مرگ دو معلول گلستانی

 معاون توانبخشی بهزیستی گلستان بعدازظهر امروز گفت ؛ تا عصر امروز این پنج نفر مرخص می شوند اما یک نفر به علت عدم بهبودی کامل همچنان باید بستری باشد.

 
سلمانی افزود ؛ هنوز هیچ حدس و گمانی درباره علت این مشکل نمی توان زد و باید منتظر نتیجه پزشکی قانونی باشیم. 

 

هشت نفر از معلولان ذهنی ساکن در یکی از مراکز نگهداری معلولان استان گلستان در گرگان، از دو روز قبل پس از خوردن شیربرنج به عنوان صبحانه مسموم و به بیمارستان منتقل شدند که متاسفانه دو نفر از آنان جان باختند و شش نفر دیگر بستری شدند.

 

روز گذشته 8 معلول ذهنی نگهداری شده در یکی از مراکز نگهداری معلولان گرگان دچار بیماری شبه مسمویت شدند که این افراد بلافاصله به بیمارستان شهید صیاد شیرازی منتقل شدند. 

 

با وجود اعزام زودهنگام این افراد به بیمارستان و حضور به موقع کادر پزشکی 2 تن از معلولان جان خود را از دست دادند و تلاش پزشکان برای نجات آنها به نتیجه نرسید. 

 

رقیه رحمانی مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: وقوع این حادثه تاکنون در گلستان سابقه نداشته است ولی برای یافتن عوامل و دلایل وقوع آن از همه توان و ظرفیت خود استفاده خواهیم کرد. 

 

رحمانی به رتبه بالای گلستان در زمینه برخورداری از معلولیت در کشور اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن 48 هزار معلول زیرپوشش رتبه هفتم استان های کشور را داریم. 

 

گفتی است بیش از 2 هزار و 800 تن از معلولان گلستان در 62 مرکز غیردولتی زیرنظارت بهزیستی خدمات روزانه و شبانه روزی و ویزیت در منزل دریافت می کنند که از این تعداد معلولان دارای مشکلات شدید یا خیلی شدید از 17 مرکز شبانه روزی خدمات دریافت کرده و 45 مرکز نیز به صورت روزانه خدمات توانبخشی و مراقبتی به معلولین ارایه می کنند. 

 

از حدود 650 معلول نگهداری شده در مراکز شبانه روزی گلستان ، 229 معلول فاقد سرپرست هستند که با حکم محاکم قضایی حضانت آنها به بهزیستی واگذار شده است. 

 

مطابق یافته های پزشکی، امید به زندگی در میان افراد معلول ذهنی و بیماران پایین تر از حد عادی است و در این شرایط امکان بروز برخی موارد فوت در مراکز نگهداری و درمانی وجود دارد.