خط آهن رشت ـ آستارا به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا متصل می‌شود

شعبانعلی خاوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در آستارا با اشاره به آخرین وضعیت ایجاد خط آهن گیلان اظهار داشت: کریدور ریلی شمال ـ جنوب از بندرعباس آغاز می‌شود و از آنجا به قزوین، رشت، آستارا و از آستارا به آستارای جمهوری آذربایجان و از جمهوری آذربایجان نیز به روسیه و کشورهای شمال اروپا متصل می‌شود.

خاوری با اشاره به آخرین وضعیت خط آهن رشت ـ آستارا  از اعلام آمادگی کشور آذربایجان جهت سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری در مسیر رشت ـ آستارا خبر داد و افزود: مذاکرات برای مشارکت این کشور در این خط ریلی ادامه دارد اما هنوز نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون در خصوص منبع تامین مالی این خط قطعی نشده است، تصریح کرد: اسناد و مطالعات طرح احداث خط آهن رشت ـ آستارا انجام شده و چندین گروه خارجی برای آن اعلام آمادگی کرده‌اند اما هنوز نهایی نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان خط آهن رشت آستارا را 190 کیلومتر عنوان کرد و گفت: گزینه‌های مختلفی در خصوص تامین مالی این خط وجود دارد  حتی صحبت‌هایی نیز در خصوص تامین مالی این پروژه از طریق صندوق توسعه ملی نیز انجام شده است.

خاوری در خصوص امکان اتصال خط آهن رشت ـ آستارا به داخل محدوده منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی بندر آستارا قطعا این خط آهن وارد منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا می‌شود.

به گزارش تسنیم، این پروژه قابلیت جابه‌جایی 10 میلیون تن بار و 3 میلیون و 800 هزار مسافر را خواهد داشت و با احداث این مسیر ریلی شرایط جدیدی را در کاهش زمان و هزینه‌های حمل و کالا شاهد خواهیم بود.