میلیون ها سند تاریخ انقلاب در گلستان از بین رفت

به نقل از گلستان ما ؛ می خواستم به مناسبت روز قلم مصاحبه ای با یک نویسنده ترتیب دهم؛ افراد مختلفی به ذهنم رسید اما یکی از دوستان فردی را معرفی کرد که متفاوت از بقیه بود، نویسنده ای که بیشتر عمر نویسندگی خود را مشغول تحقیق در خصوص تاریخ انقلاب و تاریخ دفاع مقدس در استان گلستان بوده است.

به سراغش رفتم و با وی خیلی ساده و صمیمی به گفتگو نشستم؛ غلامرضا خارکوهی نویسنده و تاریخ نگار گلستانی دست به قلم خوبی دارد و کتاب های زیادی را به رشته تحریر در آورده است که از این میان می توان به کتاب 5 آذر گرگان اشاره کرد که به این واقعه مهم و تاریخی در استان اشاره کرده است.

در معرفی خودش می گوید: غلامرضا خارکوهی هستم متولد 1345 ساکن یکی از محله های قدیمی گرگان و مدت 3 سال را در دوران دفاع مقدس هم در مناطق جنگی جنوب و غرب کشور و هم در پروژه بازسازی آن مناطق حضور داشته ام و در همین دوران به درجه جانبازی نائل آمده ام .

وی که جانبازی 35 درصد است با فعالیت هایی که درحوزه دفاع مقدس و تاریخ انقلاب انجام داده آوازه ای ملی پیدا کرده و بارها مورد تقدیر قرار گرفته است.

ای نویسنده گرگانی سعی کرده با نامه نگاری هایی که با مسئولین انجام داده واقعه 5 آذر گرگان را به عنوان یک روز مهم در تاریخ ملی به ثبت برساند.در بیان میزان تحصیلاتش نیز می گوید لیسانس پژوهشگری و فوق لیسانس مدیریت آموزشی دارد.

IMG 0116

چاپ 16 جلد کتاب در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس

خارکوهی در ادامه صحبت هایش به 16 جلد کتابی که در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس استان گلستان نوشته است اشاره کرد و افزود : تاکنون بیش از 400 مقاله و سخنرانی و ... در این حوزه داشته و حاصل آخرین تلاشش تدوین 3 کتاب آماده چاپ با عناوین تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات آیت الله طاهری گرگانی ، غائله گنبد و استان گلستان در دفاع مقدس است.

به گفته این تاریخ نگار و نویسنده گلستانی قالب کتاب هایش به دلیل اسنادی که در آنها استفاده شده حجیم است و برخی از آثارش با توجه به علاقه مخاطبان به چاپ دوم رسیده و نایاب شده است.

در ابتدا در پاسخ به اینکه چطور شد کتاب نوشت و به نویسندگی علاقمند شده است می گوید: اولین آشنایی من با کتاب مربوط به دوران کودکی و قبل از دبستان است پدرم به دلیل سواد مکتب خانه ای تعدادی کتاب داشت و آن کتاب ها را گاهی مطالعه می کرد و این موضوع باعث آشنایی و جلب توجه من به سمت کتاب شد.

وی ادامه داد: پدرم حکایت های تاریخی و افسانه های قدیمی را برای ما تعریف می کرد و خود این موضوع نیز باعث جذب من به این داستانهای قدیمی شد، این کنجکاوی باعث این شد که مباحث تاریخی را حتی در پای منابر و سخنرانی ها با دقت گوش دهم و این مباحث را دنبال کنم هنوز برخی از داستانهایی که پدرم تعریف می کرد به درستی به یاد دارم.

IMG 0128

این تاریخ نگار گلستانی با بیان اینکه بعد از ورود به مدرسه با علاقه زیادی درسها را می خواندم اما دسترسی به کتابخانه و کتاب وجود نداشت و فقط چند کتاب در دفتر مدرسه بود که به دانش آموزان اجازه نمی دادند به آنها دست بزنند چون فکر می کردند دانش آموزان کتاب ها را خراب می کنند ، گفت: یادم می آید که برخی مواقع به دلیل نداشتن پول برای خرید کتاب و در دسترس نبودن کتابخانه کتاب هایی که دور ریخته می شد را جمع می کردم و برای مطالعه به خانه می بردم.

