مدرسه ای در دل بازار قدیم کرمان با مکانی متعلق به دوران قاجار

حوزه علمیه ابراهیمیه کرمان در بافت قدیمی شهر و مجاورت بازار مسگرها و طلافروشان قرار گرفته و بنای آن قدمتی 210 ساله دارد.

حجت الاسلام والمسلمین هدایتی نسب  درخصوص قدمت بنای این مدرسه گفت: قدمت این مکان به 210 سال پیش و زمان قاجار بر می گردد؛ در آن زمان فردی که نامش را به خاطر نمی آورم، به دلیل وضع مالی خوبی که داشت زمین این مکان را برای طلاب علوم دینی وقف کرد.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: این فرد پسری به داشت که در نجف درس می خواند و به دلیل حضور شیخی ها در آنجا، پسرش جذب شیخی ها شده و شیخی می شود؛ وقتی به ایران بر می گردد این زمین را به شیخی ها واگذار می کند و علیرغم اینکه پدرش چنین نیتی نداشته و آن را برای طلاب وقف کرده بود، پسر وصیت نامه را جا به جا می کند.

وی افزود: سرانجام پس از انقلاب طی سال های 65 تا 67، آقا شیخ محمد هاشمیان با بررسی اسناد متوجه می شود این زمین از ابتدا وقف طلاب بوده و غصب شده است؛ این سندها را ارجاع داده و با نظارت دادگاه انقلاب وقوه قضاییه زمین را گرفته و به طلاب تحویل دادند.

حجت الاسلام هدایتی نسب تاکید کرد: تاسیس مدرسه در سال 1368 صورت گرفته است اما قدمت ساختمان و بنا مربوط به 210 سال پیش است که تا به حال دوبار مرمت شده است.

وی تصریح کرد: از سال 68 آقا شیخ محمد هاشمیان مسئولیت اینجا را به دست می گیرد و با مدیریت آقای حجت الاسلام پیشگویی شروع به کار می کند که ابتدا 100 طلبه برای پایه اول می گیرد وتا پایه هشتم آنجا تدریس می شد.

این استاد حوزه اظهار داشت: در سال های حدود 82 به دلیل مرمت وقفه ای ایجاد شده و مدرسه تعطیل می شود و مجدد از سال 84 شروع به کار می کند و امروز تا سطح 6 تدریس می کند.

حجت الاسلام هدایتی نسب خاطرنشان کرد: این مدرسه حدود 30 استاد داده است و یکی دونفر از طلبه ها هم به مرحله تقریبا قریب الاجتهاد رسیده اند و درحال حاضر یازده استاد و حدود 150 نفر طلبه علوم دینی دارد.

1

2

17

6

15

16

4

5

7

8

9

10

11

12

13

14

3

انتهای پیام/