بنادر ایران در دریای خزر پیشرفته است

ناخدایکم سرگئی آلکساندرویچ عصر امروز در دیدار با محمدعلی نجفی استاندار گیلان با اشاره به هدف سفر ناوگروه روسیه به جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: تحکیم دوستی بین استان‌های گیلان و آستراخان از اهداف سفر مذکور است.

وی، بازدید ناوگروه‌ها از بنادر ایران و روسیه را سبب برقراری ارتباط موثرتر عنوان کرد و افزود: سه ناو روسیه برای دیدار دوستانه، تبادل تجربه و آشنایی با ملوانان ایرانی در بندر انزلی پهلو گرفته است.

فرمانده ناوگروه روسیه با تأکید بر ارتقای سطح دوستی با جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: در سفر مذکور توانمندی‌های خود را معرفی می‌کنیم.

آلکساندرویچ به بازدید ناوگروه روسیه از بندر کشور آذربایجان قبل از سفر به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و یادآور شد: پس از بازدید از بنادر ایران به قزاقستان سفر می‌کنیم.

وی بندر انزلی را پیشرفته خواند و تصریح کرد: ساخت‌وسازهای انجام شده در بندر انزلی نشان‌دهنده توسعه در این بندر است.

*بازدید ناوگروه‌های حاشیه خزر صلح و دوستی را تقویت می‌کند

استاندار گیلان نیز در دیدار مذکور بازدید متقابل ناوگروه‌های حاشیه دریای خزر را سبب تحکیم روابط دوستانه بین این کشورها عنوان کرد و گفت: بازدیدهای مذکور اقدامی مثبت برای امنیت پایدار در دریای صلح و دوستی خزر است.

محمدعلی نجفی تصریح کرد: ایران و روسیه با همکاری کشورهای منطقه، دریای خروشان و طوفانی خزر را به دریای صلح و دوستی تبدیل کردند.

وی، گسترش روابط دریایی را سبب توسعه پایدار متقابل بین دو کشور ایران و روسیه خواند و بیان کرد: پس از استقلال روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر، روابط دوستانه خوبی بین ایران و روسیه برقرار شده است.

استاندار گیلان با تأکید بر تحکیم روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه، خاطرنشان کرد: انعقاد تفاهمنامه و روابط دوستانه خوبی بین دو کشور ایران و روسیه در حال رشد و توسعه است.

نجفی به رونمایی از مجسمه عمر خیام در آستراخان روسیه اشاره کرد و افزود: مجسمه مذکور هدیه‌ای از طرف گیلان به استان آستراخان روسیه است.

استاندار گیلان با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین دانشگاه گیلان و آستراخان، اظهار کرد: تعدادی از دانشجویان آستراخان در دانشگاه گیلان تحصیل می‌کنند.

وی به اقدام‌های خوب انجام شده در بخش بنادر، بازرگانی، حمل و نقل، تسهیل روابط تجاری و صادرات بین دو کشور ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: اقدام‌های مذکور منجر به تقویت امنیت پایدار و روابط می‌شود.

نجفی با بیان اینکه وجود اندیشه‌های مشترک در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نشان‌دهنده دوستی بیشتر بین ایران و روسیه است، تصریح کرد: افزایش حجم صادرات و واردات بین دو کشور نیازمند توسعه بنادر است و این اقدام را در گیلان آغاز کردیم.

استاندار گیلان به احداث بندر کاسپین در بندر انزلی اشاره کرد و یادآور شد: بندر مذکور با ظرفیت 20 میلیون تن در حال احداث است.

به گزارش فارس، امروز ناوگروه روسیه متشکل از دو رزم‌ناو از یگان دریایی خزر روسیه در چارچوب ماموریت دوستانه در بندر انزلی پهلو گرفته است.

ناوگروه مذکور شامل ناو موشک‌اندازی «تاتارستان» و ناوچه موشکی «گرادسویاژسک» وابسته به حوزه نظامی فدرال جنوب روسیه است.