بحران کمبود مدرسه در یاسوج؛ چشم امید دانش‌آموزان به خیرین مدرسه‌ساز

نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و برخی از مدیران استانی برگزار شد و همگی بر این موضوع که با بحران وجود فضای آموزشی مناسب مواجه هستیم، مهر تایید زدند که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود زیرا در غیر اینصورت باید یا فرزندان این مرز بوم از تحصیل محروم و یا باید به سراغ مدارس کپری آن هم در نزدیکی شهر یاسوج بروند.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان بویراحمد بویژه شهر یاسوج و مناطق حاشیه آن شامل مادوان، بلهزار و سرآبتاوه به لحاط فضای آموزشی دچار کمبود و مشکل هستند و نیاز به ساخت فضاهای جدید دارند.

هادی زارع‌پور مهمترین دلیل کمبود فضای آموزشی مناسب در یاسوج و حاشیه آن را مهاجرت پذیری این شهر عنوان کرد و افزود: سالانه حدود 6 تا 7 هزار نفر به جمعیت دانش آموزی بویراحمد بویژه یاسوج اضافه می‌شود که با کمبود فضای آموزشی و مدارس مواجه می شویم.

وی با تاکید بر اینکه واقفان به سوی ساخت مدرسه هدایت شوند، عنوان کرد: ظرفیت مهم وقف در زمینه ساخت مدرسه مغفول مانده که باید از این ظرفیت استفاده شود تا بلکه تمام فرزندان این مرز و بوم بتوانند در شرایط مطلوبی تحصیل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هجدهمین دوره جشنواره خیرین مدرسه ساز 28 اردیبهشت ماه 95 در یاسوج برگزار می‌شود، ابراز کرد: جشنواره های شانزدهم و هفدهم در تهران برگزار شد و نتایج خوبی به دنبال داشت به طوری که بیش از 26 میلیارد تومان تعهد شد که تاکنون 70 درصد آن جذب شده است.

زارع‌پور با بیان اینکه در جشنواره هجدهم از خیرین بومی و غیربومی دعوت می‎شود، تصریح کرد: ستاد پیگیری امور جشنواره هجدهم خیرین مدرسه ساز به ریاست معاون سیاسی استاندار تشکیل شده است.

شعار "هر مدیر یک نیکوکار" و " هر بانک یک مدرسه" اجرا شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای برگزاری مطلوب جشنواره هجدهم خیرین مدرسه ساز تلاش و اقدام شود و همه ادارات باید در این زمینه همکاری کنند تا بلکه بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات کمبود فضای اموزشی در استان را رفع کنیم.

سید موسی خادمی با تاکید بر اینکه شعار "هر مدیر یک نیکوکار" و " هر بانک یک مدرسه" در این جشنواره اجرا شود، افزود: هر کدام از مدیران دستگاه‌های اجرایی یک خیر بومی یا غیر بومی را شناسایی و اطلاعاتی در زمینه نیازهای استان در اختیار آنان قرار دهند تا در این جشنواره شرکت کند.

وی تصریح کرد: همچنین بانک‌های خصوصی و دولتی استان پس از رایزنی و مکاتبه با بانک‌های مرکزی خود در تهران اقدام به ساخت مدرسه در استان کنند در حد توان هر چند کلاسی لازم باشد.

نماینده عالی دولت در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ادارات آموزش و پرورش و نوسازی مدارس اطلاعات مورد نیاز در زمینه نیازها و مشکلات آموزشی استان را به مدیران اجرایی و مسئولان بانک‌ها برای تحقق این دو شعار ارائه دهند.

خادمی خاظرنشان کرد: ضروری است سازمان اقتصاد و دارئی و همچنین امور مالیاتی معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی را برای ساخت مدرسه هزینه کنند.

در اطراف شهر یاسوج با بحران فضای آموزشی روبه‌رو هستیم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه‌وبویراحمد نیز در این نشست گفت: واقعیت امر در حوزه اطراف شهر یاسوج مرکز این استان بحران فضای آموزشی به نسبت جمعیت داریم.

محرابی با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه مدارس این استان، خاطرنشان کرد: بودجه شهرستان بویراحمد اعم از ساخت، تجهیزات، تعمیرات و انشعابات امسال 15 میلیارد ریال است که به جایی نمی‎‌رسد.

وی عنوان کرد: تنها راه حل مشکل زمین برای ایجاد فضای آموزشی مناسب در شهر مادوان، فروش برخی املاک که موقعیت ایجاد مدارس را ندارند، است.