«ورکان» به لانه بازگشت

سید مجتبی حسینی اظهار کرد: صبح یکشنبه هنگام غذادهی محیط‌بانان به ورکان درب کشویی وی بازماند و این پلنگ جوان از قفسش خارج شد.

وی افزود: ورکان و خواهرش هیرکان همان دو توله پلنگی هستند که دو سال پیش تلفن ناشناسی حضور آن‌ها را به اداره محیط‌زیست شهرستان کردکوی خبر داد و پس از حضور کارشناسان و دامپزشک معتمد محیط‌زیست، این دو توله پلنگ وارد اداره کل محیط‌زیست گلستان شدند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان یادآور شد: آن زمان پس آزمایش‌های مختلف، شرایط نگهداری مناسب برای حافظت از این دو توله پلنگ در محیط‌زیست گلستان فراهم شد و مدتی بعد دو نام برای این خواهر و برادر انتخاب شد.

وی ادامه داد: چندی بعد ورکان و هیرکان که از نام‌های قدیمی شهر گرگان در عهد باستان است که به ترتیب نام‌های برگزیده برای توله‌های نر و ماده واردشده به محیط‌زیست گلستان انتخاب شد و در شناسنامه صادره برای آن‌ها به ثبت رسید.

حسینی تصریح کرد: شهریورماه سال امسال پس از گذشته دو سال در حالی هیرکان و ورکان بزرگ‌شده بودند، با حضور رئیس سازمان حافظت محیط‌زیست، هیرکان، باوجود مخالفت‌های فراوان، در پارک ملی گلستان رهاسازی شد.

وی خاطرنشان کرد: ورکان (توله پلنگ نر) صبح یکشنبه پس از گشت کوتاه در اطراف محل نگهداری در محیط‌زیست گلستان به لانه‌اش بازگشت.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان بیان کرد: هم‌اکنون در پایش های انجام‌شده حال هیرکان خوب است و به زندگی طبیعی در طبیعت پارک ملی گلستان عادت کرده است و بعد از عید ۱۳۹۶ ورکان هم در طبیعت رهاسازی می‌شود.