نماینده بویراحمد و دنا: احمدی نژاد مقصر است!+تصاویر

بعد از سال ۴۲ ابتدا فرمانداری کل در یاسوج راه اندازی و سپس برخی ادارات در این منطقه ایجاد شد تا زمینه ایجاد شهر یاسوج مهیا شود و در این زمان کار احداث کارخانه قند یاسوج هم در این زمان و با شروع این تحولات آغاز شد.

 

براین اساس در سال ۱۳۴۴ این کارخانه به عنوان اولین کارخانه در این منطقه شروع به کار کرد و همزمان با آن زمین های اطراف کارخانه و بخش های زیادی از دشت سررود به زیر کشت چغندر رفت.

 

اما کارخانه قند یاسوج در حدود نیم قرن اخیر فراز و نشیبهای زیادی را داشته است؛ از دست به دست شدن مدیریت تا فروش چند باره کارخانه و تشکیل پرونده ای در این خصوص در محاکم قضایی، تعطیلی کارخانه، کار با شکر خام و … بخشی از این فراز و نشیبهاست.

 

غبار غم بر کارخانه قند یاسوج

اما این کارخانه این روزها و پس از ۱۲ سال تعطیلی شروع به کار کرده و با تولید قند از چغندر قند مشغول شد تا ۲۷۰ کارگر آن که سالها در رنج بودند و در تعلیق کار کارخانه حقوقشان معلق مانده و زندگیشان فلج شده بود، باز هم با صدای سوت صبحگاهی کارخانه بر سرکار حاضر شوند اما چه سود که بعد از یک سال فعالیت دوباره زمزمه تعطیلی آن به گوش میرسد.

 

به مدار تولید برمی گردد

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد تعطیلی دوباره کارخانه قند یاسوج گفت: با تلاش های بعمل آمده توانستیم این کارخانه را بعد از چندین سال وقفه دوباره به مدار تولید برگردانیم.

 

بدهی 40 میلیاردی بر گرده کارخانه قند

وی با بیان اینکه این کارخانه امروز با بدهی 40 میلیارد تومانی روبه است که نیازمند توجه مسئولان است،بیان کرد:تعطیلی این کارخانه امروز نمی تواند خبر خوشایندی برای توسعه اشتغال در استان باشد.

 

تقصیر احمدی نژاده

زارعی یکی از دلایل تعطیلی این کارخانه را بدهی آن در زمان دولت گذشته دانست و افزود: دولت گذشته در هفتمین سال خدمت خود این کارخانه را به عنوان کمک مالی(سوبسید) به بانک تجارت داد و امروز همین موضوع باعث شده که این بانک آن را در صدر فروش قرار دهد.

 

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد ودنا با بیان اینکه در حال رایزنی برای دوباره به مدار برگراندن این کارخانه با بانک تجارت هستیم، بیان کرد: امیدواریم با رایزنی های بعمل آمده دوباره این کارخانه به چرخه تولید برگردد.

 

عیار چغندر با این کارخانه همسان نیست

زارعی یکی دیگر از مشکلات این کارخانه را عیار چغندر قند دانست و افزود: عیاری مشخص برای چغندر تعیین شده که همین موضوع یکی دیگر از معضلات تعطیلی این کارخانه است.

 

از سوی دیگر به گفته رئیس سازمان صنعت،، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد این استان ۷۱۵واحد صنعتی و معدنی برخوردار است و ۳۰ تا ۴۰ درصد این واحد‌ها نیز به دلیل مختلف شامل نبود سرمایه درگردش، مشکلات مدیریتی و نبود بازار، حمل و نقل و سایر کمبود‌ها راکد هستند.

 

بازگشت هفتاد واحد تولیدی به چرخه تولید

وی اظهار کرد ۷۰ واحد تولیدی این استان با تلاش دولت یازدهم به چرخه تولید بازگشت و از برنامه ریزی برای فعال شدن ۱۰۰ واحد صنعتی راکد دیگر این استان تا پایان سال جاری به چرخه باز خواهند گشت.

 

با وجود این صحبت‌ها تعداد واحدهای تولیدی راکد بیش از این میزان است و می‌توان گفت حدود ۶۰ درصد واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی به طور کلی تعطیل شده‌اند.

