از فاش شدن ائتلاف واقعی اصلاح طلبان و تاملی بر اظهارات یغمور قلی زاده

انتخابات دور دوم مجلس دهم در استان گلستان هر روز پیچیده تر شده و با توجه به روشن شدن مرزها و ائتلاف ها معادلات این حوزه نیز مبهم تر می شود .

اضلاع این معادلات نیز گروههای سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا به همراه اقوام ترکمن و سیستانی می باشند و عمده سنگینی معادلات هم در مرکز استان متصور می باشد هر چند که در غرب و شرق استان نیز شاید تا چند روز پیش از پیروزی احتمالی نورقلی پور و سید نجیب حسینی سخن گفته می شد اما در روز های نزدیک به 10 اردیبهشت فضا کاملا دگرگون شده و حالا جلالی و کوسه غراوی هم شانس زیادی برای صعود به بهارستان دارند.

اصلاح طلبان :

اصلاح طلبان در دور اول علیرغم توسعه تشکیلاتی و فشار از تهران بابت بلوفی که در خصوص اینکه گرگان پایتخت اصلاح طلبی ایران است، زده بودند ، نتوانستند کرسی بدست بیاورند .

 از سه نامزد راه یافته در دور اول اسدالله قره خوانی(منتخب علی آبادکتول) اصولگرا ، علیرضا ابراهیمی(منتخب آزادشهر و رامیان) اصولگرا و قره جه طیار(منتخب مردم گنبد کاووس) نیز گزینه یاشولی های گنبد متمایل به جریان اصولگرا بود، هر چند اصلاح طلبان دقیقه نود نام طیار را اعلام کردند اما قره جه طیار هیچوقت مرامنامه اصلاح طلبان را امضا نکرد و هیچوقت نگفت من گزینه اصلاح طلبان هستم ، وقتی هم اصلاح طلبان مهمان نوروزی عبدالله گل در گرگان بودند طیار نرفت و آتابای مشاورش را در این ضیافت فرستاد.

در دور دوم نیز شورای اصلاح طلبان از سه نامزد یعنی تربتی نژاد و هزارجریبی در گرگان و آق قلا و نورقلی پور در حوزه غرب استان حمایت کرده است . اما آنچه که همه به آن اذعان دارند اینست که اصلاح طلبان استان فقط یک گزینه دارند و آن هم تربتی نژاد می باشد که همه اعم از دست اندر کاران ، دولتی ها و غیر دولتی ها و ... به دنبال این هستند که او را راهی مجلس کنند .

رامین نورقلی پور رای قومیتی خود را خواهد داشت و از سبد اصلاح طلبی چیزی عاید وی نمی شود ، بین نبی هزارجریبی و اعضای شورای اصلاح طلبان هم قلبا ارتباطی وجود ندارد و گفته می شود او تحت فشار ائتلاف کرده وگرنه دور اول بدون ائتلاف هم جزو نفرات منتخب شد .

آنها اگر چه در انتخابات توفیقی کسب نکردند اما یک ضربه بزرگ به دولت اعتدال زدند و با فشارهای خود فرماندار معتدل و ارزشی گرگان یعنی یحیی خاکی را از سد راه خود برداشتند تا شاید مسیر سخت بهارستان در دور دوم کمی هموارتر شود .

اصولگرایان :

جبهه اصولگرایان در انتخابات اخیر تقریبا با چهره نمایندگان مجلس نهم به عرصه آمد و فقط حاج رحمت جلالی ( به دلیل رد صلاحیت نظری مهر) را از غرب استان به لیست خود افزود و در شرق هم ترجیحا سکوت کرد .

این جبهه همه شهرها از جمله علی آباد کتول ، آزادشهر و رامیان ، گنبد کاووس و یکی از دو نماینده گرگان یعنی امامی را در همان مرحله اول از دست داد و نظری مهر هم رد صلاحیت شده بود و فقط طاهری بود که توانست به عنوان منتخب چهارم وارد دور دوم شود .