خارکوهی با بیان اینکه در دوران مدرسه کتاب های زیادی به خصوص کتاب های ادبیات را می خواندم، گفت: نخستین داستانی که در زندگی ام نوشتم زمانی بود که در کلاس سوم درس می خواندم و با الهام گرفتن از داستان"پتروس فداکار" داستانی را با همان ادبیات کودکانه با موضوع قهرمانی یک کودک ایرانی نوشتم.

وی ادامه داد: اولین کتابی که در دوران مدرسه خریدم در مدت 5 دقیقه مطالعه کردم و چون دیگر نمی توانستم کتاب دیگری بخرم آن کتاب را بایکی دیگر از هم مدرسه ای هایم عوض کردم تا کتاب جدیدی را برای مطالعه داشته باشم.

01IMG 0119

ماجرای کتابی که هرگز چاپ نشد / چاپ کتاب 5 آذر 20 سال طول کشید

خارکوهی از علاقه خود به جمع آوری اسناد تاریخی گفت و افزود: سال 61 اولین کتاب خود را با نام " فرهنگ شهادت " که از منابع منتشر نشده ، داستانها و خاطرات و همچنین امدادهایی غیبی که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده بود نوشتم و به دلیل اهمیت موضوع می خواستم این کتاب را به بهترین شکل بنویسم اما هیچ وقت این کتاب را منتشر نکردم البته شاید در آینده آن را بازنویسی و منتشر نمایم.

این نویسنده بیان می دارد: درست است که این کتاب را منتشر نکردم اما از مطالبش در سخنرانی هایی که داشتم استفاده های زیادی انجام دادم .

وی درخصوص نوشتن کتاب واقعه 5 آذر گرگان اینگونه می گوید: در سال 63 با همسرم برای زیارت مزار این شهداء رفته بودیم و به دلیل مظلومیت این شهداء جرقه نوشتن این کتاب در ذهنم شعله ور شد ولی 20سال چاپ و نشر این کتاب به طول انجامید و کتاب 400 صفحه ای تقریبا جامعه ای در خصوص حوادث آن زمان با استناد به 200 صفحه سند که در کتاب آمده به چاپ رسید که امروز 5 آذر گرگان به صورت مستند برای کشور معرفی شده است.

خارکوهی با بیان اینکه کتابی که می نویسم همچون فرزندم دوست دارم ، تصریح کرد: کتاب هایی که برای شهداء نوشتم به وضوح تاثیر و کمک شهدا را در مسیر تالیف و انتشار آن دیدم و این موضوع خود نشان دهنده این است که باید مظلومیت شهدا را به نسل های آینده شناساند.

وی نویسندگی در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: اهمیت آن از این جهت است که اگر بدانیم مردم و انقلاب چه کردند، چه حماسه هایی را انجام دادند ، چه زحماتی را برای این انقلاب ، امام و شهداء کشیده اند و چه اهدافی را دنبال می کردند قطعا نسل آینده هم دلبستگی بیشتری به نظام و کشور پیدا می کند.

IMG 0134

اگر گذشته را خوب بشناسیم آینده بهتری را انتخاب می کنیم

این نویسنده گرگانی گذشته را چراغ راه آینده خواند و اذعان داشت: اگر گذشته را خوب بشناسیم آینده بهتری را انتخاب می کنیم ، تاریخ انقلاب و دفاع مقدس بخش جدایی ناپذیر هویت ما ایرانی ها است و هرکس از این موضوع اطلاع نداشته باشد از بخش مهم هویت خود بی اطلاع است.

وی با بیان اینکه تاریخ انقلاب اسلامی شناسنامه سیاسی ما ایرانی ها است، اذعان داشت: این حوزه در عین لذت بخش و زیبا بودن کار بسیار سختی است و علت آن این است که تاریخ جدید و زنده و پویایی است و بسیاری از افراد مرتبط با تاریخ زنده اند و گاهی اوقات برای تجزیه و تحلیل های حادثه تاریخی به جایی میرسی که برخی از چهره ها زیر سوال می روند و افراد و طرفدارانشان ناراحت می شوند.

