کهگیلویه و بویراحمد نخستین تولیدکننده نان حجیم بلوط در خاورمیانه

علی‌اصغر توفیق در حاشیه بازدید از برخی واحدهای صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران به همکاری کم دانشگاه‌ها و صنایع در زمینه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و قراردادهای مشترک اشاره و اظهار کرد: در کل کشور این ایراد تا حد زیادی وارد است.

معاون پژوهشی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دانشگاه‌ها در گذشته تنها رسالت خود را تربیت نیروی انسانی می‌دانستند و رقابتی میان آن‌ها در افزایش تربیت تعداد نیروی انسانی بود.

توفیق با اشاره به اینکه این گرایش و رویکرد در دانشگاه‌ها در حال تغییر است،افزود: در حال حاضر دانشگاه‌ها به جای تربیت صرف دانشجویان در رشته‌های مختلف در پی شکل‌دهی دانشگا‌ه‌های نسل سوم و تربیت افراد محقق و کارآمد در بخش‌های مختلف از جمله صنعت هستند.

 

 

تحریم‌ها ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کرد

این مسئول عنوان کرد: تحریم‌های سنگین در سال‌های گذشته واحدهای صنعتی را وادار کرد تا برای برآوردن نیاز خود به دنبال متخصصین کار در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باشند و این عامل ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کرد.

معاون پژوهشی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حرکت‌ها آغاز شده و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در همین چارچوب تأسیس شده و فعالیت زیادی دارد و دلیل بر این ادعا این که امروز در تهران نمایشگاه ساخت ماشین‌آلات با فناوری بالا افتتاح می‌شود.

توفیق عنوان کرد: نشانه‌هایی وجود دارد که صاحبان صنعت در کشور اکنون تولید دستگاه‌های با فناوری‌های بالا دارند و تجهیزات آزمایشگاهی می‌سازند و کسانی هم که در این نمایشگاه خرید کنند قسمتی از خرید را دولت و معاونت فناوری رئیس‌جمهور حمایت می‌‌کند.

 وی در خصوص وضعیت تحقیق و پژوهش در صنایع کشور و واحدهای تولیدی گفت: در مقطع زمانی صنایع ما مراکز تحقیق و توسعه را داشتند و در مقطعی بنا به دلایلی این روند کند شد و از سال 91 به بعد این حرکت توسعه پیدا کرد و در گزارشی که داریم در سال 94 نسبت به 92 پنج برابر رشد تحقیقات و پژوهش را در صنایع داریم.

توفیق با اشاره به اینکه پروانه‌های صنعتی را رؤسای سازمان‌های استانی صادر کرده و به متقاضی تحویل می‌دهند، گفت: اهمیت پرونده‌های مراکز تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی تا حدی است که باید به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت برسد که نشان‌دهنده جایگاه این مراکز و توجهی است که وزارت‌خانه به بحث تحقیق و توسعه دارد.

 معاون پژوهشی وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: صندوق‌هایی را وزارتخانه برای حمایت از تحقیق و توسعه راه‌اندازی کرده که برخی از صندوق‌ها مانند صندوق حمایت از صنایع الکترونیک تخصصی هستند و برخی دیگر عام هستند که به تحقیق و توسعه کمک می‌کنند.

 

 

فعالیت 148 واحد دانش‌بنیان تولیدی در کشور

وی افزود: معاونت علمی و فناوری نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات خاصی را قائل است و معافیت‌های مالیاتی را برای این شرکت‌ها لحاظ می‌کند.

توفیق تصریح کرد: این حمایت‌ها سبب افزایش انگیزه بخش خصوصی برای ورود به بازار تولید و توسعه واحدهای تولیدی می‌شود.

وی در خصوص حمایت از واحدهای تولیدی دانش‌بنیان گفت: حمایت از برنامه‌های دانش‌بنیان را با قوت در دستور کار داریم و کاری که با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری کرده‌ایم این است که واحدهای موجود را به سمت دانش‌بنیان شدن هدایت می‌کنیم.

این مسئول افزود: در سال 91 هیچ شرکت دانش‌بنیان تولیدی نداشتیم که اکنون 148 شرکت تولیدی دانش‌بنیان در کشور تا پایان سال 94 داریم و این روند تازه شروع شده است.

 معاون پژوهشی وزیر صنعت و معدن و تجارت در بازدید از واحدهای صنعتی آرد باقری و همچنین بزرگ‌ترین واحد تولید نان صنعتی جنوب کشور «کوبودنا» با ابراز خوشحالی از تکیه صنایع استان کهگیلویه و بویراحمد به دانش روز و همچنین ارتباط و پیوند با دانشگاه‌های بزرگ خارج استان و دانشگاه‌های بومی استان اظهار کرد: با حضور در چندین واحد صنعتی استان از جمله کوبودنا و همچنین سینره « مهم‌ترین واحد تولیدی آرایشی و بهداشتی کشور» به دانش‌محور بودن واحدهای تولیدی استان پی بردم.

 

 

توفیق بیان کرد: در این واحد تولیدی که بر مبنای علمی پایه‌گذاری شده برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه تولید نان حجیم بلوط  تولیدو وارد بازار مصرف می‌شود.

وی با درخواست از مسئولان این واحد بزرگ تولیدی برای حضور محصولات در بازار تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران اظهار کرد: این واحد تولیدی یکی از متنوع‌ترین تولیدات نان صنعتی را به خود اختصاص داده است.

توفیق با تأکید بر این که وزارت صنعت و معدن و تجارت از طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی صنایع و واحدهای تولیدی حمایت خواهد کرد افزود: آماده همکاری همه جانبه با واحدهای تولیدی و صنعتی  کهگیلویه و بویراحمد در زمینه‌های تحقیقاتی و پژوهشی هستیم.

 معاون وزیر کشور افزود:در زمینه راه اندازی کارخانه های صنعتی دولت کمتر سرمایه گذاری می کندوباید بخش خصوصی در این حوزه وارد شوند و اگر کسانی داوطلب سرمایه گذاری در استان کهگیلویه وبویراحمد باشد دولت ازآنها استقبال و حمایت می کند .

وی افزود: کارخانه های صنعتی که در این استان  آغاز به کار می کنند باید مواد اولیه آنها در اینجا وجود داشته باشد واگر مطالعات فنی و  اقتصادی توجیه پذیر باشدمی توان در این حوزه سرمایه گذاری کرد.