سطح آب‌های زیرزمینی در دشت گرگان کاهش یافت

جواد تیموری اظهار داشت: جریان آب رودخانه گرگان‌رود از ابتدای مهر سال 94 تا پایان شهریورامسال بر مبنای اندازه‌گیری در ایستگاه آب سنجی قزاقلی، 206 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به متوسط جریان در مدت مشابه دوره دراز مدت حدود 49 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: در محدوده مطالعاتی دشت گرگان نیز آب خوان کم عمق در شهریور سال جاری نسبت به مدت مشابه دوره درازمدت 28 سانتی‌متر افت سطح آب زیرزمینی را نشان می‌دهد.

مدیر امور منابع آب گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش ادامه داد: آب‌خوان عمیق نیز در این محدوده مطالعاتی در شهریور ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه دوره دراز مدت 142 سانتی‌متر افت سطح اب زیرزمینی را نشان می‌دهد.

تیموری تصریح کرد: با توجه به آمار و اطلاعات فوق و کاهش منابع آبی منطقه ضروری است در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی صرفه جویی شود و کمبود آب جدی گرفته شود.

مدیر امور منابع آب گنبد ، مینودشت و گالیکش افزود: سال زراعی و آبی جدید آغاز شده و در سال آبی گذشته تا پایان شهریور ماه 421 میلی متر بارندگی در شهرستان گنبد داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه درازمدت 30 درصد شاهد افزایش بارندگی بودیم.

تیموری گفت: منطقه در وضعیت کم آبی قرار دارد و نباید فریب وضعیت ظاهری و بارندگی‌ها را بخوریم و تداوم برنامه‌های حفاظت منابع آب و نیز تعقیب الگوی کشت محصولات با مصرف آب کم همچنان باید در دستور کار باشد.