بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی شهرداری برای سال جاری به تصویب رسید

در صد و سی و هفتمین جلسه شورای اسلامی رشت که عصر یک شنبه برگزار شد، بودجه پیشنهادی سال جاری شهرداری این شهر پس از سه ماه بررسی توسط اعضای این شورا و رایزنی ها بین شورا و شهرداری به تصویب رسید.

اگرچه اعضای شورا، اصلاحاتی را در متن بودجه به ویژه در برخی کدهای درآمدی و هزینه ای اعمال کردند اما در نهایت بعد از گذشت سه ماه، بودجه شهرداری رشت به تصویب شورای این شهر رسید. کل بودجه شهرداری برای سال ۹۵، ۸۵۰ میلیارد تومان است که سهم اعتبارات عمرانی در آن ۶۷۴ میلیارد تومان و سهم اعتبارات جاری ۱۷۶ میلیارد تومان است.  

در جلسه فوق که بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید، برخی از اعضا پیشنهاداتی را برای اصلاح به رئیس شورا اعلام کردند. از جمله مهمترین اصلاحاتی که از سوی اعضای شورا بر روی بودجه پیشنهادی ۸۵۰ میلیارد تومانی شهرداری رشت صورت گرفت، اخذ مجوز از شورا برای برخی امور از جمله تملک اراضی به جهت ضرورت اجرای طرح های عمرانی به غیر از پروژه های مصوب، هزینه کردن کدهای بازآفرینی در صورت تحقق کدهای درآمدی این حوزه و همینطور معاوضه واحدهای مسکن مهر به تعداد ۵۰۰ واحد برا یساکنان حرائم رودخانه های رشت، از سوی اعضای شورا ضروری اعلام شد.

همچنین اعضای شورا به اتفاق آرا تصویب کردند که پرداخت حق مسئولیت ها به مدیران شهرداری باید طبق قانون با تصویب شورا باشد. همچنین پروژه واگذاری خدمات شهرداری به بخش خصوصی و همینطور جذب پرسنل با مجوز شورا باید صورت گیرد. اعضای شورای رشت در بودجه تاکید کردند که خرید دستگاه کف پوش برای شهرداری و همینطور تملک کاروانسراها باید در سال ۹۵ با اخذ مجوز شورا باشد.  

در نهایت با رای گیری درخصوص تک تک پیشنهادات ارائه شده، اعضای شورا با اعمال اصلاحات فوق، بودجه پیشنهادی شهرداری رشت برای سال جاری را به تصویب رساندند.

انتقاد عضو شورا از کیفیت پایین اجرای پیاده راه هسته مرکزی شهر رشت

علاوه بر این، در نطق پیش از دستور جلسه صد و سی و هفتم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا بر تعیین تکلیف نیروهای تازه جذب شده در حوزه بازرسان تاکسیرانی و اجرای طرح محدوده ترافیک تاکید و اظهار کرد: نمی توان نسبت به فعالیت و معوقات این بازرسان که تعدادشان بیش از ۶۰ نفر است بی تفاوت بود وشهرداری باید نسبت به تعیین تکلیف این نیروها اقدام کند.

سید امیرحسین علوی با بیان اینکه این بازرسان در بدترین شرایط آب و هوایی در زمستان برای نظم بخشی در خیابان ها حصور داشته اند، افزود: وضعیت کنونی این نیروها مناسب نیست و باید نسبت به تعیین تکلیف آن ها و پرداخت معوقات شان هر چه سریعتر اقدامی از سوی شهردار یانجام شود.

وی همچنین با انتقاد از نحوه اجرای پیاده راه بافت مرکزی شهر گفت: با وجود اینکه حساسیت های بسیاری بر روی این پروزه وجود داشت اما شاهد هستیم که کیفیت اجرای پیاده راه پایین است.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه خرید مصالح ساختمانی و  لوازم موردنیاز پروژه های عمرانی با نظارت و تایید کمیسیون های تخصصی شورا باید صورت گیرد تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون در اجرای پیاده راه فرهنگی بافت مرکزی شهر شاهد بی کیفیتی مصالح و لوازم به کار گرفته شده هستیم.

علوی خاطرنشان کرد: طراحی و اجرای نورپردازی با مفاد قرارداد فاصله دارد و با بازدیدهای میدانی به وضوح مشخص است که لوازم و مصالح به کار گرفته شده در این پروژه فاقد استانداردهای لازم هستند.

تکلیف کمک ۵۰ میلیارد تومانی دولت برای رودخانه های رشت مشخص نیست

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز در نطق پیش از دستور خود در این جلسه، با اشاره به در پیش بودن هفته سلامت، خواستار اقدامات آموزشی این حوزه در سرای محلات سطح شهر در راستای ارتقای آگاهی شهروندان از سوی شهرداری شد.

فاطمه شیرزاد با اشاره به آلودگی های محیطی شهر از جانب رودخانه های شهر و شیرابه های لندفیل سراوان گفت: لازم است که حمایت بیشتری از سوی مسئولان ارشد استانی و دولت نسبت به این وضعیت صورت گیرد.

وی تاکید کرد: هنوز برای شورا مشخص نیست که تکلیف کمک ۵۰ میلیارد تومانی دولت برای ساماندهی رودخانه ها چه شده است!؟

این عضو شورا افزود: باید همت بیشتری در حوزه محیط زیست و احیای رودخانه ها از سوی مسئولان صورت گیرد.