خسارت ۲۰۰ میلیاردی باران در کهگیلویه و بویراحمد

بارش شدید باران بهاری در کهگیلویه‌وبویراحمد که در روزهای گذشته خسارات زیادی به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و بخش‌های زیرساختی این استان وارد کرد همچنان در این استان ادامه دارد.

این بارندگی‌ها اگرچه در ابتدا با طراوت و تازگی همراه بود اما به یک باره شدت گرفت و به گفته مدیرکل بحران کهگیلویه‌وبویراحمد تاکنون بیش از 200 میلیارد تومان خسارت به این استان وارد کرده است.

آبگرفتگی معابر و اختلال در رفت و آمد شهروندان تنها بخش کوچکی از ارمغان باران‌های سیل آسا در این استان بود تا با وارد شدن خسارت 50 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی، کشاورزان را نیز غافلگیر کند.

بارش بی‌سابقه باران بهاری در کهگیلویه‌وبویراحمد

اما به گفته مسئول پایش هواشناسی کهگیلویه‌وبویراحمد این میزان از بارندگی در این فصل از سال بی‌سابقه بود.

ولی بهره‌مند با بیان اینکه ظرف یک تا دو ساعت بیش از 40 میلی‌متر بارندگی در برخی از نقاط استان داشتیم، اظهار داشت: بیشترین بارندگی‌ها را در دو منطقه لنده و چاروسا شاهد بودیم به طوری که در لنده 145 میلی‌متر و در چاروسا 124 میلی‌متر بارندگی گزارش شد.

مسئول پایش هواشناسی اداره‌کل هواشناسی کهگیلویه‌وبویراحمد از بارندگی 59 میلی‌متری در یاسوج در روزهای اخیر خبر داد و تصریح کرد: در دهدشت 45 میلی‌متر، در باشت 28، در چرام 45 و در دوگنبدان نیز 18.2 میلی‌متر بارندگی گزارش شده‌است.

اما بر اساس خبرهای رسیده از نقاط مختلف شهرستان بخش کشاورزی بیش از دیگر حوزه‌ها از این بارش‌های سیل‌آسا آسیب دید.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر خسارات زیادی به بخش کشاورزی استان اعم از باغات و زراعات وارد کرد، اظهار داشت: برآورد اولیه ما وارد شدن حدود 50 میلیاردتومان خسارت به حوزه کشاورزی در روزهای اخیر است.

جعفر گوهرگانی افزود: در بخش دام و جداول آبیاری، طرح‌های ماهی و ایستگاه‌های پمپاژ آب نیز خسارت‌هایی به تأسیسات کشاورزی استان در مناطق مختلف وارد شده است.

وی بیان کرد: کسانی که مبادرت به کشت صیفی می‌کنند، ریسک بالا را می‌پذیرند و به تبع خسارات زیادی هم در این بارندگی‌ها به مزارع آن‌ها وارد شده است.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد عنوان کرد: به همه مدیران خود در سراسر استان اعلام کردیم تا با همکاری فرمانداری‌ها میزان خسارات وارده را به صورت کامل برآورد کرده و به مدیریت بحران برای رسیدگی ارائه کنند.

اما از کهگیلویه نیز خبر می رسد که سیل راه ارتباطی 70 روستای این شهرستان را قطع کرد.

سیل ارتباط روستاهای کهگیلویه را قطع کرد

فرماندار کهگیلویه از قطع ارتباط مرکز این شهرستان با روستاها و بخش‌های آن خبر داد و اظهار داشت: در اثر وقوع سیل راه ارتباطی بخش‌های دیشموک، چاروسا و سوق به کلی قطع شد.

علی پوزش با بیان اینکه ارتباط روستاهای بخش دیشموک و چاروسا به علت خرابی جاده‌ها ممکن نیست، افزود: در اثر بارش شدید باران که از 2 روز گذشته آغاز شد و دیشب به اوج خود رسید خسارات بسیاری به بخش کشاورزی این شهرستان نیز وارد شد.

رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه نیز گفت: بارش شدید باران در دو روز گذشته و وقوع سیل راه ارتباطی بیش از 70 روستا در بخش‌های مرکزی، چاروسا، دیشموک و سوق در این شهرستان را قطع کرده است.

علی‌اصغر تارم افزود: روستاهای قلعه‌گل، عمارت، زیرنا، کری‌کری، دره‌لی، چم‌مور، گاودانه و آب‌ریز از جمله روستاهای مسدود شده در بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه هستند.

وی برخی از روستاهای مسدود شده در بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه را نیز شامل رودسمه، دلی‌دیراحمد، سرپر، فارتر، لیراب، تنگ‌تیب، مال‌خانی، تنگ‌سوخته، مورخانی‌بناری، آجم، رودریش و میدون عنوان کرد.

رئیس راه و شهرسازی کهگیلویه روستاهای بی‌سیدون، قلعه‌بنی، کلاغا، کل‌مسی، کمردوغ، آبله، مهتاب، لاش، کوه‌پنبه، گوراب، نخودکال، دره‌خواجه، دارگنجی، لاپوره، آب‌چندار و ده‌انار را مهم‌ترین روستاهای مسدود شده در بخش چاروسا دانست.

تارم مهم‌ترین روستاهایی که در بخش سوق و بر اثر وقوع سیل راه ارتباطی انها قطع شده را نیز شامل برم‌شیر، بردکشکی، بی‌بی‌زلیخایی، آب‌مو و برم‌سبز دانست و تصریح کرد: همه جاده‌های ارتباطی مسدود شده خاکی هستند.

خسارت به تأسیسات آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه

رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان کهگیلویه نیز از وارد شدن خسارت به تأسیسات این حوزه خبر داد و اظهار داشت: آب تعدادی از روستاهای شهرستان که لوله‌های آب آنها از دره‌ها عبور می‌کرد قطع شده‌است.

ولی جفا افزود: تعمیرات لوله‌های آب در دره‌های کم‎‌عمق در حال انجام است اما تعمیر لوله‌های آب در دره‌های عمیق پس از قطع باران انجام می‌شود.

خسارت 200 میلیارد تومانی باران در کهگیلویه‌وبویراحمد

اما مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد از وارد شدن خسارت حداقل 200 میلیاردی به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی این استان خبر داد.

سیدعلی وفایی‌مقدم  اظهار داشت: در حوزه زیرساختی در راه‌ها و ابنیه خرابی‌های زیادی به بار آمد، به طوری که برخی از پل‌ها ریزش کرده و یا ترک خورده‌اند.

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: هر چند به باغات، دام‌ها و منازل روستایی خساراتی وارد شده، اما تلفات انسانی از هیچ نقطه‌ای در استان گزارش نشده است.

وفایی‌مقدم عنوان کرد: در مناطقی مانند دیشموک و روستاها و همچنین بهمئی و چرام در هر دو منطقه سردسیری و گرمسیری، لوداب و سوق و لنده و همچنین شهرستان کهگیلویه خسارات زیادی به باغات و طرح‌های ماهی وارد شده و بسیاری از سر درختی‌های باغداران نیز از بین رفته است.

بارش شدید باران بهاری در کهگیلویه‌وبویراحمد که در روزهای گذشته خسارات زیادی به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و بخش‌های زیرساختی این استان وارد کرد شب گذشته به اوج رسید و به گفته مدیرکل هواشناسی این استان تا عصر امروز نیز ادامه می‌یابد.