توافق با کشاورزان عملی نشد

کشت محصولات جالیزی در جنوب استان کرمان به صورت سنتی هر سال چندین بار انجام می شود و در این میان گوجه یکی از محصولاتی است که هر سال هزاران هکتار زمین را زیر کشت می برد.

اما با وجود همه پتانسیل های کشاورزی، امسال هم داستان افت شدید قیمت در جنوب کرمان تکرار شد بطوریکه کشاورزان حتی توان برداشت محصول از زمین های کشاورزی را نداشتند و ترجیح می دادند که گوجه در مزارع خوراک دام ها شود.

افت قیمت محصول مشکل کشاورزان جنوب کرمان

اردیبهشت ماه سال جاری بود که قیمت هر کیلو گوجه به زیر ۱۰۰ تومان هم رسید و قیمت جعبه گوجه از میوه درونش بیشتر شد و در این وضعیت بود که  دولت تصمیم گرفت مثل سال های گذشته مرهم خود را بر زخم کنده کشاورزان جنوب کرمان بگذارد و طرح خرید توافقی را کلید زد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان که همیشه با مشکل، عدم اجرای الگوی کشت در جنوب کرمان دست و پنجه نرم می کند برای حل این مشکل ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری گفت: طرح خرید توافقی محصول در جنوب کرمان آغاز  و در نهایت با قیمت مشخص محصول از کشاورزان خریداری می شود.

اما حالا پنج ماه از آن زمان می گذرد اما دسترنج کشاورزان هنوز پرداخت نشده است و گفته می شود مطالبات کشاورزان از محل اجرای این طرح حدود ۹۰ میلیارد ریال است.

کشاورزان جنوب کرمان کم کم خود را برای کشت جدید محصول جالیزی آماده می کنند اما هنوز نتوانسته اند هزینه های کشت قبل را جبران کننداین در حالی است که کشاورزان جنوب کرمان کم کم خود را برای کشت جدید محصول جالیزی آماده می کنند اما هنوز نتوانسته اند هزینه های کشت قبل را جبران کنند.

در حالی نرخ گوجه با کیفیت کرمان در ماه های ابتدای سال جاری به شدت نزول کرد که هم اکنون گوجه با کیفیت بسیار پایین استان فارس در کرمان کیلویی هزار و ۵۰۰ تومان فروش می رود و طبق آخرین اخبار محصولی که هم اکنون در استان های دیگر در حال برداشت است به قیمت دو هزار تومان در مزارع نیز رسیده است.

مشکلات کشاورزان جنوب کرمان در حالی افزایش یافته و مطالبات آنها پرداخت نشده که رئیس سازمان تعاون روستایی جنوب استان کرمان در مصاحبه ای که ۱۴ مهر ماه در جمع خبرنگاران انجام داد گفته بود مطالبات ظرف ۱۰ روز آینده برگزار می شود، اما هنوز اتفاقی در این خصوص روی نداده است.

فرود سالاری، بدهی این سازمان به گوجه کاران شهرستانهای جنوبی را ۹۰میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : این بدهی تا ۱۰ روز آینده پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات گوجه کاران جنوب از خرداد گذشته متوقف شده، علت این وقفه را افت قیمت رب گوجه و فروش نرفتن محصول تولیدی اعلام کرد.

وی از پیگیری پرداخت مطالبات ۲هزار و۵۰۰ نفر گوجه کار خبر داد و گفت: با پیگیری های انجام شده قرار شده ظرف روزهای آینده بدهی سازمان به کشاورزان پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه تعیین قیمت محصولات کشاورزی درکمیته قیمت گذاری وزارت جهاد کشاورزی تعیین می شود نرخ خرید توافقی هرکیلوگرم محصول گوجه کاران را ۳۰۰ تومان اعلام کرد.

اما با وجود وعده های داده شده هنوز برخی از کشاورزان با تماس با خبرگزاری مهر از عدم پرداخت این مطالبات گلایه دارند.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان پیش از این در گفتگو با مهر اظهارداشته بود اجرای طرح خرید توافقی با پیگیریهای انجام شده صورت گرفت و دلیل این طرح نیز افت قیمت بود.

مشکل افت قیمت به این دلیل روی می دهد که حجم بالایی از زمین های جنوب کرمان به یکباره به کشت یک محصول اختصاص می یابد و حجم زیادی محصول روانه بازار می شود و تعادل بین عرضه و تقاضا به هم می خوردسید یعقوب موسوی اظهارداشت: مشکل افت قیمت به این دلیل روی می دهد که حجم بالایی از زمینهای جنوب کرمان به یکباره به کشت یک محصول اختصاص می یابد و حجم زیادی محصول روانه بازار می شود و تعادل بین عرضه و تقاضا به هم می خورد.

