رکوردی جدید برای شاگران شفر

تیم شفر 5 هفته است گل نخورده. آخرین بار علی علیپور به استقلال گل زد و بعد از آن، مهاجم‌ها در حسرت باز کردن دروازه استقلال مانده‌اند. به نظر می‌‌آید مجموعه‌ای از اتفاقات دست به دست هم داده تا استقلال همچنان گل نخورد و دفاعش را مستحکم‌تر کند. استقلالی‌ها 517 دقیقه (5 بازی به اضافه دقیقه 23 تا دقیقه 90 بازی با پرسپولیس) است که گل نخورده‌اند و این طلسم گل نخوردن که از بازی با نفت تهران شروع شد، در بازی با سیاه‌جامگان ادامه پیدا کرد و به بازی با گسترش رسید، در بازی بعدی مقابل پیکان هم حفظ شد و در نهایت به بازی با سپاهان رسید. با این وضعیت استقلالی‌ها توقع دارند در نیم‌فصل دوم هم تیم، استحکام دفاعی‌‌اش را حفظ کند.

رضا حسن‌‌زاده مدافع اسبق استقلال دلایلی را در این گل نخوردن سهیم می‌داند. او در این باره می‌گوید: «خط دفاعی استقلال خوب است ولی باید قبول کرد در 5 هفته گذشته مهاجمان حریف هم موقعیت‌هایی داشتند که استفاده نکردند. شاید اگر آنها دقت می‌کردند الان استقلال رکورد 5 بازی گل نخورده را نداشت. در همان بازی با نفت یا سیاه‌جامگان شاهد از دست رفتن موقعیت‌های خطرناکی بودیم.»

 استقلال آیا ضعفی در خط دفاع دارد؟ حسن‌‌زاده در این باره پاسخ می‌دهد: «ما عمق را عالی بسته‌ایم ولی استقلال قبل از این در کناره‌ها مشکل داشت. خسرو حیدری بازیکنی است که زیاد نفوذ می‌کند و طبیعی بود گاهی پشتش خالی باشد، یعنی چپ حریفان خیلی از سمت راست استقلال نفوذ می‌کردند. در همین بازی با سپاهان و در نیمه دوم دیدیم که چقدر راحت از کناره‌ها حمله می‌کردند. البته این شرایط نسبت به قبل بهتر شده و حالا استقلال در کناره‌ها ضعف کمتری دارد.» حسن‌‌زاده یک توصیه هم به مدافعان میانی دارد: «وقتی فورواردها توپ را در پشت قوس 18 قدم می‌گیرند، راحت برمی‌گردند و شوت می‌زنند. مدافعان میانی استقلال باید مهاجمان حریف را در این شرایط بیشتر تحت فشار قرار دهند.»

استقلال در حال حاضر تا حدودی به ترکیب ایده‌آل خود در خط دفاعی رسیده است. البته منتظری هم به زودی شرایط بازی را به دست می‌آورد ولی بعید به نظر می‌رسد شفر بخواهد ریسک کند و او را جانشین حسینی یا چشمی در ترکیب کند. پژمان در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر فیکس بود و البته اشتباهاتی داشت. درباره چشمی هم این انتقاد بود که او به درد خط دفاعی نمی‌خورد و باید جلوتر برود ولی شفر همچنان به روزبه در قلب خط دفاعی ایمان دارد. حسینی هم امسال یکی از بهترین‌های استقلال بوده و در مجموع خط دفاعی- بخوانید ساختار دفاعی- استقلال با وینفرد شفر صاحب شخصیت شده است.