نظام اداری ما هنوز برای جهش اقتصادی مهیا نیست

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری پیش از ظهر امروز در جلسه مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با حضور محسن هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مرد سرافراز انقلاب و مرد ماندگار تاریخ معاصر ایران است.

 

وی بیان داشت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نقش بی‌بدیلی را در تاریخ ایران بر جای گذاشت و منشاء تحولات اساسی در ایران و منطقه بود و از دست دادن چنین استوانه‌ای برای ملت ما سخت و برای رهبری ما جانگداز است.

 

وزیر دادگستری اضافه کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پشتوانه و ستون مستحکم برای مدیران ما بودند و باید تلاش کنیم اهداف ایشان روی زمین نماند و راه وی ادامه یابد.

 

پورمحمدی ابراز داشت: کشور از ظرفیت بالایی برخوردار است و باید هدف خود را بشناسیم و برنامه‌ریزی حساب‌شده، زمان‌دار و با هزینه‌ فایده و ارزش‌افزوده داشته باشیم که منجر به افزایش سرانه ملی شود.

 

وی ادامه داد: مدیریت در کشور ما همیشه سخت بوده و نرخ بهره‌وری پایین است و تبدیل مدیریت سخت به مدیریت نرم در استان کرمان در حال روی دادن است، مدیریتی که فکر می‌کند به خلق منابع می‌اندیشد و صرفا مدیر هزینه نیست و به دنبال خلق و مدیریت منابع است.

 

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه آمارهای مثبت و ارزشمندی در استان کرمان به دست آمده است، اضافه کرد: مهم این است که فضای پیشرفت استان کرمان را از فضای سیاسی و اجتماعی برحذر داریم و نیازمند تعریف ساختارمند هستیم تا در طوفان حوادث سیاسی تحت تاثیر قرار نگیرد و به نهاد تعریف شده و تثبیت شده مدل پیشرفت تبدیل شود.

 

پورمحمدی تصریح کرد: بیان صادقانه وضعیت کشور به مردم بهترین روش است و باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم، زیرا بازگو نکردن کار غلطی است.

 

وی گفت: نرخ بیکاری جزو موضوعاتی است که محل مناقشه است و خیلی‌ها ما را با تردید روبه‌رو می‌کنند و طی چند سال گذشته بالاترین نرخ ورود به بازار کار را در کشور داریم که افزون بر یک میلیون نفر است.

 

وزیر دادگستری اظهار داشت: یک میلیون و 300 هزار نفر در یک سال اخیر وارد بازار کار ایران شده‌اند و حدود 700 هزار نفر شغل جدید در کشور ایجاد شده و این در حالی‌ست که 600 هزار نفر به بیکاران ما اضافه شده که آمار بزرگی است.

 

وی با تاکید بر اینکه جالب نیست در کشور پمپاژ نقد کنیم و چه نفعی از پمپاژ نقد، ضعف و دودلی در جامعه داریم، ابراز داشت: مردم ما همراهی و همدلی می‌کنند و بستر را برای مدیران فراهم کرده‌اند و مدیران هم تلاش می‌کنند.

 

وزیر دادگستری ادامه داد: نظام اداری ما هنوز برای جهش اقتصادی مهیا نیست، حقوق‌های نجومی بخشی از آسیب‌های درون سیستم اداری ما بود و این ساختار به شکل ناقص شکل گرفته است و حالا نیشتر زده شد و همه ما باید از این نیشتر استقبال کنیم.

 

پورمحمدی یادآور شد: دولت موضوع حقوق‌های نجومی را حل نکرده، زیرا این موضوع به راحتی حل نمی‌شود، دولت در این زمینه انقلابی عمل کرده و قرار نیست با جوسازی و فضاسازی از گام‌هایی که برداشته‌ایم، عقب‌نشینی کنیم.

 

وی با بیان اینکه در دولت تصمیمات قاطع برای موضوع حقوق‌های نجومی گرفته‌ایم، تاکید کرد: آنچه دولت می‌توانست برای حقوق‌های نجومی تصمیم گرفت و بقیه آن در دست ما نیست.

 

وزیر دادگستری ادامه داد: نظام اداری ما نظام اداری مطلوب انقلاب اسلامی نیست و حضرت امام خمینی (ره) فرمود «کار را دست مردم دهید و از دست مردم نگیرید»، اما در فشارهای جنگ نتوانستیم آنچه امام از ما خواست را انجام دهیم، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دوره سازندگی اقداماتی را انجام داد، اما دغدغه‌هایی ایجاد شد که مسیر آن کند شد.

 

پورمحمدی افزود: اقتصاد مقاومتی به صورت یک گفتمان غالب و نقشه راه پیشرفت کشور است و مورد قبول متخصصان، نخبگان و کارشناسان قرار گرفته و آثار و برکات آن را مشاهده می‌کنیم، استان کرمان نمونه خوبی در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 

وی عنوان کرد: استاندار کرمان برای تحقق اقتصاد مقاومتی پرواز کرده و مدلسازی ارائه داده است و با مجوزها و اختیاراتی که کسب کرده در این زمینه فراسیستمی عمل کرده است.

 

وزیر دادگستری بیان داشت: نقشه برای رفع مشکلات و چالش‌ها تهیه کرده‌ایم که استاندار کرمان این نقشه را اجرا کرده و نظام اداری را دور زده است، پس نمی‌توان از نظام اداری عبور کرد و توسعه و پیشرفت از این نظام اداری بیرون نمی‌آید و این را باید چاره کنیم.

 

پورمحمدی با اشاره به اینکه نظام اداری ما مانع توسعه و پیشرفت است، تصریح کرد: وقتی بحث حقوق‌های نجومی مطرح شد، در دولت از این بحث استقبال کردیم، اما مشکل ما فقط حقوق نجومی و غیرمتعارف نیست.

 

وی عنوان کرد: هزینه‌های ما همچنان در نظام اداری زیاد است و اگر به اصلاح نظام اداری هم بپردازیم، اما رشد هزینه نظام اداری را همچنان داریم.