خارکوهی ادامه داد: اگر بخواهیم نقد کنیم با چهره های زنده ای که در جامعه حضور دارند مواجه می شود و این کار را سخت و پر دردسر است مخصوصا وقتی که از ترورهای منافقین در استان می نویسم عده ای زیر سوال می روند و که جزء توابین هستند و به دامان انقلاب بازگشته اند اگر ننویسیم هم تاریخ ناقص می ماند.

وی در ادامه افزود: برخی بزرگان دخیل در حوادث اول انقلاب استان اشتباه کردند و باعث انحراف برخی از حوادث بودن و اگر این موارد نوشته شود امروز مدعی می شوند و این موضوع سختی کار مورخ تاریخ انقلاب را زیاد می کند و فقط در شرایط کلی گویی است که می توان از این سختی خارج شد که این موضوع باعث کاهش جذابیت تاریخ می شود .

این نویسنده و تاریخ نگار انقلاب اسلامی توجه به جزئیات را یکی از ویژگی های کتب خود عنوان کرد و گفت: با وجود سختی های جمع آوری اسناد و مطالب تاریخی مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس برخی می خواهند نویسنده به رایگان در این حوزه قلم بزند که این نیز یکی ازموضوعاتی است که کار را سخت می کند .

IMG 0124

متاسفانه میلیون ها سند تاریخ انقلاب اسلامی در گلستان از بین رفته است

وی با انتقاد از اینکه بسیار اسناد و اطلاعات انقلاب و دوران دفاع مقدس در استان از بین رفته است ، اذعان داشت: اسناد ارتحال امام خمینی(ره) که مربوط به تلگراف های سال 68 مردم گرگان و منطقه به مقامات کشور بود بعد از خارج شدن از استان خمیر شد و از بین رفت با وجود اینکه این تلگراف ها اسناد بسیار مهم تاریخی بوده است.

خارکوهی در ادامه تاکیدکرد: متاسفانه میلیون ها برگ سند تاریخ انقلاب اسلامی مربوط به استان از سال 41 تا سال 70 از بین رفته است در حالی که این اسناد مربوط به دوران طلایی تاریخ ایران است .

وی ادامه داد: کل اسناد پشتیبانی جنگ یکی از نهادهای انقلابی استان را زمانی که در آن مجموعه فعالیت در 8 کمد حفظ کرده بودم که بعد از انتقال به واحد دیگر سندها را در اختیار نداشتم و معلوم نبود چه بلای سر این اسناد آمد.

خارکوهی در ادامه افزود: در طول 8 سال جنگ شاید در همین گرگان سالی یک میلیون سند جمع می شد که بعد از پایان جنگ حداقل باید 8 میلیون سند در استان می داشتیم ولی الان این سند ها موجود نیست و این مورد را با اطلاع می گویم چون خودم سالها در ستاد پشتیبانی جنگ بودم.

IMG 0133

بیش از 90 درصد سازمانهای استان نمی دانند در دوران دفاع مقدس چه کاری انجام داده اند

به گفته وی ؛ بسیاری از نهادهای اجتماعی و حتی شورای روستاهای 20 خانواری به جنگ کمک می کردند و به ستاد پشتیبانی جنگ جهاد ، سپاه و ستاد جذب و ... کمک های خود را تحویل می دادند.

این تاریخ نگار گلستانی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد سازمانهای استان نمی دانند در دوران دفاع مقدس چه کاری انجام داده اند چون این اسناد و اطلاعات را از بین برده اند، گفت : برای تهیه اسناد تاریخی بایگانی بسیاری از ادارات و حتی برخی از نان خشکی ها را زیر و رو کردم و برخی از اسناد اصلاحات ارضی دهه 40 را در نان خشکی به دست آوردم ، پشت بام ها و زیرزمین منازل  نیروهای انقلابی را جستجو نمودم تا بتوانم اسناد تاریخی را گردآوری کنم و با این تلاش ها تاکنون بیش از 100 هزار سند تاریخی جمع آوری کرده ام.

خارکوهی در پایان اذعان داشت : کار تاریخ نگاری انقلاب و دفاع مقدس یک کار ارزشی و مقدس است کسانی که به این حوزه وارد می شوند و دست به نگارش این موضوع می زنند باید باور قلبی و جدی داشته باشند و اگر باور نداشته باشند تاریخ نگاری آنها یک تاریخ نگاری سکولار است.

گفتگو و عکس : هادی علمدار

 

IMG 0131

IMG 0129