گزارش 54 فقره همسر آزاری و کودک آزاری طی سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد

هوشنگ سیاوش پو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: طی سال گذشته بیش 1700 تماس با خط تلفن 123 گرفته شده است که برخی از این تماس ها غیر مرتبط، برخی مزاحمین تلفنی به علت عدم فرهنگ سازی صحیح و برخی با هدف کسب راهنمایی لازم در جهت فعالیت های سازمان و دریافت خدمات تخصصی بوده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته 240 تماس مرتبط با هدف ارائه خدمات و مداخلات تخصصی موثر به منظور پیشگیری از تشدید بحران و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب با خط  123 ثبت شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: گروه هدف یا متقاضیان دریافت خدمات از جمله کودکان و زنان آزار دیده، افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند و یا قصد خودکشی دارند، فرار از منزل، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده و زوجین متقاضی طلاق هستند. اما بیشترین تماس ها برای دریافت راهنمایی های لازم در خصوص فعالیت های سازمان بهزیستی است.

سیاوش پو تصریح کرد: متاسفانه با توجه به نبود فرهنگ سازی صحیح در زمینه مشاوره و خدمات تخصصی، تحمل پذیرش خشونت، بافت بومی و فرهنگ سنتی خاص منطقه، بسیاری از موارد همسر آزاری و کودک آزاری در این استان گزارش نشده و نمی شود اما در سال گذشته تعداد گزارشات کودک آزاری 17 فقره و همسر آزاری 37 نفر گزارش شده است.

وی ادامه داد: به علت ناهماهنگی میان سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی، موارد خودکشی و اقدام به خودکشی به مراکز تخصصی ما گزارش نمی شود و از میان 77 نفر اقدام موفق به خودکشی و 217 نفر اقدام ناموفق در سال گذشته تنها 19 نفر با خط تلفن تماس برقرار کرده که سیستم تخصصی بلافاصله در محل حاضر و ارائه خدمت کردند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: حذف آسیب های اجتماعی ممکن نیست اما با برنامه ریزی مناسب می توان آن را کنترل کرد، برای اورژانس اجتماعی با هدف کنترل و کاهش بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی، ارتقاء توانمندی های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی برای مقابله با مسایل اجتماعی در شرایط حاد و ارائه خدمات اورژانسی و تخصصی متناسب با آمار جامعه هدف برنامه ریزی شده است.

سیاوش پو تاکید کرد: اورژانس اجتماعی شامل بخش های مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی 123، پایگاه خدمات اجتماعی، خدمات سیار اورژانس اجتماعی است.

وی ادامه داد: مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی به عنوان مادر سایر بخش ها قلمداد می شود که خط تلفن 123 و خدمات سیار اورژانس اجتماعی زیرشاخه آن محسوب می شوند و خود دارای دو بخش نگهداری و خدمات سرپایی است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: واحد کودکان کار و خیابان برای ارائه خدمات روزانه به کودکان کار و کمک به کاهش خطرات ناشی از حضور آنان در خیابان، واحد سلامت دختران برای ارائه خدمات تخصصی به دخترانی که به نحوی شرایط مناسب جهت حضور در خانه و خانواده را نداشته و یا اقدام به فرار از منزل کرده اند، واحد مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق و ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناسی حقوقی به زوجین متقاضی طلاق و دارای اختلافات زناشویی از بخش های مرکز مداخله در بحران فردی،خانوادگی و اجتماعی هستند.

سیاوش پو گفت: پایگاه خدمات اجتماعی با هدف توانمندسازی ساکنین سکونت گاههای غیر رسمی و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق با استفاده از الگوهای اجتماع محور راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران دارای مرکز مداخله در بحران و مجهز به خط تلفن 123 هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شهرستان بویراحمد 2 خودرو سیار، گچساران و کهگیلویه هر کدام یک خودرو و شهرستان های دنا و چرام باوجود نداشتن مرکز مداخله در بحران دارای خودروهای سیار هستند.

سیاوش پو اضافه کرد: تعداد سه پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهرها داریم که شامل پایگاه خدمات اجتماعی امام علی (ع) منطقه مادوان، پایگاه خدمات اجتماعی آریا منطقه محله سادات گچساران و پایگاه خدمات اجتماعی مهر منطقه گلزار دهدشت می شود. شعار " ایرانی با نشاط با بهتر زیستن" شعار امسال هفته بهزیستی است.