کار آفرینی جوان گمیشانی با ساخت ظروف چدنی در روستا+تصاویر

، ابراهیم آرخی جوان 30 ساله دیپلمه ساکن روستای آرخ بزرگ گمیشان با تولید ظروف چدنی سنتی ترکمن علاوه بر تامین زندگی خود برای چندین نفر از هم روستاییان خود فرصت شغلی ایجاد کرد.

 ارخی می گوید ، 12 سال پیش زمانی که تصمیم داشتم وارد دنیای کسب و کار شوم به پیشنهاد یکی از آشنایان به کارگاه تولید ظروف چدنی رفتم و با شاگردی کردن در کارگاه به طور عملی کار را یاد گرفتم و از سال 91 با کمک وام خود اشتغالی کمیته امداد امام خمینی گمیشان توانستم مستقل شوم و کارگاه  مستقل ایجاد کنم .

00l1

وی می گوید  :ماهانه بین سه و نیم تا چهارمیلیون تومان درآمد دارم  و در زمان هایی مثل عید نوروز که تقاضا بالاترمی رود به تناسب درآمدش هم خیلی بیشتر می شود.

در حال حاضر چهار نفر به طور مستقیم در کارگاه کوچک آرخی مشغول فعالیت هستند و و یک راننده و چندین نفر که ضایعات را تحویل می دهند و فروشندگان محصولات هم از افرادی هستند که به طور غیر مستقیم از عواید این شغل بهره مند می شوند.

جوان خوش غیرت آرخی می گوید:  قصد دارد کارش را توسعه دهد و افراد بیشتری را در این کار سهیم کند.

  00l2

آرخی درتوضیح کارش می گوید :  ما ظروف آلمینیومی مستعمل را با حرارت بالا در کوره ذوب و در قالبهای آماده قرار می دهیم  و طی مراحلی ظروف چدنی   سنتی و بسیار با کیفیت و سالم به لحاظ پزشکی تهیه و روانه بازار می کنیم.

آرخی ادامه می دهد ، محصولاتش در بازارهای هفتگی استان ، اسکله بندرترکمن ،بیرجند و تالش معمولا به فروش می رسد و طرفداران زیادی هم دارد و در زمان نوروز که گردشگران در شهرستان ترکمن زیاد هستند همه محصولاتش به سرعت در اسکله فروش می رود و تقاضا تا چندین برابر افزایش می یابد.

00l3

کارآفرین گمیشانی در پایان گفت: این که می گویند کار نیست ، درآمد نیست و با وجود سلامت فکر و بدن بی کار هستیم به عقیده من یک شوخی است در اطراف ما پر از فرصت های شغلی کوچک و بزرگ و یک دنیا نعمت است فقط نباید از کارکردن و عرق ریختن ترسید .

zrof01

zrof02

zrof03

zrof04

zrof05

zrof06

zrof07

zrof08

zrof09

zrof10

zrof11

zrof12

zrof13

zrof14

zrof15

zrof16

zrof17

zrof18

zrof21

zrof22

تصویری ازچکش زدن به ظروف چدنی کارگاه آرخی  که نشان می دهد ظروف به هیچ وجه نمی شکنند و استحکام بالایی دارند.

zrof23