کمبود امکانات اطفاء حریق زنگ خطری برای مسئولان ستاد
حوادث
کهگیلویه

آتش سوزی یکی از مواردی است که هر روزه در گوشه و کنار شهرها اتفاق می‌افتد و آتش، زمان و مکان نمی شناسد و هر وقت که بتواند حضور می یابد و این ما هستیم که باید از این مهمان ناخوانده پذیرایی و مهم نیست که چقدر برای آن آمادگی داریم.

اگر در شروع یک آتش سوزی اقدامات موثری صورت پذیرد امکان کاهش خطرات، حفظ جان و مال وجود دارد و یکی از مهمترین عوامل در کاهش آسیب‌های ناشی از آتش سوزی وجود تجهیزات و امکانات مناسب و در کنار آن نیروهای متخصص و آشنا به این کار است.

شهر دهدشت دو ایستگاه آتش‌نشانی دارد اما امکانات مناسبی برای مقابله با حوادث ضروری و از جمله آتش سوزی در اختیار آنها نیست و این مورد بارها در جلسات متعدد شورای اداری بیان شده اما متاسفانه تا کنون اقدام مناسبی در این خصوص صورت نگرفته است.

این دو ایستگاه هر کدام یک ماشین آتش نشانی دارند و از این دو ماشین که برای حوادث شهر دهدشت و حومه در نظر گرفته شده یکی از آن‌ها قدیمی و غیرقابل استفاده با مخزنی کاملا پوسیده و دیگری مخزن با گنجایش 3 هزار لیتری دارد که حتی جوابگوی چند دقیقه اطفاء حریق نیست.

سحرگاه امروز متاسفانه بر اثر آتش سوزی یک ساختمان دو طبقه واقع در خیابان ابوذر غفاری شهر دهدشت با خاک یکسان و بعد از ساعت‌ها دود و آتش به جز تل انباری از ضایعات سوخته چیز دیگری بر جای نمانده است.

این ساختمان که طبقه اول آن انبار یک فروشگاه لوازم خانگی و طبقه دوم مسکونی بود به دلیل کمبود امکانات اطفاء حریق در شهرستان و نبودن افراد آموزش دیده ظرف مدت کوتاهی فرو ریخت.

سحرگاه امروز نزدیک ساعت 2:30 بعد از نیمه شب دودی غلیظی توسط  یکی از همسایگان این ساختمان مشاهده و بعد از بررسی مشخص می‌شود که در انبار آتش سوزی رخ داده و بلافاصله با کمک افراد حاضر در محل ساکنین طبقه دوم خانه مسکونی خارج و اقدامات اولیه اهالی خیابان ابوذر غفاری به دلیل وجود درب‌های آهنین و محکم انبار بی‌نتیجه می‌ماند.

بعد از حضور نیروهای آتش‌نشانی در منطقه حادثه به دلیل کمبود امکانات از جمله نبود ماسک، لباس‌های ضد حریق و ابزارآلاتی که بتوان درب‌ها را با آن شکست و یا باز کرد این آتش سوزی از کنترل خارج و به یک فاجعه بزرگ تبدیل می‌شود.

سجاد کشاورز یکی از همسایگان این ساختمان با بیان اینکه ساعت 2:30 بعد از نیمه شب از بالکن خانه‌مان متوجه دود غلیظی شدم، اظهار داشت: بلافاصله خانواده بهره‌مند یعنی صاحب خانه که در طبقه دوم ساکن بودند را اطلاع دادم تا از ساختمان خارج شوند.

وی با بیان اینکه آتش نشانی با تاخیر زیادی به محل حادثه آمد، افزود: زمانی که ماشین آتش نشانی آمد آب زیادی در منبع خود نداشت و بعد از چند دقیقه خالی شد.

کشاورز با بیان اینکه هیچ نوع وسایل ایمنی و حتی ابزار اطفاء حریق با ماشین آتش‌نشانی نبود، گفت: در ابتدا میزان آتش خیلی کم و در انتهای انبار بود اما به دلیل اینکه دود زیادی در انبار جمع شده و از طرفی وسیله مناسبی هم برای شکستن سریع درب‌ها و همچنین ماسک و لباس‌های ضد حریق همراه آتش نشان‌ها نبود، نتوانستند وارد انبار شده و آتش را مهار و شعله‌های آتش گسترش پیدا کرد.

وی گفت: از ساعت 6 صبح به بعد که همه ساختمان در آتش سوخته بود ماشین‌های آتش نشانی از سوق و چرام آمدند که متاسفانه دیگر دیر شده بود.

