در مواجهه با آزار جنسی چه کنیم؟

گروه اجتماعی– کودک آزاری شامل موارد متعددی می شود که آزار جنسی کودک را می توان در صدر آنها دانست که تبعاتش تا سال ها با او همراه است و هیچ گاه به طور کامل از ذهن پاک نمی شود.

 

به گزارش افکارنیوز، یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان درباره این مساله گفت: برای درک بهتر آزار جنسی باید این مساله را به طور دقیق تعریف کرد به عبارت بهتر آزار جنسی فعالیت های مختلفی را شامل می شود مانند:

 

* برخی از انواع بوسیدن

* لمس بخش های محرمانه و خصوصی بدن

*  تجاوز (مجبور کردن کسی به انجام رابطه ی جنسی بدون آنکه خودش تمایلی داشته باشد)

*اجبار افراد به تماشای مجله ها و فیلم های سکسی(پورنوگرافی)

* هر عمل دیگری که توسط کودک یا نوجوان آزار محسوب شود

دکتر زهرا شهریور تاکید کرد: منظور از آزار جنسی،کنجکاوی یا بازی هایی که به عنوان پدیده ای طبیعی در دوران رشد رخ می دهد نیست مانند زمانی که کودکان و نوجوانان می خواهند راجع به قسمت هایی از بدن یکدیگر اطلاعاتی داشته باشند، یا وقتی با هم قرار می گذارند که با هم بیرون بروند.

وی تصریح کرد: آزار دهندگان معمولا غریبه نیستند،اغلب اوقات آنها یکی از وابستگان، دوستان خانوادگی، پرستاران کودک، همسایه ها، کارکنان مدرسه یا حتی گاهی آنها خودشان نوجوان هستند مثلا یکی از برادر و یا خواهرها یا یکی از دوستان آنها، این افراد معمولا به طور پنهانی چند کودک را مورد آزار قرار می دهند البته در بیشتر موارد آزار جنسی توسط مردان انجام می شود اما گاهی ائقات زنان نیز دست به آزار جنسی کودکان و نوجوانان می زنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: کسی که دست به آزار جنسی می زند ممکن است از بسیاری از جنبه های دیگر فردی خوب و کامل به نظر برسد و این مساله سبب می شود دیگران سخت قبول کنند وی می تواند کسی را مورد آزار جنسی قرار دهد.

وی گفت: بعضی آزار دهنده ها اعتقاد دارند کاری که انجام می دهند اصلا غلط نیست و برخی از آنها ممکن است ادعا کنند تقصیر از کسانی است که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: کسی که مورد آزار جنسی قرار می گیرد از نظر احساسی و فکری دچار مشکلات فراوانی می شود به طوری که احساسات کثیف بودن، شرم، افسردگی، بی ارزشی، وحشت زده شدن، نگرانی در مورد آزار دادن دیگران، تنهایی، عصبانیت، در فکر خودکشی بودن، خجالت زده شدن، نگرانی در مورد رفتار های جنسی، نگرانی در مورد رابطه داشتن با جنس مخالف (دوست پسر یا دختر)، احساس گناه و منزوی بودن همواره با وی خواهد بود.

وی ادامه داد: از دیگر اثرات آزارجنسی بر روی فرد آزار دیده می توان به مراقبت نکردن از خود، شب ادراری، مشکل خواب، خواب های بد، فرار کردن از خانه، فراموشکاری، ناتوانی در دوست یابی، مشکلات خوردن، از کوره در رفتن، تمرکز ضعیف، مصرف الکل یا مواد، خود آزاری و ... اشاره کرد.

این روانپزشک خاطر نشان کرد: ادامه این احساسات سبب می شود تا فرد نتواند تصمیمات درست بگیرد و در صورت ترک خانه احتمال سوء استفاده و آزارجنسی مجدد وجود دارد.

وی بیان کرد: اگر کودک یا نوجوانی مورد آزار قرار گرفته والدین و بزرگسالان باید وی را ترغیب به گفتن ماجرا کنند زیرا با این کار آزارها متوقف خواهد شد، از سایر کودکان و یا نوجوانان در برابر فرد متجاوز حفاظت می شود و با این کار کودک با کمک والدین بر آزارها غلبه خواهد کرد.

این متخصص افزود: اگر فرزند شما مورد آزار قرار گرفته یا فکر می کنید کسی در حال اذیت شدن است ابتدا تحقیقات بیشتری انجام دهید و پس از آن به مراجع و مراکزی مناسب برای کمک مراجعه کنید این مراکز عبارتند از

*خطوط تلفن بهزیستی

*خطوط تلفن سازمان حمایت از حقوق کودک

*درمانگاه‌های بیمارستان‌های روانپزشکی دانشگاهی

*مطب‌های روانپزشکان

*مراکز مشاوره معتبر.

شهریور تاکید کرد: با فرزندانتان دوست باشید و اجازه دهید مشکلات و مسائل خود را بدون ترس بازگو کنند هنگامی که کودک از برخورد غیر منطقی خانواده نترسد به راحتی موارد کودک آزاری را اطلاع داده و مانع ادامه این روند می شوید.

وی اظهار کرد: به خاطر داشته باشد بزرگسالان و والدین مسوول مراقبت و حمایت از کودکان و نوجوانان هستند بنابراین از آنها همواره و در هر شرایطی حمایت و حفاظت کنید.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر با موارد آزار جنسی کودکان مواجه شدید حتما با افراد آموزش دیده مشورت کنید تا راهکار مناسب به مشا ارائه دهند چنین فردی می تواند یک روانشناس، یک روان درمانگر،یک روانپزشک یا مشاور باشد این کار به فرد آسیب دیده و خانواده کمک فراوانی در کنترل بحران و همچنین رفتار مناسب می کند.