توزیع کارت زرد رایگان بین زیتون‌کاران رودبار

علیرضا شعبان‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار با اشاره به معضل آفت در زیتون امسال اظهار کرد: در تمام کشورهای دنیا آفت مگس زیتون رایج است.

وی افزود: از سال 83 با آفت مگس زیتون در ایران مواجه‌ هستیم که به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه به طور میانگین سالانه 30 درصد از محصول زیتون توسط آفت مگس زیتون در دنیا نابود می‌شود، گفت: آفت مگس زیتون در تمام ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی، آفت مگس زیتون در گیلان، قزوین و زنجان بسیار است.

شعبان‌نژاد به طغیان آفت زیتون در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: اطلاعات 29 ایستگاه طغیان آفت مگس زیتون در اسفندماه سال گذشته برای سال 95 را پیش‌بینی کرده است.

وی تصریح کرد: موضوع مذکور به مسؤولان استانی و کشوری اطلاع داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در تمام ایستگاه‌ها طرح مدیریت آفت زیتون انجام می‌شود، گفت: مدیریت آفت مگس زیتون توسط جهاد کشاورزی در تمام طول سال فعال است.

وی به برگزاری مانور مبارزه با آفت زیتون در رودبار اشاره کرد و افزود: این مانور در 21 مردادماه امسال با همکاری فرمانداری رودبار، پدافند غیر عامل استانداری گیلان و نیروهای انتظامی و نظامی به‌ویژه بسیج برگزار شده است.

شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه هشت کارشناس متخصص بخش خصوصی در زمینه مبارزه با آفت زیتون با جهاد کشاورزی همکاری می‌کنند، از توزیع کارت زرد رایگان بین زیتون‌کاران رودباری در سال جاری خبر داد.

به گفته وی، ردپای آفت زیتون در 6 هزار و 200 هکتار از باغ‌های رودبار مشاهده و میوه‌های آلوده در 700 هکتار از باغ‌های زیتون این شهرستان جمع‌آوری شده است.

این مسؤول بیشترین شکار مگس زیتون را در روستاهای «داک‌دره» و «کلشتر» عنوان کرد و گفت: باغ‌های سنتی زیتون در این مناطق قرار دارد.

وی ابا اشاره به شکار مکس زیتون، خاطرنشان کرد: امسال 628 مورد شکار مگس زیتون داشتیم و این آمار مطابق با سال 83 که پنج هزار تن زیتون برداشت کردیم، است.

شعبان‌نژاد با تصریح بر اینکه در سال 94 ـ 93 تعداد شکار مگس زیتون 22 مورد بود، اظهار کرد: در 6 هزار و 200 هکتار مناطق بالادست رودبار مگس زیتون پیش‌بینی نشده است.

وی اشتغال مستقیم 16 هزار و 841 خانوار را در کشت محصول زیتون دانست و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود امسال 17 هزار و 500 تن محصول زیتون از باغ‌های رودبار برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره اعتبار ملی و استانی برای مبارزه با آفت مگس زیتون متذکر شد: از ابتدای امسال تاکنون اعتبارات ملی و استانی پرداخت نشده است.

وی از بدهی 200 میلیون تومانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در راستای مبارزه با آفت مگس زیتون خبر داد و یادآور شد:  بیشترین مشکل نفوذ این آفت در دو هزار هکتار باغ‌های سنتی زیتون است.

شعبان‌نژاد گفت: در دو هزار هکتار باغ‌های پایین‌دست سد منجیل، خسارت آفت مگس زیتون در 500 هکتار بین صفر تا هفت درصد پیش‌بینی می‌شود.

وی به پیش‌بینی 35 درصدی خسارت آفت زیتون در رودبار اشاره و تصریح کرد: با اعمال مدیریت مناسب توانستیم خسارت آفت مگس زیتون را در حد پنج درصد برسانیم.

به گفته این مسؤول، خسارت آفت مگس زیتون در 6 هزار و 430 هکتار از باغ‌های زیتون بالادست سد منجیل در حد صفر است.