خانه های ترک خورده روی دست مردم زلزله زده زرند ماند

حدود یک ماه قبل بود که زمین لرزه های متعدد ناشی از فعال شدن گسلی جدید شهر زرند را ده ها بار تکان داد و موجب شد مردم این شهر روزهای متوالی را در چادر در محیط باز روزگار بگذارنند حتی اردوگاه اسکان موقت در شهر احداث و وضعیت زرد در این شهر برای چند روز تمدید شد.

بروز زمین لرزه بیش از نیمی از خانه های شهر زرند را دچار ترک خوردگی کرد و بسیاری از روستاهای اطراف هم از زمین لرزه خسارت دیدند.

پس از گذشت روزهای متوالی از زمین لرزه گویی خانه های ترک خورده مردم کمتر مورد توجه قرار دارد و مانند روزهای بروز زمین لرزه خطر زلزله احساس نمی شود

حالا پس از گذشت روزهای متوالی از زمین لرزه گویی خانه های ترک خورده مردم کمتر مورد توجه قرار دارد و مانند روزهای بروز زمین لرزه خطر زلزله احساس نمی شود.

این در حالیست که پس از بروز زمین لرزه در این شهر نوبخت معاون رئیس جمور با حضور در شهرستان زرند از اختصاص اعتبار برای مقاوم سازی ۷۵۰۰ خانه در شهر خبر داد ، اعتباری که طبق گفته مردم زرند هنوز خبری برای تخصیص آن نشده است.

کندی اختصاص این اعتباری در حالی است که مردم زرند را با توجه به بروز زمین لرزه های گاه و بیگاه اما خفیف در این شهر نگران کرده است.

مردم و مسئولان خطر زلزله را فراموش کرده اند

زهرا سلاجقه یکی از ساکنان این شهر است که در گفتگو با مهرمی گوید: طبق گفته مسئولان شهر زرند بر روی گسلی قرار دارد که به تازگی فعال شده است به همین دلیل این شهر در معرض زمین لرزه های احتمالی قرار دارد.

وی که دانش آموخته زمین شناسی است می گوید: شانسی که در زلزله اخیر آوردیم این بود که انرژی نهفته در گسل جدید زرند به مرور زمان و با بروز زمین لرزه های که شدت آن ها از ۴.۵ ریشتر تجاورز نکرد تخلیه شد اما این روند نباید موجب این شود که مسئولان تصور کنند همیشه همین گونه خواهد بود.

وی افزود: گسل بزرگ کوهبنان از شمال زرند می گذرد و گسله های کوهبنان در اکثر مناطق شهرستان پراکنده هستند مثلا کسی گسل «ده علیرضا» را نمی شناخت اما در سال ۸۳ موجب کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم شد و تعداد قابل توجهی از خانه ها را ویران کرد.

سلاجقه ادامه داد: امکان پراکنده بودن گسل های ناشناخته دیگر نیز در شهرستان وجود دارد و بروز زمین لرزه را نیز نمی توان پیش بینی کرد، پس بهتر است مسئولان برای در امان نگه داشتن جان مردم چاره اندیشی کنند.

وی نکته شگفت آور را اصرار مردم برای دریافت چادر در زمین بروز زمین لرزه دانست که حالا این تب فروکش کرده و کمتر شهروند زرندی است که به فکر مقاوم سازی خانه اش باشد و همگی در حال زندگی در خانه های ترک خورده هستند که از زمین لرزه ۴.۵ ریشتر صدمه دیده اند و در صورت بروز همان زمین لرزه دیگر این خانه ها مقاومت گذشته را نخواهند داشت.

