ساخت‌وسازهای غیرمجاز روستای زیارت ۱۰۰ درصد تخریب می شود

زهرا بهرامی: روزهای نخست تیرماه بود که کانون بحرانی زیارت (سرخ چشمه تا آبشار) در شرایطی که پیشتر در حریم شهرداری گرگان بود، توسط شورای عالی معماری و شهرسازی در حریم روستای زیارت قرار گرفت.

عده‌ای مصوبه اخیر را غیر فنی و غیر کارشناسی دانسته و معتقد بودند این مصوبه زمینه مجوز دار کردن ساخت‌وسازهای غیرمجاز در زیارت را فراهم می‌کند. در سوی دیگر موافقان این مصوبه از این الحاق خرسند بوده و اعتقاد داشتند که تاکنون روستای زیارت بلاتکلیف بود و با این مصوبه ساخت‌وسازهای صورت گرفته در زیارت تعیین تکلیف می‌شود.

اما در کنار نظرات موافق و مخالف دغدغه و نگرانی بزرگ‌تری در خصوص تکرار فاجعه ساخت‌وسازهای غیرمجاز و قد کشیدن ساختمان چندطبقه به‌جای درختان در روستای زیارت، در دیگر روستاهای کوهستانی استان گلستان بودند.

جزییات این مصوبه و سرنوشت ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستای زیارت زمینه گفتگو با رضا مروتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان را فراهم کرد.

وی در گفتگو با مهر مجوز دار کردن ساخت‌وسازهای غیرمجاز را شایعه دانست و نسبت به بورس‌بازی زمین در زیارت هشدار داد.

* کمی توضیح دهید مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص روستای زیارت چه بوده و آیا این مصوبه مجوز دار کردن ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این روستا که دیگر هیچ‌چیز آن شبیه روستا نیست را فراهم می‌کند؟

هنوز هیچ مصوبه‌ای صادر نشده و در مرحله کارشناسی است. اتفاق جدیدی رخ نداده و این طرح که در مرحله کارشناسی است برخلاف آنچه شما بیان می‌کنید تأکید بر تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز دارد نه مجوز دار کردن آن.

این شایعات به دلیل بورس‌بازی‌های زمین در زیارت است؛ تأکید ما بر این است مردم به جد از خریدوفروش و ساخت‌وساز پرهیز کنند که برخورد قاطع خواهد شد.

کارشناسان حوزه محیط‌زیست معتقدند محدوده مورد مناقشه (سرخ چشمه تا آبشار زیارت) جزو منطقه حفاظت‌شده جهان‌نماست که با گسترش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آن در سال‌های اخیر تابلوی منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما ازآنجا برداشته‌شده است.

محدوده منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما هم در تصویربرداری هوایی سازمان منابع طبیعی و هم سازمان حفاظت از محیط‌زیست مشخص است. اگر هرگونه ساخت‌وساز بدون مجوز در آن صورت گرفته باشد قطع به‌یقین حکم آن تخریب است و رأی دیگری وجود ندارد.

 

 

* لطفا به جزییات طرح پیشنهادی به شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره کنید.

طرحی که در شورای عالی برای زیارت دیده‌شده نه‌تنها معنا و مفهوم آن مجوز دار کردن ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیست بلکه به‌صراحت اعلام‌شده به دلیل ناهنجاری‌های موجود در محدوده و بافت روستا ازنظر ساختار معماری و ارتفاع، طرح ساماندهی محدوده به شورای عالی پیشنهادشده است.

*قطعاً در این طرح تعداد ساخت‌وسازهای غیرمجاز هم مشخص است؟

بله. جزییات، اساس طرح و تعداد واحدها و ... همه مشخص است و مبنای همه آن‌ها و تأکید شورای عالی معماری و شهرسازی بر تخریب آرای کمیسیون ماده ۹۹ و ۱۰۰ است که در مطالعات دیده‌شده و جای اغماض ندارد.

*پس در این طرح حکم تمام ساخت‌وسازهای غیرمجاز واقع‌شده در طرح پیشنهادی تخریب است؟

قطعاً. ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها، جاده، شیب بالای ۱۵ درصد، تجاوز به عرصه منابع طبیعی و عرصه‌های ملی و ساخت‌وسازهای در محدوده جهان‌نما تأکید ۱۰۰درصد بر تخریب است و البته همه این محدوده‌ها در طرح تفضیلی مشخص است. بازهم تأکید می‌کنم به‌هیچ‌وجه هیچ‌چیزی در این طرح که معنا و مفهوم مجوز دار کردن ساخت‌وسازهای غیرمجاز را داشته باشد، وجود ندارد.

این‌ها همه شایعه است، برخی ظاهراً هنوز به دنبال ساخت‌وسازهای غیرمجاز هستند و از برخورد قاطع دولت و قوه قضائیه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز درس عبرت نگرفته‌اند. ما به‌شدت هشدار می‌دهیم به این فضا وارد نشوند چون هم مال خود را از بین می‌برند و هم اموال بیت‌المال و ثروت ملی را نابود می‌کنند.

برخورد قاطع با شدت بیشتر دنبال می‌شود و با هیچ فردی اغماض نداریم و هیچ طرحی برای مجوز دار کردن ساخت‌وسازهای غیرمجاز نه در زیارت و نه در نقطه دیگری از استان در سیستم وجود ندارد.

 

 

*پس می‌توان امیدوار بود که در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز مستثنا قائل نمی‌شوید؟

آنچه در طرح تفضیلی دیده‌شده و مشاور نیز آمار تک‌تک آن‌ها را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کرده، اجرایی می‌شود.

اما در این طرح آیتم‌هایی برای واحدهای همسان با بافت روستا و برخی واحدهای اختلافی در زمین‌های منطقه که مربوط به بومی‌ها و روستاهای رانشی جابجا شده بوده، وجود دارد که هم‌اکنون در مرحله بحث و ارائه راهکار برای آن‌ها هستیم.