 

واحدهای تولیدی که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از راه اندازی و فعالیت مجدد آن‌ها خبر می‌دهد نیز پس از مدت کوتاهی دوباره راکد شده‌اند و حکایت روز از نو روزی از نو تکرار می‌شود.

 

جوانان تحصیل کرده کهگیلویه و بویراحمد هر چند در سالهای آغاز به کار شهرک‌های صنعتی به ایجاد شغل و صنعتی شدن استان امیداوار بودند اما رفته رفته با تعطیلی واحدهای کارگاهی و اخراج کارکنان این واحد‌ها دیگر حسابی برای فعالیت در شهرک‌های صنعتی باز نکردند تا همچنان استان غنی کشور از محرومیت عمیق و تاریخی در رنج و عذاب باشد.

 

علمی که عمل ندارد

تعطیلی کارخانه‌های تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد تنها به شهرک‌های صنعتی سرایت نکرده است بلکه کارخانه‌هایی که از قدمت بیشتری برخوردار هستند نیز در معرض تعطیلی و اخراج کارگران قرار گرفته‌اند.

 

از جمله مهم‌ترین و بزرگ‌ترین این واحدهای تولیدی می‌توان به کارخانه قند یاسوج اشاره کرده که سالهاست در رکود و تعطیلی نسبی بسر می‌برد.

 

نماد صنعت دیگرچرخش نمی چرخد

کارخانه قند یاسوج بعنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد این روز‌ها نیازمند یاری مسئولین ارشد استانی برای رهایی از وضعت موجود است، در صورتی که تدبیری برای راه اندازی مجدد این کارخانه اندیشیده نشود دیری نخواهد پایید که فقط یادی از مادر صنعت این استان چهارفصل بجا خواهد ماند.

 

کارخانه‌ پیر و پا به سن گذاشته قند یاسوج که در سالیان گذشته بخشی از بار اشتغال‌زایی و نان‌آوری به سفره خانواده‌های شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد را بر دوش کشیده است طی چند سال گذشته دشوار‌ترین و پرتنش‌ترین دوران خود را در طول حیات حدودا ۵۰ ساله‌اش سپری کرده است.

 

شرایط به طوری رقم خورده که امروز کارخانه قند یاسوج با برخی از مشکلات از جمله کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به چغندرکاران، کارگران و دولت مواجه باشد.

 

از مدت‌ها پیش صاحب نظران و کار‌شناسان فعال در حوزه صنعت استان نسبت به سیاست گذاری‌های غلط در این کارخانه و پیش بینی‌هایی مبنی بر خطر ورشکستگی داده بودندخطری که علاوه بر بیکاری چند صد کارگر و کشاورز مرتبط با این بخش، ضررهای هنگفتی نیز به اقتصاد استان و شهرستان وارد می‌کند.

 

تدبیر راهگشای مسئولان ؟؟!

شاید با تزریق خون تازه‌ای در شریان‌های این کارخانه پیر بتوان از فروپاشی آن جلوگیری و رونق دوباره‌ای به این کارخانه که دل چندین کارگر و خانواده آن‌ها به شیرینی قند آن خوش است، بازگردد.

 

از دولت، ادارات و مسئولین به خصوص شخص استاندار انتظار می‌رود، برای جلوگیری از تعطیلی و فراموشی کامل کارخانه قند یاسوج هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند تا شیرینی قند تولیدی این کارخانه کام تلخ کارگران و خانواده‌های آن‌ها را شیرین کند.

 

با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات عدیده‌ای که در استان وجود دارد نیاز مبرمی به برنامه‌ریزی دقیق و علمی مسئولان استان است تا مشکلات مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد که نقش بسیار مهم و حیاتی در حوزه‌ اشتغال‌زایی جوانان این استان ایفا کرده است بهبود یافته و گام مؤثری در راستای تولیدات استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد که دارای محرومیت‌های زیادی است برداشته شود تا دیگر شاهد تعطیلی یا تعدیل نیرو در این کارخانه بزرگ صنعتی نباشیم.

 

با وجود ذخایر غنی نفت، گاز و پراکندگی سایر منابع معدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد، فعالیت‎های صنعتی و معدنی در‎این استان، نسبت به دیگر مناطق کشور، توسعه نیافته و رونق چندانی ندارد و علاوه بر صنایع استخراج نفت در گچساران و کارخانه قند یاسوج، بقیه کارگاه‎های صنایع دستی و تولیدی تازه تأسیس هستند.