بازگشت 625خانوار کهگیلویه و بویراحمدی به زندگی عشایری

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در یاسوج اظهار داشت: سالیان متمادی همواره جمعیت عشایری مناطق مختلف این استان مهاجرت بی رویه داشته اما در 2سال گذشته افزون بر 625خانوار به زندگی عشایری بازگشته است.

سالهای 42 و 43 و پیش از انجام اصلاحات ارضی و فرمانداری کل در استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از 70 درصد از جمعیت این استان عشایری بودند اما اکنون تنها 12درصد معادل 70 هزار نفر از جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند.

این میزان جمعیت عشایری در کهگیلویه و بویر احمد از 6 ایل بومی، 2 طایفه قشقایی ، 16 تیره، 181 طایفه و بیش از یکهزار و 110تش(اولاد) شکل گرفته است.

وی ابراز داشت: افزون بر 68 کیلومتر جاده عشایری در سه سال دولت تدبیر و امید برای رفاه حال این قشر زحمت کشیده در سطح استان بهسازی شده است.

علیپور ادامه داد که افزون بر 300 چشمه در مناطق مختلف عشایری این استان نیز در این مدت بهسازی شده است.

وی تعداد دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد را حدود یک میلیون راس ذکر و افزود: تولید سالانه بیش از یکهزار و 200 تن گوشت قرمز و 26 هزار تن شیر از مهمترین تولیدات عشایر استان در زمینه دامی است.

علیپور گفت: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تولید بیش از چهار هزار مترمربع انواع صنایع دستی نیز مقام نخست تولیدات صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده است.

وی تولید سالانه 276 تن انواع پشم، 400هزار تخته پوست و فعالیت در بخش های کشاورزی و باغداری در حدود سه هزار و 815 هکتار زمینهای کشاورزی را از سایر فعالیت های جامعه عشایری این استان در این زمینه ها ذکر کرد.

وی با بیان اینکه اکنون حدود یکهزار و 100 خانوار عشایری این استان در قالب 13 کانون اسکان یافته اند، یادآور شد: این خانوارها از نبود برخی زیرساخت ها در این کانون ها گله مند هستند.

علیپور تاکید کرد: اکنون افزون بر 480 هزار و 500 هکتار عرصه مرتعی و حدود 887 هزارهکتار عرصه جنگلی در محدوده قلمرو عشایر این استان است.

وی ابراز داشت: جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد سالانه قابلیت عرضه 94 هزار راس گوسفند و بره، 320 هزار راس بز و بزغاله و 2 هزار و 600 راس دام سنگین گاو و گوساله را به بازار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مجموع اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافته به بخش عشایر این استان در سال جاری را افزون بر 78 میلیارد ریال ذکر کرد.

علیپور اظهار داشت که 37میلیارد ریال از این میزان در بخش اعتبارات تملک و دارایی و سرمایه ای استانی و 40 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات ملی بوده است.

وی با اشاره به دیدار صمیمی رئیس جمهوری با جامعه عشایری استان در سی امین سفر استانی در روزهای 24 و 25 مرداد سال جاری به کهگیلویه وبویراحمد، گفت: افزون بر 20مصوبه راهگشا و حتی با رویکرد ملی در این سفر در حوزه عشایر به تصویب رسید.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد گفت: همچنین در این سفر پربرکت افزون بر 30 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به عشایر این استان ابلاغ که تاکنون 80 درصد از آن به متقاضیان پرداخت شده است.