۵۰ هزار مترمربع فرش دستباف در گیلان تولید شد

 مجید زیرک با اشاره به فعالیت 13 هزار و 702 نفر قالیباف در گیلان اظهار داشت:  25 کارگاه قالیبافی متمرکز، 22کارگاه قالیبافی غیرمتمرکز، 24 کارگاه پشتیبان مشاغل خانگی، 26شرکت تعاونی فرش دستباف در استان گیلان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان تولید سالیانه بیش از 50 هزار مترمربع فرش دستباف توسط 13 هزار و 702 هنرمند قالیباف در گیلان گفت: این هنرمندان در قالب کارگاه‌های متمرکز، غیر متمرکز، طرح‌های پشتیبان، شرکت‌های تعاونی و قالیبافان مستقل خانگی مشغول به تولید فرش دستباف هستند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به ارائه 9380 میلیون ریال تسهیلات بانکی با همکاری صندوق کارآفرینی امید استان به کارگاه‌های پشتیبان مشاغل خانگی گفت: تمام 573 نفر مشغول در 24 کارگاه پشتیبانی مشاغل خانگی برای دریافت تسهیلاتی بالغ بر 16 میلیارد ریال به این صندوق معرفی شده‌اند که تاکنون 9 هزار و 380 میلیون ریال از این تسهیلات محقق شده‌است.

زیرک همچنین تصریح کرد: طی سال گذشته تعداد 206 طرح مشاغل خانگی فرش دستباف با سرانه 50 میلیون ریال تسهیلات کم بهره به بانک‌های عامل استان معرفی شدند.

وی از صدور3200 فقره مجوز مشاغل خانگی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای قالیبافانی که به‌صورت مستقل و خانگی در حال فعالیت هستند، خبر داد و افزود: از این تعداد 1963 نفر از تسهیلات قرض الحسنه برخوردار شدند.

زیرک با اشاره به نقش هنر صنعت فرش دستباف در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده فراوان و لزوم حفظ این میراث کهن ایرانی گفت: برای آشنایی علاقه‌مندان به این هنر- صنعت و ترویج تولید فرش دستباف طی سال گذشته 9 دوره آموزشی در شهرستان‌های آستارا، املش، لنگرود، لاهیجان، فومن، صومعه‌سرا، رودبار، سیاهکل و ماسال برگزار شد که طی آن تعداد  360 نفر از علاقه‌مندان به هنر فرش دستباف به‌صورت رایگان از آموزش‌های قالیبافی بهره‌مند شدند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: برگزاری حداقل 5 دوره آموزشی رایگان برای 200 نفر هنرجو علاقه‌مند به فرش دستباف، ایجاد شرکت تعاونی تأمین نیاز پشتیبان و مشاغل خانگی فرش دستباف با همکاری اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان با هدف تأمین مواد اولیه باکیفیت و دارای قیمت عادلانه، پیگیری پرداخت تسهیلات به طرح‌های پشتیبانی که در صف انتظار باقی مانده اند در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: صدور مجوز پشتیبان و معرفی طرح‌های جدیدالورود به صندوق کارآفرینی امید، برگزاری نمایشگاه و جشنواره گره زرین در صورت تأمین اعتبار با هدف ارتقاء منزلت شغلی قالیبافان و دست اندرکاران هنر- صنعت فرش و کمک به توسعه تولید و بازار فرش، سوق دادن فعالان این عرصه در راستای طرح‌های شاخص و محوری توسعه فرش دستباف در برنامه ششم توسعه، انتخاب بهترین‌های فرش دستباف و اهداء لوح و جوایز ارزنده به آنان را از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در توسعه و حمایت از تولید فرش دستباف قرار دارد.