در مرحله دوم اصولگرایان در گرگان از سید علی طاهری و در غرب استان از حاج رحمت جلالی حمایت می کنند و در شرق نیز علیرغم تمایل به سمت سید نجیب حسینی اما به دلیل گرایشات وی به دولت، ترجیح دادند سکوت کنند .

به لحاظ گفتمانی اصولگرایان در صورت رفتن طاهری به مجلس وضعیت خوبی خواهند داشت چرا که با وجود قره خوانی ، ابراهیمی ، طیار و احتمالا سید نجیب حسینی می توانند گفتمان را بخوبی هدایت و راهبری کنند.

ترکمن ها :

ترکمن ها تقریبا یک سوم جمعیت استان را تشکیل می دهند و همواره در انتخابات یک رقیب جدی به شمار آمده و خواهان سهم خود از مناصب و مدیریت ها در استان گلستان بوده اند که البته حق طبیعی آنهاست و انتخابات هم عرصه چانه زدن است .

در دور اول انتخابات مجلس دهم ترکمن ها رقابت سختی با رقبای خود داشتند و در چهار حوزه گنبد ، گرگان و آق قلا ، شرق و غرب استان گزینه های آنها با حریفان خود دست و پنجه نرم کردند اما نهایتا در گنبد کاووس قره جه طیار گزینه یاشولی ها یا ریش سفیدان گنبد مستقیما به مجلس رفت .

اما در سه حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا ، کلاله و مراوه تپه و مینودشت و گالیکش (شرق استان)و کردکوی و بندرگز و بندرترکمن و گمیشان (غرب استان) سه نامزد ترکمن از شانس بالایی برای حضور در مجلس دهم برخوردارند .

این موضوع باعث شد تا "یغمور قلی زاده" یکی از شخصیتهای سیاسی ترکمن صحرا این دوره را فرصتی طلایی برای ترکمن ها بداند که چهار نماینده ترکمن می توانند در مجلس حضور داشته باشند و حتی می توانند با این ترکیب چهار نفره، استاندار ترکمن هم انتخاب کنند .

هر چند در عالم سیاست این دودوتا چهارتا منطقی است اما این دیدگاه در جامعه کاملا ناسیونالیستی است و قطعا افکار عمومی چنین دیدگاهی را نمی پسندد اما بیان چنین سخنانی از سوی یغمور قلی زاده کمی قابل تامل است .

photo 2016 04 26 01 23 30

همه آنانی که با الفبای سیاسی در ترکمن صحرا آشنا هستند قطعا یغمور قلی زاده را می شناسند . او جزو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی کروبی است و جلسه ای انتخاباتی در ترکمن صحرا نیست که او در آن نقشی نداشته باشد .

قلی زاده را مغز متفکر و پدر تشکیلاتی ترکمن ها در عرصه انتخابات می دانند که هر چه او بگوید، هر ترکمنی چه در شرق و چه در غرب و مرکز استان با هر گرایشی  چه اصولگرا و چه اصلاح طلب به آن عمل خواهد کرد .

سیستانیها :

هر چه که ترکمن ها در این دوره موفق ظاهر شده اند اما سیستانیها قافیه را در دو حوزه شرق و غرب کاملا باخته اند هر چند در حوزه انتخابیه آزادشهر و رامیان توانسته اند یک گزینه یعنی علیرضا ابراهیمی را به مجلس دهم بفرستند .

سیستانیها در شرق گلستان در آستانه فتح کرسی مجلس بودند که با انصراف ناگهانی آریانپور همه چیز بر باد رفت . گفته می شود جلسه ای در یکی از هتل ها با حضور یکی از وزرا و تعدادی دیگر برگزار شد و بعد از آن بود که آریانپور انصراف خود را اعلام کرد .

بعد از انصراف آریانپور سیستانیها چند دسته شدند و نهایتا محمد رضا میردلیر گزینه مهم دیگر این قوم ، با اینکه 23 هزار رای آورد اما نتوانست به دور دوم برود .

