روز پنجشنبه ساعت ۳۰ دقیقه و ۱۳ ثانیه بامداد در استان گیلان زلزله ‌ای دهشتناک رخ داد که بزرگی آن بین ۷٫۳ تا ۷٫۷ در مقیاس ریشتر بود.

این رویداد در ۳۱ خردادماه سال ۱۳۶۹ برابر با بیستم ژوئن سال ۱۹۹۰ در ناحیه رودبار، منجیل، لوشان دیلمان، پیرکوه و …. در بخش باختری البرز سبب کشتار نزدیک به ۳۵ هزار نفر، مجروح شدن ۶۰ هزار نفر و بی خانمانی بیش از ۵۰۰ هزار نفر شد.

در زمان وقوع زلزله بسیاری از مردم استان گیلان به خصوص جوانان در دقایقی پس از ساعت ۲۴ پنجشنبه سرگرم تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا بودند که زمین به یکباره لرزید و این چنین بود که پس از حدود دو هزار سال دوباره دیو زلزله بی خبر به رودبار برگشته بود تا آن را بر سر ساکنان خواب و بیدارش به یکباره ویرانه سازد.

متاسفانه لرزش شدید زمین، زحمات طاقت فرسای چندین نسل از مردم رودبار، منجیل، لوشان، دیلمان، پیرکوه و تعدادی از روستاها را نابود کرد و از آن تلی از خاک و تصویری در خاطره ها بر جای گذاشت.

شدت این زلزله در حدی بود که امواج آن در جای جای استان گیلان احساس و منجر به تخریب بخش اعظمی از شهر های رودبار، منجیل و لوشان قسمتی از اماکن و بناهای نقاط دیگر استان گردید.

انتهای پیام/

  • 1
  • 1
  • 1