کیفر خواست برای پرونده قتل‌های خون‌آشام شمال کشور صادر شد

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حقی ظهر امروز در گفت‎و‎گو با خبرنگاران درباره پرونده قتل خون آشام شمال کشور اظهار داشت: در خصوص 13 قتل خون آشام در دادسرا کیفر خواست صادر شد و در دادگاه مراحل نهایی را طی می‎کند.

وی با بیان اینکه رای پرونده قتل چهار راه تابلو گرگان قطعی شده، افزود: حکم قصاص قطعی شده و پس از طی مراحل قابلیت اجرا دارد.

دادستان مرکز استان گلستان اظهار داشت: قتل استرآبادی در دادسرا کیفر خواست خورده و مباحث روانی مطرح شده که در دادگاه مسئله مورد بررسی قرار گرفته است.

حقی تصریح کرد: نزدیک به ایام انتخابات هستیم و به دنبال این بودیم که فرصتی ایجاد شود تا از نزدیک با اهالی رسانه صحبت کنیم و حرف فعالان این عرصه را بشنویم.

وی با بیان اینکه اهمیت رسانه امروز با توجه به اینکه عصر ارتباطات است بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: هر چه جلوتر می‎رویم فضای اطلاع‎رسانی فوری‌تر می‎شود و باید ضوابط را بهتر داشته باشیم.

حقی با بیان اینکه ماده 2 قانون مطبوعات رسالت مطبوعات یعنی روشن ساخت افکار عمومی را مشخص کرده، گفت: در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی وظایفی داریم و یکی از فعالان این عرصه خبرنگاران هستند.

وی گسترش اخلاق در جامعه را یکی از رسالت‎های رسانه برشمرد و  یادآور شد: اندونزی و ژاپن ساعاتی برای پرداختن به مسائل اجتماعی کودکان در نظر می‎گیرند که به امورات اجتماعی آنان بازمی‎گردد.

دادستان مرکز استان گلستان افزود: انتقاد از افراد چه حقیقی و چه حقوقی حدودی دارد  و براساس قانون باید بر ساس استدلال منطقی باشد و پرهیز از توهین و تخریب باشد.

حقی یادآور شد: براساس قانون مطبوعات افرادی که مجوز دارند باید هیئت منصفه در خصوص آن تصیم بگیرند و ببیند مطالبی که بیان می‎کنید شیطنت در آن خوابیده یا تنها رسالت خبرنگاری بوده است.

دادستان مرکز استان گلستان تاکید کرد: در آستانه انتخابات قرار داریم و باید بپذییم کشور ما در شرایط خاصی قرار دارد و ما مباحث جدیدی با دنیا داریم و دنیا ما را نظاره می‎کند و برای من دادستان چند مورد حائز اهمیت است نخست امنیت ملی است و فردی که بخواهد آن را برهم بزند جلوی آن را می‎گیریم.

حقی یادآور شد: نسبت به موضوعاتی مانند آرامش فکری جامعه، مقدسات نظام و دین از شهدا و مقام معظم رهبری که نسبت به این موضوعات حساس هستیم، آرامش فکری مردم در انتخابات را هدف‌گذاری کردیم و اگر کسی بخواهد خدشه‎ای در این قسمت وارد کند به عنوان دادستان جلوی آن را خواهیم گرفت.

وی تاکید کرد: نشریات موظف هستند که دو نسخه از نشریاتی که چاپ می‎کنند در اختیار دادستانی قرار دهند به علت اینکه دوستانی داریم که رصد می‎کنند و جایی که نیاز به پاسخ داشته باشد به مطبوعات پاسخ می‎دهند.

دادستان مرکز استان گلستان تاکید کرد: براساس بند 11 ماده 6 مطبوعات پخش شایعات و مطالب خلاف واقعه و تحریف مطالب جرم است و تا 50 میلیون ریال جزای نقدی و 6 ماه تعطیلی موسسه برای آن در نظر گرفته شده است.

حقی یادآور شد: سایت‎های که مجوز رسانه‎ای نداشته باشند مشمول ماده 18 جرائم رایانه‎ای می‎شوند و تشویش اذهان عمومی و یا مقامات رسمی، نشر اکاذیب و نسبت دادن حتی منجر به زیان مادی نشود حبس به مدت 92 روز تا یک سال برایش در نظر گرفته شده است.

وی به قتل دختر 6 ساله اشاره کرد و افزود: قتل الینا فروتن سبب اتفاق بزرگی در کشور شد اما متاسفانه برخی ازنشریات آن‎قدر مطالب‌پردازی می‎کنند در حالی که وزنش آنقدر نیست.

دادستان مرکز استان گلستان تاکید کرد: آنچه بود اتفاق پزشکی ناشی از قصور و تقصیر بود و نباید آن‌قدر ادامه پیدا می‎کرد که پزشکان بگویند دیگر دست به عمل جراحی نمی‎زنیم.