انتقاد شدید از یک اقدام خطرناک در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج

سید اسدالله هاشمی افزود: در آینده نزدیک شهرستان بویراحمد با بحران پسماند خانگی و پسماندهای عفونی روبرو خواهد شد.

وی بیان کرد: بعضی از بیمارستان ها ازجمله بیمارستان امام سجاد(ع)، زباله های عفونی و غیر عفونی خود را در محوطه ای در قسمت پشت درمانگاه سرپایی به شکل بسیار بدی رها می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: متاسفانه دستگاه اتوکلاو یا بی خطرسازی فاقد کیفیت، بدون عملکرد و همیشه معیوب و خراب است که به همین دلیل حجم انبوهی از زباله های عفونی این بیمارستان انباشته می شود و به صورت غیر قانونی و شبانه اقدام به سوختن آنها به روش غیر استاندارد می کنند.

هاشمی تصریح کرد: سوختن زباله به ویژه زباله های بیمارستانی و عفونی خطرناک و غیر قانونی است که ظرفیت دستگاه امحاء زباله  این بیمارستان پایین است و از استاندارد لازم برخوردار نیست.

به مسئولان بیمارستان امام سجاد تذکرات لازم داده شد

وی ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب و دستگاه امحاء زباله بیمارستان امام سجاد(ع) برای ظرفیت قبلی که ۹۶ تخت بیمارستانی بود درنظر گرفته شد که هم اکنون با افزایش تخت های این بیمارستان مشکلاتی را به وجود آورده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تذکرات لازم و قانونی به مسئولان و متولیان این بیمارستان داده شده و فرصت لازم برای اصلاح و برطرف کردن این مشکلات داده شده که در صورت اقدام نکردن در این زمینه از طریق قانونی اقدامات لازم صورت می گیرد.

شهرداری یاسوج هم کار اصولی نمی‌کند

هاشمی در رابطه با دفن زباله های شهر یاسوج از سوی شهرداری این شهر تاکید کرد: زباله های این شهر در منطقه “دوپشته” دشتروم دفن می شوند که جانمایی این محل از قبل کارشناسی و درست نبوده و زباله ها به صورت اصولی و استاندارد دفن نمی شوند.

وی بیان کرد: این منطقه محصور نیست، ضابطه خاصی برای دفن زباله ها ندارد و جانوران وحشی و اهلی وارد این منطقه می شوند که مشکلات زیست محیطی را در پی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای دفن و از بین بردن زباله های جمع آوری شده شهر یاسوج در منطقه “دوپشته” دشتروم از شیوه نادرست و خطرناک آتش زدن استفاده می شود که گازهای سمی خطرناکی را آزاد می کنند و باتوجه به اینکه در ورودی شهر یاسوج، در وسط دو منطقه جمعیتی دشت روم و سرآبتاوه و بالای دانشگاه پیام نور یاسوج و سد شاه قاسم قرار دارد، مشکلاتی را به دنبال دارد که وضعیت نامطلوبی را ایجاد کرده است.

سد شاه قاسم در معرض آلوده شدن

هاشمی افزود: سد شاه قاسم یاسوج در پایین دست محل دفن زباله های این شهر قرار دارد که باتوجه به اینکه خاک منطقه آهکی است قطعا نفوذپذیری در آب این سد که برای کشاورزی زمین های اطراف استفاده می شود خطراتی دارد.

وی گفت: شهرستان بویراحمد در آستانه مواجه شدن با بحران پسماند در آینده نزدیک است که باید فکر و چاره اساسی در این زمینه اندیشیده شود چرا که سلامتی مردم این شهرستان درخطر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مردم از طریق تشکل های زیست محیطی و اصحاب رسانه و خبرگزاری ها می توانند از طریق مشارکت و همکاری با محیط زیست استان در این رمینه ما را یاری کنند.

پایتخت طبیعت ایران بودن به حرف نیست

هاشمی عنوان کرد: طی نشستی با استاندار که توجه خاصی به محیط زیست دارد، موارد و مشکلات زیست محیطی استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص بحران پسماند در شهرستان بویراحمد را مطرح  می کنم تا چاره در این خصوص اندیشیده شود.

وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به “پایتخت طبیعت ایران” معروف است اما به حرف نیست بلکه باید زیرساخت های لازم فراهم شود بعد اعلام شود که این استان پایتخت طبیعت است تا گردشگران داخلی و خارجی با سفر به این استان از طبیعت آن استفاده ببرند که از زیرساخت های آن ساماندهی پسماند، آلودگی هوا و توان اکولوژیک است که متاسفانه این موارد دیده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در زمینه مسائل زیست محیطی استان هیچ خط قرمزی فراتر از قانون نداریم و در چهارچوب قانون با تخلفات زیست محیطی برخورد خواهیم کرد.