۱۷۶ مورد حریق در جنگل‌های استان گلستان رخ داد

ابوطالب قزلسفلو امشب در جلسه ستاد بحران استان گلستان اظهار داشت: استان گلستان با یک تنوع پوشش گیاهی از نظر منابع طبیعی یکی از استان‎های مهم است و با توجه به شرایطی که دارد در عرصه منابع طبیعی حوادث زیادی را شاهد بوده است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 400 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و جنگلی در استان گلستان وجود دارد، افزود: در ماه‎های اخیر و در گذر گرما به سرما، استان در توده هوای سیبری قرار می‎گیرد و آثار آن را استان تجربه کرده و بر اثر آن دمای 18 درجه زیر سفر تا بالای 25 درجه در استان رقم خورد که این امر وزش باد و طوفان شدید را منجر شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به مستعد شدن شرایط وقوع حریق در استان گلستان در پی آتش‎سوزی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: مجموعه شهرستان گالیکش به مهار آتش‎سوزی کمک کردند و مدیریت شهرداری گالیکش پای کار آمد و توانستیم این آتش‎سوزی را مهار کنیم.

وی با بیان اینکه به استان گلستان و کرمانشاه بیشترین آسیب از تغییرات دمایی در سال‌های اخیر وارد شده، تصریح کرد: ما در این سال‎ها کاهش جریان پای رودخانه‎ها به میزان 40 درصد را شاهد بودیم.

قزلسفلو اظهار داشت: ما 2 نوع آتش سوزی انتهای فصل بهار و تابستان و پاییزی را داریم و بیشترین میزان خسارت به جنگل‎های سوزنی برگ مربوط به آتش‎سوزی‎های تابستانی است که با توجه به سطح 75 هزار هکتار جنگل‎سوزنی برگ در شرق استان این منطقه بیشتر در خطر است.

وی گفت: آتش‎سوزی‎ها در جنگل‎های سوزنی‎برگ به صورتی است که مهار آن سخت‎تر می‎شود و چاره‎ای برای مهار آتش جز قطع و بریدن درخت نداریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان اظهار داشت: در ماه‎های گذشته یک محدوده 2 تا 3 هزار هکتاری در منطقه شرق داریم که بر اثر آتش‎سوزی سطح 40 هکتار طعمه حریق شد، افزود: خوشبختانه مردم محلی پای کار آمدند و با همکاری دستگاه‎های اجرایی این آتش‎سوزی مهار شد.

قزلسفلو با بیان اینکه انحرافی از بارش‎ها در استان گلستان اتفاق افتاده افزود: بر اثر آن بارش به 137 میلی‎متر رسیده این در حالی است که میزان بارش بلند مدت استان گلستان 171 میلی‎متر است.

وی اظهار کرد: سطح حریق‎ها در استان گلستان امسال افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی این موضوع را با توجه به میزان بارش و پوشش گیاهی خوبی که در مراتع داشتیم، می‎کردیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه 176 مورد حریق در 9 ماه گذشته در استان گلستان اتفاق افتاده، افزود: تغییر اقلیم، گرم شدن هوا و کاهش نزولات سبب شده میزان آتش‎سوزی در سطح استان گلستان افزایش یابد.

قزلسفلو با بیان اینکه بیشترین شعاع حریق در استان گلستان مربوط به شهرستان گنبدکاووس بوده، اظهار داشت : سال 1389 بیشترین میزان آتش‌سوزی در استان گلستان اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه پایگاه اطفای حریق را در استان گلستان برای جلوگیری از آتش‎سوزی راه‎اندازی کردیم، گفت: امسال نیز پایگاه اطفای حریق شهرستانی را در کلاله، گالیکش و بندرگز راه‌اندازی کردیم.