حسن صادقلو استاندار گلستان ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به بررسی دو سیل اتفاق افتاده در دوازدهم و هفدهم شهریور استان پرداخت و گفت: با امکانات موجود موضوع را ارزیابی می کنیم که از جنبه های مختلف کمبود زیادی داریم.

استاندار گلستان با بیان اینکه باید به مسائل خطرآفرین مانند سیل و زلزله نگاه پیشگیرانه داشت، افزود: شهرداران در بحث های جامع شهری و تصمیمات خود به ملاحظات مدیریت ریسک دقت کنند.

وی به برخی اقدامات مخرب که خطرات ناشی از یک حادثه را تشدید می کند اشاره کرد و متذکر شد: رودخانه ها و زهکشی های طبیعی به دست خودمان تخریب شده اند که علاوه بر زیبایی و آرامش شهری می توانستند در مدیریت بحران و حتی اقدامات پیشگیرانه از آنها استفاده کرد، بی شک اگر اقدام موثری در این راستا انجام نشود باید پاسخگوی آیندگان بود.

صادقلو با ابراز تاسف از برخی ساخت و سازهای بی مورد به خصوص در حاشیه رودخانه ها، تأکید کرد: انسداد رودخانه ها راهکار درستی نیست بلکه باید مدیریت طبیعت انجام بشود، بارها گفتم ما برای جذب گردشگر و داشتن شهری آرام و زیبا و ایمن نیازمند معماری سبز هستیم، باید نسبت به این موضوع ملاحظات درستی صورت بگیرد، ما باید بتوانیم زاینده رودهای کوچک در شهرهای خودمان ایجاد کنیم، که البته داشتیم و از بین بردیم و بازگرداندن آن را برای خود تبدیل به یک هزینه کردیم، باید در زیباسازی و مقاوم سازی به آینده نگاه کنیم.

تهیه رادار هواشناسی و سامانه تجهیز برای استان باید مصوب شود

استاندار گلستان در بخش بعدی سخنانش به درخواست اداره کل هواشناسی استان برای تهیه رادار ماهواره ای اشاره کرد و گفت: تهیه رادار موضوعی جدی است و باید دنبال آن برویم، سامانه تجهیز نیز یک مسئله مهم است که حتما باید مصوب شود ضمن اینکه استقرار ایستگاه های هواشناسی بیشتر نیز باید مورد ملاحظه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از گرفتاری های ما تامین اعتبارات است که اگر دولت و مجلس با تمام ظرفیت هم وارد شوند باز حل نمی شود لذا باید به سمت مردم سپاری و برون سپاری پیش رفت، مردم خودشان برای رفع یک مشکل به صورت خودجوش به میدان می آیند که اگر این حرکت مردمی ذیل یک طرح جامع مدیریت شود به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

عده ای در فضای مجازی استان بحران سازی می کنند/ این موضوع در شورای مدیریت بحران و مجلس دهم بررسی شود

صادقلو به برخی بزرگ نمایی ها در زمان وقوع بحران نیز اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: بزرگنمایی یک مشکل خسارت هایی را در سایه ایجاد می کند ولی متاسفانه حوزه فضای مجازی این بزرگنمایی را انجام می دهد، در این فضا هر حرفی زده می شود باید به دنبال حل این موضوع رفت برخی ذهن هایی که به دنبال تخریب می گردند بیشتر به این برجسته سازی های فضای مجازی دامن می زنند و گاهی مشکلاتی به بار می اورند که آباد کردن آن سخت است.

استاندار گلستان تأکید کرد: در شورای مدیریت بحران باید فضای مجازی نیز رصد شود، این موضوع باید در مجلس دهم نیز مورد بررسی قرار بگیرد و نباید گذاشت که نظارت بر این فضا ضعیف شود.

خسارت وارد بر کشاورزان گلستان قریب 30 میلیارد مکاتبه شد/ از آتش نشان ایثارگر گرگانی تشکر ویژه شود

وی در پایان رسیدگی به اوضاع 130 خانوار کردکویی سیل زده، بیمه های شهری و روستایی، تشکیل شورای هماهنگی شهرستانی، زهکشی شهری، شناسایی نقاط آسیب دیده، تسریع در حضور در محل سیل زده، تسریع در اعلام خسارت و پیگیری خاص گرفتگی دو پُل در سیل را از اولویت موارد مورد پیگیری در استان برشمرد.

صادقلو همچنین ابراز کرد: خسارتی که ما در ساعات اولیه اعلام کردیم خسارت زیرساختی بود و برآوردهای بعدی نظیر خسارت کشاورزان که قریب به 30 میلیارد تومان مکاتبه شده است مورد تائید ماست.

وی ضمن تشکر از دستگاه های همکار در مدیریت بحران استان، خاطرنشان کرد: باید از ایثار آتش نشان گرگانی که در سیل روز جمعه خود را برای نجات جان پسربچه گرفتار در گل و لای به خطر انداخت قدردانی ویژه کرد.