خبر تازه خاندوزی از تغییر ساعت کاری ادارات

 احسان خاندوزی - وزیر امور اقتصاد و دارایی - در نشست خبری امروز(سه‌شنبه - 24 بهمن) در رابطه با آخرین تحولات در اقتصاد ایران در بخش‌های واقعی و اسمی و قیمتی گفت: به تازگی مراکز پژوهشی کشور منتشر کردند که شاخص تولید در دی ماه امسال ۱.۹ درصد افزایش داشته است. 

وی افزود: در دی ماه از ۱۵ شاخه فعالیت صنعتی ۹ رشته رشد و ۶ رشته کاهش داشته است و رشد ۶ و ۹ درصدی در فلزات و شیمیایی صورت گرفته است.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: در بخش اسمی و قیمتی مهم‌ترین اخبار میزان کاهش رشد قیمتی است. اردیبهشت ۱۴۰۲ بسته مهار تورمی کاهش رشد نرخ نقدینگی ۲۵ درصد هدف‌گذاری شده بود که در دی ماه امسال به ۲۵.۲ درصد رسید که از سال ۹۸ بی‌سابقه بوده است. رشد پایه پولی به ۳۷.۱ درصد رسید.

خاندوزی: سرعت رشد قیمت مسکن کاهنده بوده است

وی افزود: یکی از  آمارهای مهم وضعیت مسکن است که تورم نقطه به نقطه در دی ماه ۱۴۰۲ یازده درصد کاهش داشته است و از ۵۷.۵ درصد به ۴۶.۵ درصد کاهش داشته است. سرعت رشد قیمت مسکن کاهنده بوده است. تورم ماهانه مسکن در ۵ ماه منفی بوده است و در سایر ماه‌ها هم عدد کمی بوده است.

خاندوزی گفت: در حوزه تعاملات ترانزیتی نرخ گزارش شده از مرز  ۱۴.۲ میلیون تن در پایان دی ماه گذشت که این عدد ۳۰ درصد افزایش ترانزیت کشور را نشان می‌دهد.

وی گفت: راه سوم درباره تحریم‌ها به غیر از دور زدن آن‌ها و گفت‌وگو کردن جایابی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است.

خاندوزی درباره صدور مجوزهای صیادی گفت: بعد از ۲۰ سال صدور مجوزهای صیادی از انحصار خارج شد و صدور این مجوزها فقط برای ساحل نشینان و صیادان بدون مراجعه است و برای ۲ استان سیستان و بلوچستان و بوشهر فرآینده‌ها آغاز شده است.

کاهش ۱۱ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه بخش مسکن

تورم نقطه به نقطه بخش مسکن در پایان دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱ واحد درصدی کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه مسکن طبق گزارش مرکز آمار در پایان دی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ واحد درصدی کاهش یافته است، اظهار کرد: تورم نقطه به نقطه بخش مسکن از ۵۷.۵ درصد در سال گذشته به ۴۶.۵ درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی افزود: اگر ابتدای امسال را مبنا قرار دهیم و تورم نقطه به نقطه مسکن در دی ۱۴۰۲ را با اردیبهشت همین سال مقایسه کنیم حدود ۷۵ واحد درصد کاهش تورم را شاهد هستیم. باز هم تاکید می‌کنم این آمار به معنای این است که سرعت رشد قیمت‌ها در بخش مسکن کاهنده بوده و عدد قیمت‌ها هم در این سال به صورت مطلق کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: این میزان نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه مسکن در کمترین سطح خود نسبت به ۱۵ ماه گذشته قرار گرفته است. همچنین تورم ماهانه مسکن در ۱۰ ماهه امسال، ۵ ماه منفی و در سایر ماه‌ها نیز در سطوح بسیار کمتر از ادوار گذشته خود قرار داشته است.

خاندوزی همچنین با اشاره به برخی آمارهای مرتبط با بخش حقیقی اقتصاد، گفت: بر اساس گزارش تازه نهادهای پژوهشی از وضعیت تولید شرکت‌های بزرگ صنعتی در دی، پس از چند ماه فراز و فرود شاهد رشد تولید بودیم. شاخص تولید این شرکت‌ها در دی ماه ۱.۹ درصد رشد داشته و از ۱۵ رشته فعالیت صنعتی، ۹ رشته رشد مثبت داشتند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: مهم‌ترین رشته صنعتی با رشد مثبت در این ماه صنایع شیمیایی‌ها و فلزات اساسی بودند که ۶ و ۹ درصد رشد کردند. علت مهم این رشد در فصل سرد سال، کاهش تاثیر پذیری صنایع از قطعی گاز و بهبود در این حوزه است.

ساعت کاری ادارات تغییر می‌کند؟

خاندوزی گفت: فعلا تصمیمی برای تغییر رسمی ساعت کشور نداریم؛ اما برنامه تغییر ساعت ادارات به نحوی که در مساله برق مشکل نداشته باشیم، وجود دارد. 

وی افزود: بررسی‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد تغییر ساعات اداری در فصل گرم ۸۵۰ مگاوات در مصرف برق (معادل سه نیروگاه) صرفه جویی داشته است.

 

خبر تازه خاندوزی از تغییر ساعت کاری ادارات