آغاز فصل اوقات فراغت و شروع درد مضاعف بی خانمان ها

یکی از دغدغه های سالانه خانوارهای مستاجر در کشور انتقال و جابجایی آنها به مکان دیگر است.

اکثر خانوارهای گیلانی بالاجبار بدلیل اینکه فرزندانشان در سال تحصیلی مشغول به درس خواندن می شوند، در فصل تابستان و فراغ از تحصیل شروع به نقل مکان میکنند.

در این راستا همواره علاوه بر اینکه هزینه هایی بر خانوارها متحمل می شود مشکلاتی از قبیل کمبود خانه، اجاره بهای زیاد و درآمد کم کماکان گریبان گیر است و به دنبال آن مسایل و مشکلاتی را به وجود آورده است.

سلب آسایش فرزندان و تاثیر در روند آموزش و دور شدن اجباری آنها از ادامه تحصیل و همچنین آسب های اجتماعی دیگر که دیر یا زود منتظر شهروندان بی خانه است، مورد انتظار می باشد.

علی شیرمرد یکی از شهروندان لاهیجانی است که علیرغم داشتن خانه در شهرستان خود مستاجر خانه ای در منظریه رشت است.

وی از کمبود خانه های تازه ساخت در مرکز شهر رشت میگوید و عنوان میکند: من برای اجاره بهای خانه ای دوخوابه در این منطقه ۴۰ میلیون تومان ودیعه پرداخت کرده ام این در حالی است که همین خانه در چند خیابان پایین تر با نصف قیمت رهن داده می شود.

جعفر امامی یکی از کارمندان اداره ارشاد که در منطقه آب و برق سکنی دارد از کمبود خانه با توجه به پولی که پرداخت میکند گله می کند.

وی با بیان اینکه ۱۵ میلیون پیش پرداخت کرده ام و ماهی ۴۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت میکنم می گوید: بعد از گذشت ۱۳ سال که کارمند دولت نیز هستم حقوقم کفاف نمی دهد تا خانه ای را برای همسر و سه فرزند خود تهیه کنم.

این شهروند رشتی در رابطه با بالا رفتن پیش و اجاره بهای خانه ها در شروع ایام فراغت می گوید: متاسفانه هنوز سیستم نظارتی دقیق بر مشاورین املاک وجود ندارد و هر کسی خودسرانه بر خانه ها قیمت می گذارند.

شهیدی، زن بی سرپرست رشتی است که با داشتن ۴ فرزند که دو نفر از آنها دانش آموز نیز هستند بیش از ۱۰ سال بدون همسرش زندگی میکند.

وی در رابطه با اینکه وضعیت مسکن در شهر چگونه است و چقدر اجاره بها پرداخت میکند، می گوید: حدود ده سال بلکه بیشتر است که هزینه پنج نفر را بر دوش میکشم اما از وضعیت ودیعه ها و اجاره ها در این شهر سر در نیاورده ام.

این زن با بیان اینکه آرزو دارم یکسال در خانه ای دو خوابه زندگی کنم، میگوید: با داشتن سه دختر در خانه و یک پسر بزرگترین خانه ای که در آن زندگی کرده ایم ۴۵ متر بوده است.

شهیدی از نقل و انتقال خانه خود در وسطای سال تحصیلی خبر میدهد و دلیل این کار خود را پایین بودن نرخ اجاره ها عنوان می کند.

این زن با اشاره بر اینکه جز دریافت یارانه با پاک کردن و خورد کردن سبزی برای مردم امرار معاش میکنم، می گوید: اگر وضعیت تصاعدی قیمت مسکن اینگونه پیش برود حتی نوه دار هم شوم رنگ خانه را نخواهم دید.

با بررسی و سوال از بنگاه های معاملات ملکی بیشترین مسئله ای که در افزایش قیمت مسکن نقش دارد کمبود ساخت و سازها و بالا بودن توقع برای زندگی کردن در خانه های تازه تر، بزرگتر و دارای امکانات زیر ساختی است.

به گفته بنگاه داران دلیل دیگری که باعث کمبود مسکن و افزایش اجاره بها می شود هجوم عده کثیر از مسکن جویان به بازار مسکن در فصل فراغت است که تنها با صبر کردن یا زودتر گرفتن خانه بخش عظیمی از مشکلات حوزه مسکن حل می شود.

با این اوصاف کمبود خانه و افزایش قیمت آنها که به دلایل زیادی از جمله کمبود نقدینگی در بازار بستگی دارد مشکلاتی را در بازار مسکن بوجود آورده است.

دلیل دیگری که منجر به افزایش قیمت مسکن در بازار می شود هجوم عده ای کثیر از مسکن جویان در فصل اوقات فراغت است که با تقاضای بیش از پیش خانه ها باعث افزایش قیمت آن ها می شود.

حسن بازیار در گفتگو با خبرنگار ۸دی پرداخت تسهیلات کم بهره به متقاضیان در دراز مدت را یکی از راه های برون رفت از رکود مسکن عنوان کرد و گفت: تنها راه حل خروج از رکود مسکن اعطای تسهیلات مالی به افرادی است که مایل به خانه دار شدن در محل اقامت اصلی خود هستند.

وی با بیان اینکه دولت باید نگاه ویژه ای به مسکن داشته باشد، گفت: راه حل بعدی ارائه خدماتی متمایز و قبولی با درخواست انتقال به افرادی من جمله از کارمندان دولت، دانشجویان و غیره است که قصد بازگشت به شهرستان های خود را دارند و این باعث کاهش در تقاضای مسکن و به طبع سیر نزولی قیمت مسکن در بازار است.

این کارشناس اقتصاد که در حوزه مسکن سالهاست به فعالیت می پردازد، گفت: دولت می تواند با از سر گیری طرح مسکن مهر البته با رفع نواقصی که دارد مردم را در خانه دار شدنشان کمک کند.

بازیار نبود اعتماد بین متقاضی و بانک های عامل را یکی از عوامل رکود در بازار مسکن بیان داشت و گفت: متاسفانه چون تضمینی در سیستم بانکی برای اعطای وام به متقاضی وجود ندارد و سو استفاده هایی که افراد سودجو از وام های کلان میکنند رکود در مسکن به وجود امده و باعث افزایش قیمت مسکن می شود.

این کارشناس حوزه مسکن ایجاد شهرک ها در حومه شهر های بزرگ را تاثیر گزار در بازار مسکن دانست و گفت: دولت می تواند با فراهم کردن شرایط و زیرساختها برای سرمایه گزاری مشکل مسکن را با اتکا به سرمایه های داخلی حل کند.