وعده‌های بی‌عمل؛ کارگران شهرداری یاسوج ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند

در روزگاری که افراد جامعه به حداقل رفاه راضی نبوده و برنامه‌های ویژه را برای بهبود شرایط زندگی خود و اعضای خانواده حتی تا دورنمای نوه خود پیش بینی‌ کرده و متناسب با آن پیش می‌روند، کاگران شهرداری یاسوج " غم نان" دارند.

امروز صبح وقتی متوجه تجمع کاگران شهرداری یاسوج به دلیل مشکلات صنفی خود مقابل این نهاد شدم جمله دخترم را به یا دآوردم که گفت: " پدر یکی از همکلاسی‌هایم کارگر شهرداری است و وقتی معلم درمورد شغل پدرش از او سوال پرسید خجالت کشید جواب بدهد".

امروز وقتی کارگر شهرداری یاسوج با بغض در گلو می‌گفت "پول خرید نان ندارم زیرا 4 ماه حقوق نگرفته‌ام"، یادم آمد پری‌سیما دختر پیش دبستانی هم کلاس دختر من چرا با افتخار به مربی‌اش نگفت پدرم کارگر شهرداری است و از خوردن نان حلال که از عرق جبین پدرم به دست می‌آید افتخار می‌کنم.

امروز فهمیدم درد پری‌سیما لباس نارنجی پدرش نیست، امروز فهمیدن پری‌سیما "درد نان"، " درد لباس"، "درد لوازم تحریر"، " درد کیف و کفش" " درد خرید سی دی انیمیشن " دارد.

وقتی از "نازنین زهرا" خواستم با "پری‎سیما " دوست شود گفت بابا "پری" چند روزه سرما خورده می‌ترسم باهاش دوست شوم و این ویروس به من هم سرایت کند امروز فهمیدم " دختر پیش دبستانی کارگر شهرداری یاسوج" دفترچه درمان نداشته زیرا برای پدرش حق بیمه پرداخت نشده است و درد پری از سرما خوردگی به دلیل بی‌توجهی برخی مدیران است.

امروز وقتی کارگر شهرداری با چشمان اشک آلودش نگاهم کرد و گفت: "هر صبح که می‌خواهم از خانه خارج شوم بقالی سر کوچه پیگیر طلبش می‌شود زیرا به دلیل پرداخت نشدن حقوق مجبور به گرفتن مایحتاج زندگی به صورت نسیه هستم" فهمیدم چرا "نازنین زهرا" هر صبح از مادرش می‌خواهد تا دو لقمه برایش بگیرد تا یکی از آن‌ها به دوستش دهد.

وقتی کارگر شهرداری از عکس گرفتن خبرنگار تسنیم وحشت داشت به "ترس از اخراج" پی‌بردم جویا شدم تا ببینم دلیل این همه ترس چیست اما این قصه سر دراز داشت زیرا در قرارداد این کارگران توسط پیمانکار قید شده حتی در قبال هر گونه برخورد با خودرو در هنگام کار مسئولتی ندارند و در صورت هرگونه شکایت از اداره کار و رفاه اجتماعی برای گرفتن حق خود باید اخارج شوند.

مطالبات رفتگران ربطی به شهرداری ندارد

پس از شنیدن سخنان کارگران شهرداری یاسوج به سراغ معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری یاسوج رفتیم و سید هیبت‌الله عبدی‌زاده در این زمینه گفت: طبق قانون کشوری کار خدمات شهری به صورت حجمی به پیمانکار واگذار شده و شهرداری با کارگران قراردی ندارد و پیمانکار با تنظیم صورت وضعیت مطالبات خود را دریافت می‌کند.

معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری اظهار داشت: طبق قانون پیمانکار موظف به پرداخت دو ماه از حقوق کارگران است و زمان تنظیم تایید و ارسال صورت وضعیت بررسی آن یک ماه زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه مطالبات رفته گران و کارگران بخش خصوصی خدمات شهرداری پرداخت شده است افزود: طلب رفتگران و کارگران مربوط به ماهای تیرو شهریورماه پرداخت شده و در خصوص حقوق مردادماه کارگران پیمانکار طلب قرارداد شهرداری هنوز قراردادی امضا نشده و لیستی ارائه ننموده است.

عبدی‎زاده با تاکید بر اینکه برای حقوق مهرماه کارگران شهرداری یاسوج آمادگی پرداخت وجود دارد ابراز کرد: پیمانکار صورت وضعیت به شهرداری یاسوج ارسال نکرده است.

معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری یاسوج با بیان اینکه شهرداری یاسوج از نظر نرم کشوری پرداخت حقوق به کارگران بخش خصوصی وضعیت مطلوبی دارد گفت: در صورت شکایت کاگران از پیمانکار و صدور رای قانونی، شهرداری از سپرده یا ضمانت نامه پیمانکار کسر و به آنان پرداخت می‌کند.

امیدواریم مسئولان پری‌سیماها را فرزندان خود بدانند و اگر پری‎سیماها مریض بوده و به دلیل نداشتن دفترچه درمان و هزینه با درد و عذاب دست و پنجه نرم می‌کنند شب را راحت سر بر بالین نگذارند.