جواد بهره‌مند صاحب خانه در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود و با حسرت به تمام دارایی‌اش که خاکستر شده بود نگاه می‌کرد و با بغض در گلو، گفت: ساعت 4 صبح با من تماس گرفتند که خانه‌ات در آتش می‌سوزد با سرعت خودم را به خانه رساندم و دیدم که درب مغازه را تازه باز کرده اما ماشین آتش‌نشانی آب تمام کرده و منتظر بودند که ماشین دیگر که برای آب رفته برگردد اما متاسفانه ودیگر بغض امانش نداد....

وی با ناراحتی سرش را تکان می‌داد و گفت: اگر ابزار و امکانات لازم بود در همان ساعات اولیه آتش مهار می‌شد اما....

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص این آتش سوزی، گفت: امروز صبح ساعت 5:47 صبح با ما تماس گرفتند و گروه امداد جمعیت هلال احمر شهرستان با توجه به نزدیکی به محل وقوع حادثه ساعت 5:50 در آنجا حضور یافته و پرسنل ما با دست دست خالی در بحث اطفاء حریق تا آخرین لحظه حضور داشتند.

وی افزود: خود نیز ساعت 6:10 در محل حضور یافتم اما متاسفانه به دلیل کمبود امکانات اطفاء حریق و بالا بودن میزان حجم آتش این ساختمان ویران شد.

فرماندار شهرستان کهگیلویه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: حدود ساعت 5:38 دقیقه طی یک تماس تلفنی این مورد آتش سوزی را به بنده اطلاع دادند و از همان لحظه تا کنون مدیریت مهار این آتش سوزی را خودم به عهده داشته و ماشین‌های آتش نشانی شهر چرام، سوق و دهیاری راک را برای کمک به مهار آتش اعزام نمودم.

علی پوزش به امکانات محدود اطفاء حریق و آتش‌نشانی شهرستان کهگیلویه اشاره کرد و افزود: همه نهادهای خدمت رسان با محدود بودن نهایت همکاری را انجام دادند.

وی با بیان اینکه آتش سوزی از ساعت 2:30 بعد از نیمه شب شروع شد، تصریح کرد: به علت وجود انواع لوازم خانگی (یخچال، بخاری، کولر) در این ساختمان آتش سوزی مهیبی رخ داد.

پوزش با بیان اینکه برآورد اولیه خسارت بیش از یک میلیارد و 500 میلیون است، گفت: آتش سوزی مهار شده و به دنبال تهیه یک دستگاه لودر برای تخلیه این واحد هستیم.

فرماندار شهرستان کهگیلویه با توجه به نبود آب در ماشین‌های آتش نشانی دهدشت و صحبت‌های شهردار دهدشت که اگر چاه دلاور پلمپ نبود ما مشکل آب نداشتیم، عنوان کرد: این چاه در اختیار میراث فرهنگی است و به دلیل اینکه در گذشته بیش از حد از آب این چاه برداشت شده، میراث فرهنگی مدعی شده که بلاد شاپور نشست کرده و این چاه را پلمپ کرد.

وی خواستار تجهیز شدن مرکز آتش‌نشانی دهدشت توسط شهرداری شد و افزود: در صورت تامین اعتبار از محل حوادث، سعی در تجهیز این مراکز می‌شود اما باید اضافه نمودن یک یا دو دستگاه ماشین آتش نشانی مجهز و پیشرفته در دستور کار شهرداری دهدشت قرار گیرد.

یکی از نکات قابل تامل در این آتش سوزی حضور ماموران آتش نشانی با لباس شخصی بود که متاسفانه تشخیص این افراد از مردم عادی به سختی انجام می‌شد.

نبود کپسول هوا، تشک نجات، بالابر، نردبان هیدرولیک، ماسک و لباس ضد حریق و دیگر دیگر وسایل مورد نیاز آتش نشان‌ها در این حادثه به طور کامل محسوس بود.

به گزارش تسنیم، این حادثه میزان آمادگی شهرستان را برای حوادث به نمایش گذاشت و همه شاهد بودیم که یک آتش سوزی که شاید اگر در مراحل اولیه به خوبی مهار می‌شد این همه خسارت را در پی نداشت اما عدم امکانات مناسب و نبود نیروهای متخصص و دوره دیده سبب خسارت‌های جبران ناپذیری شد.

حال این سئوال مطرح است وقتی که در مهار آتش یک ساختمان دو طبقه عاجز هستیم اگر دامنه آتش به چند ساختمان و یا حتی به یک محله کشیده شود چگونه باید آن را مهار کرد و اگر به فکر تامین امکانات اطفاء حریق مناسب و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی نباشیم در آینده شاهد حوادثی فراوانی از این دست خواهیم بود.

به گزارش تسنیم مهار این آتش تا ساعت 12 ظهر امروز طول کشید و بعد از ساعت ها مبارزه با آتش تنها خاکستری این ساختمان باقی ماند.