پلنگ دوساله در پارک ملی گلستان رهاسازی شد

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، معصومه ابتکار درباره رهاسازی این توله پلنگ گفت: در سازمان اصل بر این است که این گونه ها به طبیعت بازگردند ولو اینکه درصد زنده ماندن آن ها کم باشد.

وی بیان کرد: از مدت ها قبل که این دو توله پلنگ در گلستان نگهداری می شدند بحث این بود که تیمار آن ها به گونه ای باشد که با انسان سروکاری نداشته باشند و خودشان در محیطی شبیه طبیعت واقعی نگهداری شده، شکار و آب پیدا کنند تا بتوانند زندگی مستقلی در طبیعت داشته باشند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) و سازمان محیط زیست و اداره کل گلستان در نگهداری توله پلنگ ها، گفت: در نگهداری این پلنگ ها طوری برنامه ریزی شده که آن ها قدرت شکار کردن و پیدا کردن طعمه را داشته باشند و قطعا می توانند خود را سریع با محیط سازگار کنند.

ابتکار با تاکید بر این که اصل بر حفظ ذخایر ژنتیکی است، بیان کرد: این گونه ها متعلق به پارک ملی هستند و در همین جا هم به طبیعت بازگردانده می شوند. در حال حاضر به نظر می رسد پلنگ ماده بهتر شکار را یاد گرفته و انتقالش به طبیعت مثبت ارزیابی شده بنابراین ابتدا پلنگ ماده رهاسازی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به ارزیابی ها احتمال این وجود دارد که این پلنگ در طبیعت زنده مانده، جفت خود را پیدا و زاد و ولد کند. با این حال حتی اگر این گونه پس از رها سازی زنده نماند این که در چرخه حیات بمیرد از زنده ماندن در باغ وحش بهتر است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قلاده گذاری این توله پلنگ گفت: این امر کمک می کند که بتوانیم حیوان را ردیابی کرده و رفتارش را مورد بررسی قرار دهیم. این رصد حیوان کمک خواهد کرد که در ماه های اول که بامحیط ناآشنا است کمی از حیوان مراقبت کنیم.

معصومه ابتکار با بیان این که پارک ملی گلستان یکی از زیستگاه های خوب پلنگ است، ادامه داد: برای حفاظت از این منطقه برنامه ویژه ای داریم اما آسیب هایی مانند نااگاهی جوامع محلی نیز وجود دارد که متاسفانه صدمات زیادی به پلنگ ها و سایر گونه های جانوری وارد می کند.

وی افزود: دامداران و جوامع محلی باید آموزش های لازم را ببینند تا با ارزش گونه هایی مانند پلنگ آشنا شوند.