روزه داری با طعم گرد و خاک در کهگیلویه و بویراحمد

مردم کهگیلویه و بویراحمد در حالی یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان را سپری می کنند که از صبح امروز و با ورود ریزگردها، آسمان این استان لبریز از گرد و غبار شده است.

پدیده گرد و غبار که از استان های جنوب کشور همواره در فصل تابستان کهگیلویه و بویراحمد را تحت تاثیر قرار می داد این بار در آخرین روزهای فصل بهار و در خردادماه مهمان شهرهای مختلف این استان شده اند تا مردم روزه دار را با مشکلات جدی مواجه کند.

در شهرستان بهمئی، لنده و گچساران که دمای هوای تا 40 درجه سانتی گرداد بالا می رود شرایط سخت تر شده و در مناطق سردسیری نیز  پدیده ریزگردها به خوبی نمایان است و کاهش دید افقی را برای رانندگان به همراه دارد.

 رئیس محیط زیست گچساران در این خصوص گفت:وضعیت کنونی هوای گچساران مساعد نیست و در حال حاضر ریزگردها با ۱۰۰۰ میکروگرم در متر مکعب وضعیتی خطرناکی را در گچساران ایجاد کرده‌اند که شهروندان باید با رعایت اصول بهداشتی و خود مراقبتی اقدام نمایند.

عبدال دیانتی‌نسب افزود: میزان و مقیاس وضعیت هشدار درهنگام ورود ریزگردها ۱۵۰ میکروگرم در متر مکعب بوده در حالی که گچساران در حال حاضر هجوم ریزگردها با واحد ۱۰۰۰ میکروگرم در متر مکعب را تجربه می‌کند.

در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز پدیده گرد و غبار با غلظت کمتری نسبت به شهرهای گرمسیری استان مشاهده می شود اما به هرحال هم اینک شرایط جوی در نقاط مختلف این استان در وضعیت ناسالم قرار گرفته است.

پزشکان و مسئولان شهروندان و بیماران تنفسی و قلبی و عروقی را به رعایت مسائل بهداشتی و خارج نشدن از منازل توصیه کرده اند.

 به نظر می رسد با گرم شدن هوا و کاهش آب های سطحی و افزایش بیابان ها، پدیده گرد و غبار در تابستان پیش رو موجی از نگرانی را برای شهروندان به وجود خواهد آورد که نیاز است تدابیر لازم برای جلوگیری از ورود ریزگرها به کشور و استان انجام شود.