تاثیرات بازی های رایانه ای بر سلامت کودکان

گروه اجتماعی- در روزگان نه چندان دور بازی های متنوع و پرهیجان مانند هفت ‌سنگ، اسم فامیل، شطرنج ، فوتبال، والیبال، وسطی و ... جزو تفریحات مهم خانواده ها محسوب می شد و کوچک و بزرگ به آنها علاقه داشتند اما در یک دهه گذشته این بازی ها تقریبا فراموش دشه و کودکان و نوجوانان هیجانات و انرژی خود را در دنیای بازی‌ های رایانه‌ ای و مجازی تخلیه می‌کنند و عجب انکه والدین از این که فرزندانشان ساعت ها در این بازی ها غوطه ور باشند و تحرک فیزیکی نداشته باشند، راضی هستند.

 

تاثیرات بازی ها رایانه ای بر سلامت کودکان

استفاده مداوم از بازی های رایانه ای تاثیرات منفی فراوانی بر سلامت کودکان و نوجوانان برجا می گذارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

*مشکلات بینایی

با توجه به آنکه کودکان در هنگام بازی مدام به صفحه رایانه خیره می‌شوند، در معرض خطر نزدیک بینی قرار می‌گیرند.

 

*مشکلات اسکلتی

استفاده طولانی مدت از رایانه و نشستن در یک وضعیت ثابت برای ساعات متمادی ستون فقرات و استخوان بندی کودک را دچار مشکل می کند؛ همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف‌ها و مچ دست از دیگر عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه ‌است.

 

*افزایش وزن

از دیگر عوارض جسمانی استفاده بیش از حد از رایانه را می توان چاقی ناشی از کم تحرکی دانست.

 

*آسیب های روحی و روانی

دور شدن کودکان و نوجوانان از دنیای واقعی و پناه بردن آنها به دنیای مجازی و رویاپردازی و عدم درک مسایل اجتماعی، منزوی شدن، افسردگی، گرایش به خشونت و ... از سایر عوارض استفاده بیش از حد از رایانه است.

 

*افت تحصیلی

درگیر شدن فکر و ذهن کودک حتی در مدرسه و کلاس درس به بازی های رایانه ای سبب فاصله گرفتن از درس و کلاس می شود .

 

برای پیشگیری از موارد بالا بهتر است والدین کودکان و نوجوانان را به شرکت در بازی های گروهی و کلاس های ورزشی و آموزشی ترغیب کنند زیرا در این صورت می توان به گذران زندگی به شکل طبیعی از سوی فرزندان امیدوار بود.