در مرکز استان نیز چشم امید سیستانیها  به قدسیه آب شناس بود که با رد صلاحیت وی ، اوضاع فرق کرد و عظیم هدایت پور اگرچه 23 هزار رای آورد اما نتوانست خود را به جمع بالانشینان برساند و ایراندخت فیاض و فاروقی هم به 7 هزار رای بسنده کردند . دکتر نیاوند ، دکتر ناصری و زهرا نورا هم در عرصه انتخابات هضم شدند .

وضعیت فعلی :

اما در اوضاع فعلی ، در مرکز استان شعبه ای از سیستانیها با پرچم آب شناس به سمت تربتی نژاد و امانزاده رفته اند و برای این دو کاندیدا در گرگان ستاد زده و فعالیت انتخاباتی می کنند . تعدادی از سیستانیهای شرق گلستان هم سمت شهرام کوسه غراوی رفته و از او اعلام حمایت کرده اند .

همبستگی و ائتلاف سیستانیها و ترکمن ها در این دوره ، حال چه ظاهری و چه باطنی ، نوید یک وحدت و انسجام خوبی بین ساکنین استان گلستان ، بعد از سالها می دهد .

اما از آن طرف پایه های ائتلاف هزارجریبی و تربتی نژاد سست است و به دلیل خیانت اصلاح طلبان به نبی هزارجریبی در دور اول و رفتن به سمت رادمهر ، به نوعی دیوار بی اعتمادی بالا رفته است .

تکته دیگر حمایت شخصیتهای سیاسی از کاندیداهای دور دوم است که به ائتلاف ضربه زده ، مثلا سیدهادی حسینی بدون اینکه از نبی هزارجریبی حمایت کند فقط از تربتی حمایت کرده ، یا احمری از تربتی نژاد و طاهری حمایت کرده ، همچنین آب شناس از تربتی نژاد و امانزاده و جبهه ایستادگی هم از طاهری و هزارجریبی ؛  این ترکیب ها می رساند ائتلاف خود بخود از بین رفته و هر کاندیدایی بخواهد به دیگری رای دهد قطعا بازنده خواهد بود .

اما نکته مهمتر اینست که ائتلاف واقعی در پس ائتلاف دروغین بوجود آمده که در سه شب مانده به انتخابات همه را شوکه کرده است و آن هم ائتلافی است که هفته نامه یاپراق از آن پرده برداری کرده است .

410

سیر تکاملی این ائتلاف هم به این صورت بود که شورای اصلاح طلبان یک ائتلاف ظاهری و صوری بین تربتی و هزارجریبی ترتیب داد و همه را با آن سرگرم کرد اما همه می دانند که شورای اصلاح طلبان دل خوشی از نبی هزارجریبی ندارد و بالعکس هزارجریبی هم با آنها قرابتی احساس نمی کند .

در کنار این ائتلاف صوری ، قدسیه آب شناس که رد صلاحیت خود از از چشم اصولگرایان می دید ترجیح داد از تربتی نژاد حمایت کند ، او در ادامه در اقدامی جالب به ترکمن صحرا رفت و بحث حمایت از امانزاده را کلید زد .

همین نقش در ترکمن ها را رادمهر بازی کرد یعنی او به میان ترکمن ها رفت و اعلام کرد قطعا یک رای شما امانزاده است ، سعی کنید رای دوم شما تربتی نژاد باشد .

در این مدل آرای تربتی نژاد وقتی با رای گرگان و روستاهای اطراف جمع می شد ، فوق العاده بالا می رفت و امانزاده هم با پتانسیل رای سیستانیها خودش را بالا می کشید و این طاهری و هزارجریبی بودند که از گردونه حذف می شدند .

ولی فرای انجام همه این فعل و انفعالات پیچیده و بروز برخی تحرکات خاص ذکر شده ، علاقمندی و حمایت های مردمی و صحنه مواجهات عمومی و نخبگانی در جامعه حکایت از چیز دیگری دارد که تکلیف را بر همگان روشن می کند و آنجاست که دیگر ورق برمی گردد و چیزی را رقم می زند که یحتمل به مذاق افراطیون اصلاح طلب و برخی هوچی گران در گلستان خوش نیاید .