پته کرمان ثبت جهانی می‌شود

غلامرضا فرخی امروز در جلسه ستاد تسهیلات سفر نوروزی استان کرمان اظهار‌‌داشت: بیش از 70 هزار صنعتگر صنایع دستی در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد 37 هزار و 432 نفر به صورت کارگاه انفرادی ثبت سامانه هستند.

وی با اشاره به اینکه 5 هزار و 100 کارگاه انفرادی خیلی فعال در استان کرمان وجود دارد گفت: 74 کارگاه جواز تاسیس دارند و 33 کارگاه نیز پروانه تولید دریافت کرده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه از ابتدای امسال 2 هزار و 200 نفر آموزش‌های تولید صنایع دستی را دیده و برای خود شغل ایجاد کرده‌اند افزود: این آمار سامانه‌ای بوده و کاملا دقیق است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بالغ بر 2 میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال‌زایی در حوزه تولید صنایع دستی پرداخت شده است خاطر‌نشان کرد: بیش از 500 نفر برای دریافت تسهیلات 4 میلیون تومانی با بهره کم برای ایجاد اشتغال در صنایع دستی به بانک‌های استان معرفی شدند.

فرخی از پیگیری روند ثبت جهانی گلیم شریکی پیچ سیرجان خبر داد و گفت: با درخواست استان مبنی بر ثبت جهانی شدن پته کرمان موافقت شده است.

وی با بیان اینکه چند کار اولیه برای جهانی شدن پته کرمان و معرفی شهر کرمان به عنوان شهر پته باید انجام شود افزود: دستگاه‌های اجرایی از جمله دانشگاه‌ها و شهرداری باید در این مورد کمک بیشتری کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان ساخت المان پته، ایجاد رشته‌های دانشگاهی در این زمینه، افزایش فروشگاه‌های پته در سطح شهر، نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر کرمان به نام پته، راه‌اندازی سایت دو زبانه پته، چاپ کتاب و ایجاد موزه پته را از اقدامات مقدماتی برای ثبت جهانی شدن پته عنوان کرد.