فرهنگی گذشتگان اظهار کرد: آثار و اشیاء تاریخی گنجینه ای گرانبهاست که باید از آنها محافظت شود.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ فرهنگ اهداء اقلام و اشیاء تاریخی توسط مردم تاکید کرد و گفت: همکاری مردم و سازمان های مردم نهاد در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنیاع دستی و گردشگری استان کرمان از کشف ۵۹۰ قلم شب تاریخی طی یک سال گذشته در این استان خبر داد و گفت: در این رابطه ۸۹ نفر دستگیر شده اند.

وفایی ظرفیت های باستانی استان کرمان به ویژه در مناطق جنوبی را مورد توجه قرار داد و افزود: در سال های اخیر شاهد اهداء کشفیات باستانی مردم به میراث فرهنگی بوده ایم.

وی بر لزوم افزایش همکاری های مردم و این مجموعه تاکید کرد و گفت: این امر منجر به شناسایی و دستگیری سودجویان وارتقاء سطح حفاظت از مواریث تاریخی و فرهنگی استان کرمان می شود.

وی از برخورد جدی و قانونی با متخلفان و متجاوزان عرصه های فرهنگی و باستانی خبر داد و یادآور شد: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی به صورت شبانه روزی از محوطه ها و آثار باستانی حفاظت می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: ۲۰۰ نفر نیروی انسانی برای حفاظت از موزه ها، باغ موزه ها، بناهای تاریخی و محوطه های باستانی و گردشگری آموزش دیده و در حال فعالیت هستند.

وی بر لزوم توجه ویژه به این افراد تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر تمامی نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمان قراردادی هستند.

وفایی یادآور شد: حقوق این افراد با میزان زحماتشان تناسبی ندارد و باید در این خصوص چاره اندیشی شود.