تحمیل هزینه های اضافه به کشاورزان

مسئولین کلاله که پیش بینی برداشت بیش از 196 هزار تن گندم را کرده بودند، در روزهای اولیه برداشت این محصول، با خرید نزدیک به 80 هزار تن گندم از پر شدن انبارهای خرید گندم خبر دادند.

اما مشکلات کشاورزان پس از بارش باران بیشتر شد و جوانه زدن گندم های آنها مشکلات عدیده تری برای آنها ایجاد کرد.

با برداشت محصول کشاورزان، سیلوها و انبارهای شهرستان کلاله از خرید گندم های جوانه زده کشاورزان امتناع کردند و از آنجایی که تمام سیاست دولت تنگ کردن حلقه سیطره دلالان و تاجران بر بازار بود، نامیدی کشاورزان باعث این شد که آنها گندم های خود را با قیمت های زیر 1000 تومان و بعضا با قیمت 1100 تومان به تاجران بفروشند و تاجران نیز با ترفندهای مختلف این گندم ها را به قیمت مناسب تر بفروشند و از این وضعیت نابه سامان سودهای میلیونی نصیب آنها شود.

اما قول های مسئولین در مهیا کردن فضا برای خرید گندم های جوانه زده کشاورزان نیز باعث سرگردانی کشاورزان شد تا اینکه اعلام شد سیلوی گالیکش شروع به خرید گندم های جوانه زده کشاورزان کرده و این امر نیز باعث هجوم کشاورزان به این سلو شد تا جایی که شاهد تشکیل صف هایی طولانی در مسیرهای منتهی به این سیلو هستیم.

gandom 1

gandom 2

gandom 3

نداشتن وسیله نقلیه مناسب و در کنار آن بالا بودن هزینه کرایه تراکتور ها و کامیون ها و صف طولانی سیلوها باعث تحمیل هزینه های زیاد به کشاورزان می شود و برخی از کشاورزان فروش گندم های خود به تاجران را نسبت به مشکلات یاد شده ترجیح می دهند و شکست سیاست اولیه دولت را رقم می زنند.

اما در این بین بازار، بازار گرم تبلیغات برخی مسئولین بود و حل مشکلات کشاورزان را منوط به رایزنی های خود با مسئولین استانی و شهرستانی دانستند در صورتی که حتی مشکل در شهر این مسئولین مرتفع نشده بود، این مسئولین ادعای حل مشکلات کردند و این در حالی بود که کشاورزان سرگردان مراکز مختلف خرید گندم بودند و بعد از چند روز ناامیدی و سرگردانی خبری مبنی بر گندم در شهرستان کلاله نیز منتشر شد که با اطلاع، موضوع را از فرماندار کلاله پیگیر شدیم.

نصرت برزگر در گفتگو با خبرنگار این پایگاه گفت: جوانه زدن گندم ها حسایست خاصی در مسئولین به وجود آورده است و در حال حاضر با مهیا شدن زمینه های لازم برای خرید این نوع گندم، یک مرکز در روستای دهنه این شهرستان خرید خود را آغاز کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر گالیکش فضایی در شهرستان گنبد نیز برای خرید گندم های گنبد، کلاله و دیگر شهرستان های این حوزه مهیا شده است.

فرماندار کلاله تاکید کرد: یک مرکز دیگر نیز در حال رایزنی است و به محض تائید آن، خرید گندم ها آغاز می شود.