آزار سالانه 40میلیون کودک در جهان

گروه اجتماعی – مطابق آمارهای بین المللی به‌طور متوسط روزانه هفت کودک به دلیل  کودک‌آزاری در ایالات متحده امریکا جان خود را از دست داده و در سرتاسر جهان نیز ۳۶ درصد از دختران و ۲۹ درصد از پسران پیش از رسیدن به سن 18 ‌سالگی مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.

 

به گزارش افکارنیوز،   90 درصد قربانیان آزار و سوء استفاده جنسی، فرد آزاردهنده‌ را می‌شناسند و ۶۸ درصد قربانیان مورد سوء استفادهی یکی از افراد خانواده قرار می‌گیرند.

 

 عوامل تشدید کننده کودک‌آزاری به قربانی، قربانی‌کننده، خانواده و موقعیت‌های اجتماعی بستگی دارد و معمولا کودکان زیر چهار سال و کودکانی که دارای نیازهای خاص جسمی یا روانی هستند، بیشتر در معرض قربانی شدن قرار دارند.

والدین جوانی که در کودکی آزار دیده‌اند و دچار مشکلات روحی‌ و روانی شده و یا سابقه‌ خانوادگی سوءمصرف مواد مخدر و الکل دارند، بیشتر اقدام به کودک‌ آزاری می کنند. 

 

روش های مقابله با کودک آزاری

 

‌ گاهی اوقات بزرگسالان به جای حمایت و محافظت از کودکان به آنها آسیب زده و سوء استفاده می کنند بنابراین والدین باید خطرات ناشی از برخ یرفتارهای دیگران را به کودکان آموزش دهند زیرا کودک ‌آزاری و به ویژه سوء استفاده جنسی به همه بچه‌ها فاغ از جنسیت، میزان توان مالی، سطح فرهنگی، زندگی روستایی و یا شهرنشینی و ... آسیب می‌زند.

آزار به کودکان ممکن است در خانه، مدرسه، مهد کودک، یا حتی در ساختمان‌ ها و مراکز ورزشی و تفریحی عمومی اتفاق بیافتد؛ کودک نیز ممکن است از سوی والدین، پدر یا مادر خوانده، یکی از اعضای خانواده، پرستار، معلم یا یک بچه بزرگ‌تر مورد آزار و اذیت قرار گیرد.

باید به کودکان آموزش داد اگر کسی رفتار خارج از عرف داشته و قصد نزدیکی و آسیب رساندن و لمس بدن وی به ویژه اندام های خصوصی را دارد باید موضع را به سرعت به پدر و مادر اطلاع دهند هرچند این کاربسیار سخت است اما از سوء استفاده مکرر جلوگیری می کند و کودک ترسی از فرد متجاوز احساس نمی کند.

در بسیاری از موارد افراد متجاوز، کودک را می ترسانند و تهدید می کنند بنابراین باید کودک را از حمایت های همه جانبه خود مطمئن سازید.

 

انواع کودک آزاری

انواع مختلف کودک ‌آزاری شامل؛ آزار جسمی، جنسی، کلامی یا احساسی و بی ‌توجهی می شود.

*آزار جسمی

آزار جسمی کتک زدن شدید با دست یا یک شیء مثل کمربند است، به ویژه کتک زدن‌هایی که جای زخم و کبودی آن روی بدن بماند.

*آزار جنسی

بدن کودک دارای اندام های خصوصی است که باید به انها آموزش دهید این قسمت‌ها که با لباس ‌زیر آنها را می‌پوشانید شامل سینه‌ ها، دستگاه تناسلی و باسن برای دختران و آلت تناسلی و باسن برای پسرهاست بنابراین اگر فردی به این اندام ها دست بزند و ... یعنی کودک را مورد آزار و سوء استفاده جنسی قرار داده است.

در صورت بروز این مساله فرد متجاوز ممکن است از آن به عنوان یک راز یاد کرده و کودک را مجبور به حفظ این راز و ادامه سوء استفاده  مجبور کند بنابراین به کودکان آموزش دهیم به والدین یا یک بزرگتر قابل اعتماد، موضوع را بگویند و کمک بخواهند.

*آزار کلامی و احساسی

وقتی کسی سر شما داد بزند یا به شما فحش بدهد یا تهدیدتان کند که تنهایتان می‌گذارد یعنی شما را آزار کلامی یا احساسی می‌کند.

*بی ‌توجهی جسمی

وقتی بزرگترها وسایل مورد نیازکودک مانند غذا، لباس تمیز و تختخواب را فراهم کرده برایش فراهم نکنند و وی را در خانه تنها بگذارند، یعنی به او بی توجهی فیزیکی می‌کنند.

نبردن کودک به حمام و یا نزد دکتر و ... نیز از مصادیق این نوع کودک آزاری است.

 

راه های کمک به کودک آسیب‌ دیده

اگر فکر می کنید کودکی در نزدیکی و اطراف شما مورد آزار قرار می گیرد باید با اقدام به موقع وی را نجات دهید.

در صورت مواجهه با چنین کودکی بهتر است با آرامی به او اطمینان دهید که از حمایت بی‌ قید وشرط شما برخوردار است و این حمایت را م یتوانید در قالب کلام و یا محبت و آرامش ابراز کنید.

از انکار بپرهیزید و آرامش خود را حفظ کنید زیرا اگر ناباوری خود را ابراز کرده یا با انزجار و حیرت با مسأله برخورد کنید کودک می‌ترسد و دیگر به شما اعتماد نمی‌کند.

بنابراین بهتر است به جای واکنش فوری، خونسردی خود را حفظ کنید و تا جای ممکن به او اطمینان و امنیت بدهید.

از او بازجویی نکنید بلکه اجازه بدهید کودک با زبان و به شیوه خود داستان را تعریف کند پس او را سؤال‌پیچ نکنید و پس از اتمام صحبتش، سؤالات تکمیلی نپرسید زیرا گیج و کلافه شده و نم یتواند داستان را به طور کامل تعریف کند.

لازم است به کودک اطمینان دهید که هیچ کار اشتباهی نکرده است پس او را مطمئن کنید که حرفش را جدی گرفته و می دانید مقصر نیست.

توجه کنید اگر احساس می‌کنید که دخالت شما امنیت شما یا کودک را به خطر می‌اندازد بهتر است از کارشناس کمک بگیرید.