وی گفت: مهمترین مشکل وجود دلالان است و این افراد در زمان برداشت و عرضه محصول با هماهنگی با هم یکباره قیمت را پایین می آورند و کشاورزان متضرر می شوند.

وی تاکید کرد که از کشاورزان می خواهیم متناسب با نیاز بازار و رعایت الگوی کشت اقدام به تولید محصول کنند.

با وجود تمام توصیه ها، اما به نظر می رسد مشکل اصلی کشاورزی در جنوب کرمان وجود برخی دلالان غیر بومی است که هر سال پس از آغاز برداشت هر محصول به یکباره پیدا می شوند و با هماهنگی هم قیمت یک محصول را با افت شدید مواجه می کنند و پس از انتقال محصول به بازار مصرف شهرهای بزرگ همان محصول را چندین برابر قیمت به فروش می رسانند و پول هنگفتی به جیب می زنند.

دست دلالان از بازار کشاورزی جنوب کرمان کوتاه شود

این داستان بیش از یک دهه است که هر سال در جنوب کرمان تکرار می شود و تنها راهکار دولت های مختلف نیز خرید توافقی محصول بوده است.

عدم وجود صنایع وابسته به کشاورزی در جنوب کرمان موجب شده است کشاورز مجبور باشد محصول را با هر قیمتی به دلال ها بفروشد و بازار مصرف داخل استان نیز به سرعت اشباه شود و از سوی دیگر زیر ساختهای لازم برای حمل و نقل محصول هم وجود ندارد.

محمد یکی از کشاورزان جنوب کرمان است که با تماس با خبرگزاری مهر از عدم پرداخت مطالبه اش خبر می دهد و می گوید: مشکل مربوط به گوجه سال جاری نیست ما در طول سال ابتدا سیب زمینی و پیاز می کاریم و در زمان برداشت به یک باره دلال ها می آیند و قیمت محصول افت می کند و در نهایت دولت وارد کار می شود و در یک قیمت حداقلی محصول را توافقی خریداری می کند بعد سراغ خیار سبز می رویم و همان داستان تکرار می شود و بعد نوبت گوجه و بعد هنداونه می شود.

این کشاورز می گوید هر سال همین روال تکرار می شود و نمی دانیم چرا این روند حل نمی شود در واقع این دلالان تعداد محدودی هستند که می شود با آن ها برخورد کرد و جلوی سوء استفاده را گرفت.

وی گفت: کار ما کشاورزان تولید است اما مدیریت، بازاریابی و حل مشکل حمل و نقل وظیفه دولت است اگر دولت محصول را بازاریابی کند و یا کارخانه های صنایع تبدیلی راه اندازی کند تمرکز ما بر روی تولید جهت دهی می شود و بهترین محصول را روانه بازار می کنیم و در نهایت محصول با یک قیمت معقول به فروش می رود.

هنوز مطالبات و قرض های مربوط به کشت قبل را پرداخت نکرده ایم

علی دیگر کشاورز جنوب کرمان می گوید: بسیاری از کشاورزان زمین کشاورزی را کرایه می کنند، برای آبیاری آب می خرند، وام می گیرند و سم و کود تهیه می کنند اما پس از گذشت پنج ماه از خرید توافقی حالا حتی نتوانسته ایم پول بذری که قرضی خریداری کردیم پرداخت کنیم.

این کشاورز می گوید: در سال اقتصاد مقاومتی از مسئولان می خواهیم مشکل کشاورزان را حل کنند و مطالبات ما را بدهند که حداقل بتوانیم در سال جاری محصول جدید را کشت کنیم.

وی افزود: قرض و مطالبات کشت قبلی هنوز مشکل اصلی ما است و ما نگران این هستیم که چگونه کشت جدید را انجام دهیم.

به نظر می رسد در سال جاری نیز حل مشکل افت قیمت محصول، در زمان برداشت به کلی فراموش شده است و بعد از افت قیمت مجددا مسئولان می خواهند با ورود به قضیه و خرید توافقی مشکل را به صورت کوتاه مدت تا سال بعد حل کنند.

این در حالی است که رعایت الگوی کشت، بازاریابی و حل مشکل حمل و نقل محصولات کشاورزی می تواند اقتصاد بومی و مقاومتی در جنوب کرمان را رونق بدهد و کشاورزان با تمام توان به تولید محصولات کشاورز ی بپردازند.