خلاقیت را فدای کپی کاری نکنید

گروه فرهنگ و هنر- کیوان کثیریان با بیان این مطلب اظهار کرد: ساخت برخی سریال ها و برنامه های نشان می دهد که برنامه سازان ما هیچ ایده ای برای یک کار نو ندارند و این برنامه های کپی شده بدون ذکر منبع و رعایت قواعد اقتباس روی آنتن می‌روند یا حتی در سینما اکران می‌شوند.

به گزارش افکارنیوز، وی توضیح داد: برای نمونه در سریال هفت سنگ و یا دورهمی شاهد اقتباس نبوده ایم بلکه در این کارها شاهد کپی نما به نما و حتی دکور هستیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است از اثری اقتباس صورت گیرد باید با ذکر منبع حتی در فلیمنامه باشد و هنگامی که منبع را ذکر نمی کنیم یعنی مدعی ساخت اثری خلاقانه هستیم.

وی بیان کرد: به نظرم می توان از هر فیلم، سریال، اثر هنری ایده گرفته و بر اساس آن اثر جدیدی را ساخت اما بهتر است منبع اصلی ذکر شود متاسفانه مشابهت در ساخت برخی برنامه های داخلی با نمونه های خارجی آنچنان زیاد است که جزء به جزء دکور شبیه نمونه خارجی ساخته شده و عوامل برنامه برای نمونه نمی دانند که پلکان موجود در صحنه چه کاربردی دارد.

کثیریان عنوان کرد: در بسیاری از برنامه های ساخته شده نشانی از خلاقیت وجود ندارد و بدون توجه به این مساله تنها به ایده برداری اکتفا نشده و با کپی تمام المان ها اثر جدیدی خلق شده است در حالی که باید منبع مورد استفاده در اثر اقتباسی حتما ذکر شود.

این منتقد سینما و تلویزیون گفت: بنده با ایده گرفتن از آثار خارجی مشکلی ندارم و می توان بر اساس معیارهای بومی و ایرانی – اسلامی اثری را خلق کرد اما اینکه خلاقیت فدای کپی کاری شود اصلا درست نیست.

وی تاکید کرد: عوامل و سازندگان آثار هنری بهتر است منبعی که از آن اقتباس کرده و الهام گرفته اند را ذکر کنند زیرا این مساله خیلی بهتر از این است که بعدا مخاطبان دست آنها را رو کرده و متهم به کپی کاری صرف کنند.