پرندگان مهاجر تالاب‌های استان گلستان ۲ برابر شد

مجتبی حسینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان سرشماری پرندگان اظهار داشت: با پایان سرشماری پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی در محیط‌های تالابی استان گلستان آمار آنها 2 برابر شد.

وی تاکید کرد: در این سرشماری  که به مدت یک هفته به طول انجامید بیش از 288 هزار قطعه انواع پرنده مهاجر آماربرداری شد که در مقایسه با  پارسال که 152 هزار قطعه سرشماری  شده بود، 2 برابر شده‌اند.

معاون پایش محیط طبیعی، اداره محیط زیست استان گلستان تصریح کرد: برای سرشماری از پرندگان ماموران محیط زیست استان در قالب دو تیم 5 نفره و با استفاده از امکانات مانند دوربین چشمی، تلسکوپ ودوربین عکاسی از وضعیت پرندگان مهاجر آبزی وکنار آبزی در 22 سایت سرشماری کردند.

حسینی افزود: سالانه بیش از  120 گونه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی مانند کوکر شکم سفید،  انواع اردک، مرغابی، پلیکان، فلامینگ، باکلان و اگرت برای مدت 5 ماه  از ابتدای پاییز تا انتهای زمستان به تالاب‌های گلستان سفر می‌کنند.

وی اظهار کرد: پس از پایان دوره زمستان گذرانی به مناطق شمالی سیبری و اسکاندیناوی که سرزمین‌های اصلی این پرندگان است کوچ می‌کنند.

معاون پایش محیط طبیعی، اداره محیط زیست استان گلستان گفت: در استان گلستان 30 هزار هکتار منابع آبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر وجود دارد که تالاب‌های بین المللی گمیشان، آلاگل، آجی‌گل و آلماگل از مهم‌ترین این منابع آبی است.