خانه اکثر مردم دچار خسارت شده و دیوارها و سقف ها و گاهی حتی کف پوش ترک برداشته است اما به دلیل وعده مسئولان در زمینه اختصاص اعتبار بازسازی همه دست نگه داشته اند که با دریافت تسهیلات کار بازسازی را انجام دهند

علی سام زاده یکی دیگر از شهروندان زرندی است که به خبرنگار مهر می گوید: خانه اکثر مردم دچار خسارت شده و دیوارها و سقف ها و گاهی حتی کف پوش ترک برداشته است اما به دلیل وعده مسئولان در زمینه اختصاص اعتبار بازسازی همه دست نگه داشته اند که با دریافت تسهیلات کار بازسازی را انجام دهند.

وی گفت: برخی از مردم هم یک اتاق را در خانه مقاوم سازی کرده اند و سعی می کنند شب را در آن سپری کنند اما باید به این نکته توجه کرد که با توجه به قیمت بالای مصالح و ساخت و ساز کمتر کسی توان مالی بازسازی کامل خانه را در کوتاه مدت دارد و باید کار سازماندهی شده و حمایتی در شهر صورت گیرد.

وی از مسئولان خواست هر چه زودتر تکلیف بازسازی شهر را روشن کنند در غیر این صورت بروز زمین لرزه خفیف نیز در شرایط موجود که اکثر خانه های آسیب جدی  دیده اند بسیار خطرناک است.

اما طبق گفته برخی از مسئولان تسهیلات مقاوم سازی زلزله اخیر شهرستان زرند قرار است چهارشنبه در هیات دولت مطرح می شود.

یکی از مصوبات ستاد بحران که با حضور دکتر نوبخت در زرند مصوب شد اختصاص اعتباری برای مقاوم سازی منازل و اماکن عمومی شهرستان زرند بود.

این مصوبه بایستی ابتدا به تایید وزیر کشور به عنوان قائم مقام رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور می رسید چرا که باید از محل اعتبارات ستاد بحران تامین می شد.

لذا پیگیری های زیادی صورت گرفت تا سرانجام در کمیته ها و جلسات وزارت کشور، حتی بیشتر از آنچه قبلا توافق شده بود مورد تایید قرار گرفت و در تاریخ ١٧ آذر طی نامه ای با امضا وزیر کشور برای سازمان مدیریت ارسال شد تا در هیئت دولت مطرح شود که امیدواریم در سازمان مدیریت مشکلی پیدا نکند و به دولت ارسال شود و در دولت هم تصویب شود.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر در این خصوص اظهارداشت: امیدواریم این مصوبات با تائید هیئت دولت در اسرع وقت پرداخت شود.

خطر زمین لرزه در زرند نباید فراموش شود

حسین امیری افزود: با توجه به وضعیت فعلی ساختمان ها و زلزله خیز بودن زرند باید تامین اعتبار بازسازی زرند در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد.

وی ادامه داد: مردم نیز باید با حساسیت بیشتری بحث مقاوم سازی را در دستور کار قرار دهند و از حضور در سازه های غیرمقاوم جدا خودداری کنند.

وی از پیگیری مستمر مسئولان محلی و نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: منطقه زلزله خیز است و باید به گونه مردم خود را با این معضل وفق دهند اما برگزاری کلاس های آموزشی و حساسیت بیشتر در خصوص ساخت و سازهای مقاوم بسیار مهم است.

امیری تاکید کرد از مسئولان می خواهیم در زمینه مقاوم سازی خانه ها در زرند غافل نشوند.

وی گفت: در کنار زرند مردم کوهبنان نیز در منطقه ای زلزله خیز زندگی می کنند و حساسیت ها در خصوص این حادثه طبیعی باید با جدیدت دنبال شود و نباید نه از سوی مردم و نه مسئولان این خطر فراموش شود.

وی از بروز زمین لرزه های شدید در تاریخ دو دهه اخیر زرند اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که طبق مصوبات ستاد بحران به زودی کار بازسازی در زرند آغاز شود.

زرندی ها که این روز ها در خانه های غیرمقاوم و ترک خورده روزگار می گذرانند امیدوارند پرداخت تسهیلات مقاوم سازی در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد و سایه آرامش بار دیگر بر شهر گسترده شود.