66 کشاورز گیلانی ثروتشان را آتش زدند

«قربانعلی محمدپور» گفت: این اداره‌کل پیش از فصل برداشت برنج با برگزاری آموزش‌های محیط زیستی برای دهیاران و کشاورزان و توزیع بروشور در میان روستائیان مبنی بر عدم آتش زدن کاه و کلش و تبیین مضرات آن هم‌چنین تشکیل کارگروه پسماند در استان و شهرستان‌ها جهت هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم و پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم کاهش آتش زدن کاه و کلش نسبت به سال گذشته متأسفانه برخی کشاورزان نسبت به قوانین زیست‌محیطی توجهی نداشتند و نسبت به آتش زدن کاه و کلش اقدام کرده‌اند که از ابتدای برداشت برنج تاکنون 66 کشاورز به جرم آلوده کردن هوا از طریق آتش زدن ضایعات کشاورزی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

محمدپور خاطرنشان کرد: این کشاورزان می‌توانستند با فروش کاه و کلش درآمد خوبی نصیب خود و خانواده‌شان کنند اما با آتش زدن آن این ثروت را دود کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: با توجه به ماده 22 و 24 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست هر نوع انتشار و پخش مواد آلاینده هوا به محیط ممنوع است و با استناد به ماده 688 قانون مجازات اسلامی، متخلفین تا یک سال حبس محکوم می‌شوند.