پرداخت 140 میلیارد تومان تسهیلات به 99 واحد تولیدی و صنعتی گلستان

حسن صادقلو ظهر امروز در نشست با مدیران دفاتر خبرگزاری‌ها در استان گلستان اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده در استان، مشکلات 100 واحد تولیدی، صنعتی و اقتصادی گلستان برطرف شده است.

وی ادامه داد: استان گلستان یکی از فعالترین استان‌های کشور در برگزاری کارگاه اقتصاد مقاومتی است.

استاندار گلستان با اشاره به همکاری بانک‌ها برای رونق اقتصادی در استان بیان کرد: گلستان در پرداخت تسهیلات بانکی رتبه سوم کشور را دارا است.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: بانک‌های استان تاکنون به 99 واحد تولیدی، اقتصادی و صنعتی استان گلستان 140 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند.

صادقلو با اشاره به بارندگی‌های اخیر استان گفت: یکی از دلایل اصلی که سیل در مرداد و شهریور هر سال در استان گلستان اتفاق می‌افتاد گرمی هوا، ادامه خشکسالی و خشکی زمین است که بارش‌های در زمین جذب نمی‌شود.

وی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در بالادست، درختکاری در اراضی شیبدار و مدیریت رودخانه را یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از سیلات و خسارت‌های احتمالی در استان ذکر کرد.

طرح مطالعات سیل و رودخانه نیاز جدی استان گلستان است

استاندار گلستان افزود: تا مدیریت جامع در بخش رودخانه‌های ما اجرایی نشود نمی‌توان انتظار داشت که نتایج خوب و بابرکتی از بارش‌های باران به دست آید.

صادقلو با اشاره به اینکه تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند آب مهم است ولی خاک مهمتر است تعبیر درستی است که باید به آن توجه شود، گفت: طرح مطالعات سیل و رودخانه نیاز جدی استان ما است که باید با تخصیص اعتبارات و بودجه‌های لازم در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در همایش استانداران به وزیر نیرو عرض کردم که در بحث مدیریت آب نباید برای همه استان‌ها یک نسخه واحد پیچیده شود.

صادقلو خاطرنشان کرد: استان گلستان برش خاص خودش را دارد باید مدیریت به سمت احداث سد سوق داده شود تا جلوی خسارت احتمالی سیلاب‌ها گرفته شود.

استاندار گلستان اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود احداث سد دیگر توجیهی ندارد این گفته برای استان گلستان موضوعیت ندارد چرا که اراضی استان با شیب تند، برخوردار از بارش‌های نقطه‌ای است که ضرورت احداث سد را الزامی می‌کند.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون یکی دیگر از خسارت‌های در سایه که از بابت سیل، استان ما را تهدید می‌کند ماندآب‌ها و پسابدهایی که بعد از هر بارش باعث شوری اراضی شمال استان می‌شوند، است.

استاندار گلستان گفت:‌ قبل از استقرار این دولت سد نرماب چهل‌چای 27 درصد پیشرفت داشته است که با تزریق به موقع بودجه پیشرفت فیزیکی این پروژه به 72 درصد رسید.

مشکلات سیل‌زدگان کردکوی باید هر چه زودتر برطرف شود

صادقلو افزود: در جریان سیل اخیر از سوی مدیریت بحران استان و هواشناسی اخطارها و اطلاعیه‌های جوی به فرمانداری‌ها و دستگاه‌های مرتبط ارسال شده بود هم‌اکنون نیز برخی از خانه‌های روستایی شهرستان کردکوی دچار آبگرفتگی شده‌اند که ضرورت دارد دستگاه‌های مرتبط تمهیدات لازم را برای حل مشکلات مردم اتخاذ کنند.

وی یادآور شد: تاکنون برای دریافت خسارت سیل‌زدگان استان در بخش کشاورزی و خانه‌های آسیب‌دیده مردم نامه‌ای به تهران ارسال شد که امیدواریم اعتبارات این بخش از محل ماده 10 و 12 مدیریت بحران هر چه سریع‌تر اختصاص یابد.

استاندار گلستان در خصوص راه‌آهن اینچه‌برون نیز گفت: با وجود اینکه 26 درصد پیشرفت اجرایی پروژه راه اینچه‌برون مانده بود و در گذشته آن را افتتاح کرده بودند ولی این دولت با 76 میلیارد تومان هزینه این پروژه مهم را افتتاح نهایی کرده است.

صادقلو افزود: به دنبال این هستیم که ارزش‌افزوده این پروژه مهم را افزایش دهیم و این حساسیت در طرف خارجی ما که کشور ترکمنستان و قزاقستان هستند و از نظر اعتباری خیلی بیشتر از ما هزینه کردند، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم 2 میلیون تن بار از طریق این راه‌آهن جابجا شود و بخشی از صادرات استان را از این ظرفیت صادر کنیم.

استاندار گلستان همچنین در خصوص ملاقات در رئیس جمهور برای پیگیری مسائل و مشکلات استان گفت: در ملاقات با دکتر روحانی پیگیر مسائل توسعه‌ای و پروژه‌های تحولی استان بودم.

صادقلو افزود: گزارشی از وضعیت منزلت اقوام در انتصابات، پروژه‌های مهم استان، آخرین وضعیت پروژه‌های سفر هیئت دولت به استان، منطقه آزاد، طرح گردشگری آشوراده، راه‌آهن تهران – مشهد و ادامه زهکشی 280 هزار هکتار از اراضی استان ارائه کردم.

وی با بیان اینکه در این ملاقات هفت نامه در موضوعات مختلف توسعه‌ای تقدیم رئیس جمهور کردم، گفت: برای تقویت اعتباری سدنرماب چهل‌چای، رئیس جمهور دستور ویژه‌ای به دکتر نهاوندیان رئیس دفتر خود دادند.

استاندار گلستان همچنین با اشاره به سفر پنج روزه وزیر کشور به گلستان گفت: سفر وزیر کشور به استان یک سفر کاری بود که خوشبختانه جلسات خوبی با اقشار مختلف مردم، نخبگان، تجار و صنعتگران، علما و جوانان داشته است.

صادقلو افزود: درخواست‌هایی از سوی استان به وزیر کشور داده شد که ایشان قول دادند مواردی که در حوزه وزارت کشور باشد را شخصا پیگیری و مواردی که به دولت ارتباط داشته باشد در هیئت دولت مطرح خواهند کرد.

وی یادآور شد: اکثر برنامه‌های وزیر کشور در استان در راستای توسعه استان و جهت‌گیری جلسات هم برای حل مشکلات مردم بوده است.

گفتنی است، جلسه هم‌اندیشی حسن صادقلو استاندار گلستان با مدیران نمایندگی خبرگزاری‌ها در استان گلستان هم‌اکنون در حال برگزاری است.