پایتخت طبیعت ایران در چنگال ساخت و ساز های غیر مجاز+تصاویر

ساخت و ساز غیرمجاز یا تخلف ساختمانی به معنای نقض قوانین و ضوابط شهرسازی، فنی، ایمنی و بهداشتی در احداث ساختمان و ابهام در قوانین و مقررات ناظر بر ساخت و ساز از جمله تخلف ساختمانی است.

رسیدگی به تخلفات ساختمانی در محدوده قانونی و حریم مصوب شهرها ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها می‌باشد و تبصره یازده‌گانه آن در خارج از حریم مصوب شهرها کمیسیون بند ۳ و تبصره ۲ ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها که به اختصار کمیسیون ماده ۹۹ نامیده می‌شود.

شهر زیبا و دلنواز یاسوج با تمام زیبایی‌هاش از ساخت و ساز غیرمجازدر امان نمانده ،ساخت و ساز هایی که یا در منابع ملی صورت گرفته یا بیش ازحد تراکم مجاز ساخته شده و پایتخت طبیعت ایران را در چنگال خود محاصره کرده است.

 

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از خیابان شهدای یاسوج و منطقه شرف‌آباد گفت: طبق یکی از مصوبات شهرسازی هرگونه خدمت‌رسانی آب، برق و گاز به ساخت و سازهای غیرمجاز ممنوع است و حتی در جلسه مبارزه با زمین‌خواری و ساخت و ساز غیرمجاز در سال گذشته معرفی فرد خاطی به محاکم قضایی یکی از مصوبات بود.

سید حسین کاظمی عنوان کرد: شهر یاسوج دارای نقشه و طرح تفضیلی مشخص است و ضوابط هم در تمام محلات به صورت کلی مشخص شده است اما متاسفانه هر روز شاهد ساخت و ساز غیرمجاز در این شهر هستیم.

کاظمی تصریح کرد: شهرداری یاسوج موظف به نظارت و کنترل ساخت و سازها مطابق با ضوابط طرح تفضیلی است اما متاسفانه گاهاً مشاهده می شود که نسبت به انجام وظایف ذاتی و قانونی کوتاهی هایی توسط شهرداری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز گرفته نشود و به صورت قاطع با متخلفان برخوردی صورت نگیرد، باید در آینده شاهد احداث ساختمان‌ های متعدد با محلات مختلف و سطح اشغال ۱۰۰ درصدی و تراکم غیرمجاز باشیم.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری یاسوج که با حضور نماینده وزارت کشور، نماینده قوه قضاییه و نماینده شورای اسلامی شهر برگزار می‌شود روند ساخت و سازهای غیرمجاز با جدیت بررسی و کنترل شود.

وی تصریح کرد: اولویت اصلی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها قطعا برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی و زمین‌های کشاورزی است.

این مسئول تصریح کرد: برخی واحدهای ساختمانی مسکونی در خیابان شهدای ۵ و منطقه شرف‌آباد یاسوج به صورت غیرمجاز و در سطح معابر احداث شده که در این کمیسیون ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق بررسی و دستور تخریب آنها صادر می‌گردد.

وی از نحوه نظارت نظام مهندسی و کنترل ساختمان شهر یاسوج انتقاد کرد و افزود: مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی به وظایف خود در قبال ساخت و سازهای غیرمجاز عمل نمی‌کنند و تخلفات صوت گرفته به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده نمی‌شود.

کاظمی اظهار کرد:سوال اساسی اینجاست چرا شرکت آب و فاضلاب شهری، برق،گاز به ساخت و ساز های غیر مجاز که در معابر منطقه شرف آبادیاسوج صورت گرفته  خدمات ارائه داده اند.

 وی تاکید کرد : به طور جدی با مجوز دهندگان از طرف این شرکت ها برخورد خواهد شد.