‌‌بسته ۲ هزار میلیارد تومانی دولت برای حمایت از صادرات

ولی الله افخمی چهارشنبه شب در همایش کشوری میز تجاری ایران و قزاقستان اظهار داشت: دولت تسهیلاتی را برای امر صادرات به شرکت‌های صادراتی اختصاص داده و دولت در قالب بسته حمایتی خود 2 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل شد و در 4 بانک قرار داده شد تا برای تنخواه صادراتی با کارمزد 16 درصد در اختیار بازرگانان قرار گیرد.

وی افزود: بخشی از این منابع در اختیار بانک‌ها قرار گرفته که بانک توسعه صادرات سهم بیشتری از این منابع دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: اگر کسانی که تسهیلات دریافت می‌کنند نتوانند در امر صادرات خوب پیش ببرند با درصد بالایی باید تسهیلات را بازپرداخت کنند اما اگر بتوانند در صادرات موفق باشند، تخفیفی ویژه در کارمزد بانکی که حدود 6 درصد است به این افراد تعلق خواهد گرفت.

افخمی گفت: دولت در برنامه امسال خود تعیین کرده که باید 10میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش صادرات کالا داشته باشیم.

وی اظهار کرد: 38 میلیارد دلار بخش صنعت و معدن، 5 میلیارد دلار بخش کشاورزی، 7 میلیارد دلار میعانات غیرنفتی است  که در مجموع 50 میلیارد دلار صادراتی است که باید در سال جاری محقق شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: حجم تجارت ایران و قزاقستان در سال 93 حدود 400 میلیون دلار بوده که در سال 94 به 220 میلیون دلار کاهش یافت و حدود 40 درصد کاهش یافته که این کاهش حجم تجارت پایین آمدن قیمت نفت بوده است.

افخمی گفت: اقلام صادره ایران به قزاقستان اقلام غذایی و مصالح ساختمانی بوده و واردات نیز کالاهای آهن و فولاد بوده است.

وی اظهار کرد: در اوایل سال سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران را داشتیم و مذاکرات خوبی در این حضور انجام شد و 10 تفاهم‌نامه دولتی منعقد و 50 تفاهمنامه بین تجار ایرانی و قزاقی بسته شد که در سازمان توسعه تجارت پیگیری‌هایی برای تحقق این امر در حال انجام است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کالاهایی که کشور قزاقستان از دنیا وارد می کند 10 قلم است که شامل دارو، لوله و خطوط لوله و خطوط تلفن، تجهیزات و ماشین‌آلات، دوربین‌ها و ماشین‌آلات معدنی و اسکلت فلزی و قطعات ساختمانی است.

وی افزود: شرکای عمده قزاقستان، کشور روسیه بوده که 32درصد صادرات کالا از روسیه داشته و چین 29درصد و آلمان 5درصد بوده است.