درمان سرطان فاطمه با استفاده از سلول های بنیادی خون بندنافِ خواهرش‌

‌دکتر سیدمحسن نساج حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، از درمان الهام نوجوان 12 ساله، با استفاده از سلول های بنیادی خون بندنافِ خواهرش خبر داد و اظهار کرد: الهام  دختر نوجوان 12 ساله اصفهانی دی ماه سال 93 به عنوان بیمار مبتلا به ALL (لوسمی حاد لنفوئیدی) تشخیص داده شد و پس از سه دوره شیمی درمانی و عدم پاسخگویی به درمان، با سلول های بنیادی خون بندناف خواهرش که در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی شده بود مداوا شد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان افزود: 23 دی ماه سال 1393 والدین الهام متوجه بیماری او می شوند. پزشکان پس از انجام سه دوره شیمی درمانی و عدم پاسخگویی به درمان، تصمیم به پیوند سلول های بنیادی به الهام گرفتند اما از آنجا که وی تنها فرزند خانواده بود، نمونه مغزاستخوان منطبق با وی در بین خانواده و اقوام برایش پیدا نشد. پس از آنکه پزشک معالج ایشان از باردار بودن مادرش مطلع شدند، توصیه کردند که خون بندناف نوزاد را حتما ذخیره سازی کنند تا در صورت امکان از آن برای پیوند استفاده شود.

وی ادامه داد: پس از تولد فرزند دوم(فاطمه)، خون بندناف وی را در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی و 10 روز بعد آزمایش HLA انجام شد و با لطف خدا مشخص شد که نمونه خون بندناف فاطمه با الهام منطبق است. اما با توجه به وزن الهام که حدود 60 کیلو بود، پزشکان اظهار داشتند که سلول کافی نیست و سه بار در کمیته پیوند رد شد اما در نهایت قرار شد یک بندناف دیگر هم علاوه برنمونه خون بندناف خواهرش برای پیوند اضافه شود و در اصطلاح دبل کورد استفاده شد و  مهرماه سال 94 پیوند در بیمارستان شریعتی تهران و توسط آقای دکتر حمیدیه انجام شد.

دکتر نساج اضافه کرد: نتایج پیوند گویای تاثیر مثبت نمونه خون بندناف فاطمه در بدن الهام بود و اگر شرایط به همین منوال باشد اقدام درمانی خاص دیگری لازم نیست.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه اقدام این پدر و مادر برای ذخیره سازی خون بندناف فرزندشان قابل ستایش است، افزود: مجموعه بانک خون بندناف رویان با تمام توان تلاش دارد نمونه های خون بندناف نوزادان را با حداکثر کیفیت ذخیره سازی کند.

وی تصریح کرد: انجام این پیوند نتیجه تلاش و همکاری موثر تیم خونگیری، کارشناسان آزمایشگاه، کارشناسان پذیرش و مشاورین و از همه مهمتر تیم پیوند در بیمارستان شریعتی است و همه در این موفقیت سهیم هستند. امید است با امکانات خوب پیوند که در بیمارستان های مختلف در حال راه اندازی می باشد بیماران بیشتری بتوانند از ظرفیت سلول های ذخیره شده در بانک خون بند ناف استفاده کنند.